خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونگی جلوگیری ایران از حملات داعش | تحلیلی از لس آنجلس تایمز

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز با اشاره به اینکه تروریست ها به ندرت موفق می شوند حملات تروریستی خود را در ایران به سرانجام برسانند، توضیح داده است که ایران چگونه موفق می شود از حملات وحشیانه گروهک داعش جلوگیری نماید.

به گزارش شفقنا، لس آنجلس تایمز نوشت: وقتی تروریست ها به ایران حمله می کنند، معمولا استان سیستان و بلوچستان را که هم مرز با پاکستان است مورد هدف قرار می دهند.

در ماه آپریل بود که جیش العهد که یک گروه شورشی است ۱۰ نفر از مرزبانان ایران را به قتل رساند. طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز این گروه دست کم ۲۲ مرزبان دیگر ایران را به شهادت رساند.

اما حملات تروریستی به شهرهای بزرگ ایران نادر است. به همین دلیل حادثه ای که در روز چهارشنبه در تهران اتفاق افتاد تا این اندازه مورد توجه قرار گرفت.

آنها به قلب پایتخت -ساختمان مجلس و آرامگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی- حمله کردند و موجب مرگ ۱۷ تن و مجروحیت ده ها نفر شدند. گروهک داعش بلافاصله مسوولیت این حمله را برعهده گرفت چرا که این نخستین عملیات تروریستی موفقیت آمیز این گروهک در خاک ایران بود.

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که ۵ تن از حمله کنندگان ایرانیانی بودند که کشور را برای پیوستن به گروهک داعش ترک کرده و سال گذشته مجددا به ایران بازگشته بودند.

حال این سوال مطرح می شود که دولت ایران به طور کلی چگونه از خشونت هایی در این مقیاس جلوگیری می نماید؟

برای آغاز نگاهی به آرایش جمعیت ایران خواهیم داشت. اکثریت ایرانیان مسلمان شیعه هستند. این مساله این ملت را در اولویت اهداف گروهک داعش قرار می دهد که ادعا می کنند سنی هستند و شیعیان را از دین برگشته می دانند. اما این مساله همچنین نفوذ موفقیت آمیز گروه های افراط گرا را به ایران برای انجام حملات تروریستی سخت می کند.

درحدود ۹ درصد ایرانیان نیز مسلمانان اهل سنت هستند. «به دلیل پیچیدگی های لجستیک، سفر و هزینه برای آنها مشکل است که در مناطق پرجمعیت تر دست به اقدامات تروریستی بزنند.»

ایران همچنین در تامین امنیت داخلی قدرتمند است. نیروی پلیس، پایگاه بسیج و مرزبانان در سراسر کشور از جمله مناطق مرزی حساس حضور دارند. سپاه پاسداران نیز دارای یگان ویژه مبارزه با تروریسم است که مسوولیت آن جمع آوری اطلاعات و انجام عملیات محرمانه در داخل و خارج کشور است.

بنابر عقیده آریانا طباطبایی، استاد مطالعات امنیت در دانشگاه جورج تاون، پس از اینکه گروهک داعش در سال ۲۰۱۴ پیشروی کرد، ایران مجبور شد یک استراتژی ضدتروریسم جدید اتخاذ کند. وی در این باره گفت: ایران متوجه شد که گروهک داعش وحشی تر است و یک دستورالعمل ضدشیعی و ضدایرانی دارد.

بخشی از استراتژی ایران شامل عملیات نظامی در عراق و سوریه بود تا بتواند از کشیده شدن جنگ به داخل ایران جلوگیری کند. ایران برای مبارزه با داعش به عراق مستشاران نظامی اعزام می کند و از رییس جمهور بشار اسد پشتیبانی می کند.

در مارس ۲۰۱۶، پارلمان ایران قانون افزایش بودجه فعالیت های ضدتروریسم و امنیت سایبری را تصویب کرد، با این هدف که بتواند نظارت فزاینده ای برای رصد عملیات احتمالی داعش داشته باشد. اندکی پس از آن مقامات ایرانی اعلام داشتند که از پیوستن ۱۵۰۰ ایرانی به گروهک داعش جلوگیری کرده و نیز یک عملیات تروریستی که برای حمله به ۵۰ هدف مختلف در تهران برنامه ریزی شده بود را شناسایی و متوقف کردند.

ایران همچنین یک کمپین تبلیغاتی برای تحذیر سنی ها از رادیکالیسم راه اندازی کرد. این کمپین پیام هایی برای مقابله با استفاده داعش از توییتر، فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی برای جذب جنگجویان، منتشر می کند. درحالیکه گروهک های نظامی به اختلافات فرقه ای دامن می زنند، پروپاگاندا اختلافات مذهبی را کم اهمیت نشان می دهد.

طباطبایی می گوید: ایران در این دوران سخت تلاش می کند به مردمی که خارج از مرزهای این کشور زندگی می کنند این پیام را برساند که داعش اسلامی نیست و تفاوتی مابین شیعه و سنی وجود ندارد.

«در ماه مارس گروهک داعش با انتشار یک ویدئوی ۳۶ دقیقه ای به زبان فارسی، جمعیت اهل سنت ایران را برای حمله به دولت شیعه این کشور ترغیب کرد. مشخص نیست که آیا آن ویدئو موجب تحریک افرادی بوده است که در هفته جاری به تهران حمله کردند یا خیر. اما روشن است که ایران هدف خوشایندی برای افراط گرایان است.»

ولی نصر، رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز، معتقد است: این حمله نشان می دهد که چگونه ایران دیگر مصون نیست. حملاتی که ما در شهرهای خاورمیانه و پایتخت های اروپایی شاهد بودیم اکنون در تهران اتفاق افتاده است. شهروندان نمی توانند اطمینان داشته باشند که دیگر چنین اتفاقی تکرار نخواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا