خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باکو حکم بازداشت دو رئیس جمهور سابق ارمنستان را صادر کرد

دفتر سرکسیان، یکی از روسای جمهور سابق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعریف اتهامات علیه سرژ سرکیسیان توسط “الهام علی‌اف” رئیس جمهور آذربایجان مضحک است.»

فارس نوشت: مقامات قضای جمهوری آذربایجان روز دوشنبه حکم بازداشت «روبرت کوچاریان» و «سرژ سرکیسیان» روسای جمهور سابق ارمنستان را با اتهام نقش داشتن در نبرد قرا باغ صادر کردند.

یک دادستان نظامی آذربایجان روز دوشنبه گفت که روسای جمهور سابق ارمنستان متهم به کمک به راه اندازی تظاهرات در سال ۱۹۸۸ برای جدایی بخش ارمنی نشین از آذربایجان هستند. دادستان جمهوری آذربایجان گفت که این دو مقام ارشد سابق ارمنستان همچنین به دلیل نقششان در ایجاد جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۹۱ تحت تعقیب قضایی هستند.

کوچاریان و سرکیسیان به سرعت این اتهامات را ردکردند. دفتر سرکسیان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعریف اتهامات علیه سرژ سرکیسیان توسط “الهام علی‌اف” رئیس جمهور آذربایجان مضحک است.»

سخنگوی روبرت کوچاریان نیز حکم دستگیری از سوی جمهوری آذربایجان را رد کرد.

باکو بلافاصله پس از جنگ ۲۰۲۰ حکم بازداشت بین المللی برای رهبران کنونی قره باغ را صادر کرده است. دفتر دادستانی کل ارمنستان در آن زمان این اقدام را محکوم کرد و گفت که برای جلوگیری از قرار گرفتن آنها در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل اقداماتی اتخاذ کرده است.

این درحالی است که اتهام زنی این دو کشور همسایه به هم کماکان ادامه دارد به طوریکه باکو و ایروان روز دوشنبه بار دیگر همدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع طرفین متهم کردند.

وزارت دفاع منطقه خود خوانده آرتساخ (قره‌ باغ) وابسته به ارمنستان، وزارت دفاع آذربایجان جمهوری را به انتشار اطلاعات نادرست جدید متهم کرد. بنابر اعلام منطقه خودخوانده آرتساخ، باکو اعلام کرده که یگان‌های آرتساخ در روزهای ۲۰ و ۲۱ فوریه (شنبه و یکشنبه یکم و دوم اسفند) به سمت مواضع نظامی‌ آذربایجان درمجاورت روستاهای «شوش» و «تغاورد» تیراندازی کردند.

از سویی دیگر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای ارمنستانی بدون هیچ دلیلی با استفاده ازسلاح‌های سبک به مواضع ارتش آذربایجان در روستای «شوشکند» شلیک کردند.

باکو و ایروان اعلام کرده‌اند که این نقض آتش بس را به اطلاع نیروهای صلحبان روسیه مستقر در منطقه رسانده‌اند.

باکو و ایروان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و این جنگ با میانجیگری مسکو به توافق آتش بس ختم شد. به رغم آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اختلافات و تنش‌های دو کشور بر سر موضوعاتی از قبیل تعیین مرز و گذرگاه‌های ارتباطی هنوز حل نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا