خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام عیار منجر می‌شود

«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد، تاکید کرد: ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان خاطر نشان کرد که ایران خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی است اما امکان بازگشت به میز مذاکره با آمریکا  به وجود نخواهد آمد مگر این‌که واشنگتن به‌طور کامل، آن گونه که در توافق هسته‌ای 2015 متعهد شده، تحریم‌ها را بردارد.

وی با رد ادعاها مبنی بر نقش ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گفت که حوثی‌های یمن ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش داده و قادرند عملیات پیچیده‌ای همچون حمله به تاسیسات آرامکو را انجام دهند.

وی ادامه داد: من هیچ‌گونه اطمینانی از این موضوع ندارم؛ چراکه ما تنها بیانیه آن‌ها را شنیدیم. من مطلعم که ما این کار را انجام ندادیم و می‌دانم که حوثی‌ها یک بیانیه منتشر و در آن اعلام کردند که حمله را انجام داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی و سعودی می‌گویند که حمله کار نیروهای حوثی نبوده است و ایران پشت آن قرار دارد. آمریکایی‌ها در این میان حتی تهدید به جنگ کرده‌اند اما مقامات ایران تاکید می‌کنند که ادعاها مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در این حمله بی‌اساس بوده و سند معتبری برای اثبات آن نیز ارائه نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: یک جنگ تمام عیار.

ظریف تصریح کرد: من یک بیانیه بسیار جدی درباره دفاع از کشور خودمان می‌دهم. من یک بیانیه بسیار جدی مبنی بر این می‌دهم که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای تامل نمی‌کنیم. هرگونه پاسخ نظامی به حملات اخیر (به عربستان) بر اساس دروغ و نیرنگ منجر به تلفات گسترده‌ای خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکره بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دولت آمریکا سال گذشته به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، اظهار داشت: این، توافقی است که ما با آمریکا به آن دست یافتیم. چرا باید دوباره درباره آن مذاکره کنیم؟ چرا ما باید چیز دیگری (توافق) را آغاز کنیم که ممکن است دوباره یک سال و نیم دیگر بی اعتبار شود.

این مقام ارشد ایران افزود: اگر آن‌ها تحریم‌هایی را که به‌طور غیرقانونی مجددا وضع کردند، بردارند وضعیتی متفاوت خواهد بود. در آن صورت ما گفت‌وگو (با آمریکا) را بررسی خواهیم کرد.

ظریف تاکید کرد: آن‌ها هرکاری قادر بودند را انجام دادند اما نتوانسته‌اند ما را به زانو دربیاورند.

وی در ادامه این مصاحبه درباره حضور رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: آمریکا هنوز برای تیم تدارک رئیس جمهور روادید صادر نکرده است. این شرایط رفتن او را بسیار دشوار کرده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این‌که آیا زمان این سفر به پایان رسیده است، گفت: نمی‌گویم دیر شده اما دیگر دارد دیر می‌شود.

وی درباره استعفای چند ماه پیش خود از سمت وزیر امورخارجه گفت که این اقدام شخصی نبوده و زمانی که به‌طور عمومی به او اطمینان داده شده که هنوز خودش مسئول سیاست خارجی (کشور) است، استعفایش را پس گرفته است.

این دیپلمات ایرانی که سال‌های زیادی را در آمریکا به عنوان دانشجو و سپس نماینده ایران در سازمان ملل سپری کرده است، گفت که چندان برای آمریکا دلتنگ نشده اما مشتاق روزهایی است که سیاست‌گذاری‌ها در آن منطقی باشد.

وی یادآور شد: آن‌چه برایش دلتنگ هستم، عقلانیت است. آن‌چه دلم برایش تنگ شده، خردمندی است. من فکر می‌کنم که آمریکا مستحق آن است که منطقی‌تر باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا