خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا اعتراضات در ایران به نتیجه نمی‌رسد؟

عظیم محمودآبادی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

در تمام چهار دهه گذشته ایران، هیچ اعتراض، اغتشاش یا شورش سیاسی – اجتماعی نبوده که با استقبال گرم وحمایت دولت‌ها، شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌های خارجی همراه نباشد. حتی اگر ادعای سران نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کلید زدن برخی از این اعتراضات توسط سرویس‌های جاسوسی – امنیتی خارجی را نادیده بگیریم، اما نمی‌توان منکر حضور فعال دولت‌های غربی – و حتی برخی شبه‌دولت‌های منطقه‌ای – و تلاش‌شان برای جهت دادن به این اعتراضات شد.

حضوری که وسعت آن را می‌توان در تعدد شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان، اظهار نظر مقامات دولتی کشورهای غربی و اعلام حمایت‌شان از اعتراض‌ها و … مشاهده کرد. اتفاقی که از قضا شاید اصلی‌ترین مانع به نتیجه رسیدن هر یک از اعتراض‌های مورد اشاره باشد.

در واقع بروز اعتراض‌های سیاسی – اجتماعی نه در جهان امروز، امری بدیع و تازه است و نه در ایران مساله‌ای بی‌سابقه! دست‌کم از انتخابات سال 88 تا کنون بیش از سیزده سال است که نظام جمهوری اسلامی با انواع این نوع از اعتراضات در سطوح مختلف مواجه بوده و مدت‌ها است که در این عرصه، آسیب پذیری خود را افزایش داده و به نظر نمی‌رسد نگرانی چندانی از به خطر افتادن اساس قدرتش از این زاویه داشته باشد.

اما از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد – دست‌کم در ظاهر – اراده جدی برای حل هر یک از بحران‌هایی داشته باشد که منجر به اعتراضات نسبتاً گسترده شده است. شاید دلیل آن را باید در همان موضع‌گیری‌های دولت‌هایی دانست که سعی دارند از هر نوع پیشرفت ایران در عرصه‌های نظامی، هسته‌ای، منطقه‌ای و … جلوگیری کنند و آنچه در توان داشته‌اند را برای زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور و معیشت مردم انجام داده‌اند اما وقتی به اعتراض‌های بخشی از جامعه نسبت به عملکرد بخش‌هایی از نظام می‌رسند، با تمام عِدّه و عُدّه‌شان به میدان می‌آیند و به اظهار دوستی با مردم ایران می‌پردازند. دوستی‌ای که در واقع با هدف افزایش تضاد دولت – ملت در ایران و از بین بردن توان کشور در رقابت‌های منطقه‌ای با آنها اعمال می‌شود.

اما واقعیت این است که از قضا شاید به ثمر ننشستن هیچ یک از اعتراضات فوق ریشه در همین دخالت‌های ناموجه خارجی داشته باشد. دخالت دولت‌هایی که دشمنی‌شان با مردم ایران اساساً ربطی به جمهوری اسلامی ندارد – چنانکه در سقوط دولت ملی دکتر مصدق از هیچ تلاشی دریغ نکردند – اصلی‌ترین مانع رسیدن اعتراضات مردمی به سرمنزل مقصود است.

چراکه نظام سیاسی، با دیدن دشمنان یا رقبای جهانی و منطقه‌ای خود در میانه نزاع داخلی کشور، به اصل بومی و مردمی بودن آن مشکوک می‌شود و طبیعتاً به عنوان پروژه‌ای امنیتی با آن برخورد می‌کند.

این در حالی است که اعتراض در جوامع امروزی حق جامعه و شهروندان آن است. از سوی دیگر هیچ دولتی در هیچ کجای جهان مصون از خطا، اشتباه و ظلم نیست. لذا مردم حتماً حق اعتراض در موارد مختلف را دارند که این حق البته شامل صدر تا ذیل یک نظام سیاسی نیز می‌شود. اما مشروط بر دو شرط مهم؛

۱. نخستین شرط این است که نظام مستقر احساس نکند ممکن است با این اعتراضات اساس و موجودیتش به خطر بیفتد که در این صورت طبیعتاً واکنش سختی نشان خواهد داد. دست‌کم نگارنده در هیچ کجای دنیا در طول تاریخ، دولت لایق و مقتدری را نمی‌شناسد که در برابر تهدید به نفی خود، خویشتن‌داری و از قدرت کناره‌گیری کرده باشد.

۲. دومین مساله که شاید در مورد جامعه ما اهمیتش بیشتر باشد حضور عنصر بیگانه است. برای کشوری که سال‌ها درگیر دخالت مستقیم و غیر مستقیم بیگانگان بوده تا جایی که حتی شاهِ آن را تعیین می‌کردند و همان شاه با اشاره آنها مجبور به ترک کشور می‌شده و از قدرت کناره‌گیری می‌کرده است حتی ضعیف‌ترین شائبه دخالت خارجی قابل تحمل نخواهد بود؛ چه برسد به اینکه به هر بهانه واقعی یا واهی آنها با تمام توان و امکانات خود به میدان بیایند.

بنابراین کشور ما نیز مانند هر کشور دیگری از مشکلات و مسائلی در رنج است که گاه شمار و عمق‌شان نگران کننده می‌شود. این درد مشترک جز با مشارکت همگانی و دخالت آحاد جامعه و بیان آزاد آراء، انتقاداتشان درمان نمی‌شود و تحقق این مهم وابسته به شرایطی است. شرایطی که اولاً قدرت مرکزی احساس نکند اساس نظام سیاسی با چالش مواجه خواهد شد و ثانیاً اعتراضات مردمی به بستری برای تلافی دولت‌هایی تبدیل نشود که در رقابت‌های سیاسی، نظامی و منطقه‌ای با ایران، اکنون دست‌شان از هر زمان دیگری خالی‌تر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نوشته‌ی خوبی نیست.
    حکومت به مردم گوش ندهد چون دولت‌های خارجی دخالت می‌کنند؟!
    تقصیر را بر گردن مردم انداختید و به آن‌ها غیرمستقیم می‌گویید خفه شوند!

    86
    4
  2. تو ایران دست کم از همون سال ۸۸ که خو نویسنده اشاره کرده منشا مستقیم اعتراضات ستیزی بود که دولت با مردم شروع کرد!

    6
    1
  3. حکومت انگلستان با پادشاهی الیزابت در انقلاب (شکوهمند انگلستان ) که البته این اسمش است نه تعریف من . ملکه با صلح و بدون مقاومت قسمت اعظم قدرتش رو تحویل داد و کناره گیری کرد . حکومتی که حداقل سیستم قضاییش از شما خیلی سالمتره نمونش رسیدگی به وضعیت رانندگان اوبر که هیچ جای دنیا این رای نظیر نداشت .
    جزع مرفه ترین کشورهای دنیاست . دوشمن ماست ولی برلی مردم خودش بهترین شده است .
    راجب دخالت کشورهای خارجی فرمودید .
    سفیر روسیه طی چندین اظهار نظر گستاخانه عملا به ایرانیان توهین و دخالت آشکارا کرد ولی حتا احضار هم نشد .
    شرق زدگی موج میزنه ماشالا . اونم روسیه ای که از انگلیس کثیفت و خاعنتره .
    تمام بمب های اتم اوکراین رو گرفت . تعهد کرد هرگز حمله نکنه ‌ بعد به بهانه ی ناتو خاک اوکراین رو شخم زد و کلی از مردمش رو کشت . تو این موضوع این کشور متجاوز سابقه ی تاریخی داره حتا به ایران .

    پس دم از استقلال نزنید با وجود اینهمه خاعن . وقتی که در شرایط تحریم هم داخل بورس جیب مردم رو زدند و هم نشان دادند بدون برجام عملا تورم شدیدتر از قبل در پیشه .
    همون روسیه بعد از تحریم ارزش پولش دوبرابر شد . ما چی ؟ هیچی فقط خرج کشورهای دیگه میکنیم پولی نمیگیریم ولی روس ها معادن طلای سومالی رو میچاپن .
    ایران مردمش رو توسط کارخانه دادها و سرمایه دارها
    میچاپه . مثل خودروسازها و لوازم خانگی سازها یا وارد کنندگان خودرو و لوازم کامپیوتری .
    خوب از استقلال صحبت نکنید که قرارداد با چین و کوتاهی دربرابر آذربایجان متجاوز و ترکیه گستاخ . برعکسش رو نشون میده

    13
    2
    1. احسنت حرف مردم هم همینه پس کجاست قدرت اول منطقه همینه اقتدار ملی شما که جواب مردم خودی گلوله هست دم از اقتدار میزنید

  4. حکومت انگلستان با پادشاهی الیزابت در انقلاب (شکوهمند انگلستان ) که البته این اسمش است نه تعریف من . ملکه با صلح و بدون مقاومت قسمت اعظم قدرتش رو تحویل داد و کناره گیری کرد . حکومتی که حداقل سیستم قضاییش از شما خیلی سالمتره نمونش رسیدگی به وضعیت رانندگان اوبر که هیچ جای دنیا این رای نظیر نداشت .
    جزع مرفه ترین کشورهای دنیاست . دوشمن ماست ولی برلی مردم خودش بهترین شده است .
    راجب دخالت کشورهای خارجی فرمودید .
    سفیر روسیه طی چندین اظهار نظر گستاخانه عملا به ایرانیان توهین و دخالت آشکارا کرد ولی حتا احضار هم نشد .
    شرق زدگی موج میزنه ماشالا . اونم روسیه ای که از انگلیس کثیفت و خاعنتره .

    3
    2
  5. برو بابا پیشرفت منطقه ای خیلی حرف مزخرفیه دولتی که هنوز لیاقت نداشته ریشه فقر و بیکاری رو در مملکتش تا حدی از بین ببره تو منطقه چه کار داره؟ راست میگی برو وضعیت جنوب کردستان و هزار تا مشکلات فساد اقتصادیتو جمع کن چطور نسبت به اونا بی تفاوتی پس نسبت به حجاب و اعتراضات هم بیخیال شو نه اینکه …
    حالا هرکی نسبت به وضعیت فعلی جامعه و اقتصادش اعتراض داره شده شورشی یا تروریست یا مختل امنیت کشور؟ جوونهای مردم کار می خوان گرونی بیداد میکنه راحت نشستین از بیت المال می خورین حق مردمو بالا می کشید اینجا شدین …؟مردم مطالبه دارن به اونا رسیدگی کنید …
    یعنی احترام به نظر و اعتقادات دیگران انقدر سخته … ؟پس چطور ۲۷۰۰ سال پیش کوروش از هر مذهبی تو کشورش جا داده بود و به همه ادیان احترام می گذاشت؟؟ یعنی شما … اندازه ی کوروش ۲۷۰۰ سال قبل نیستید که نمی تونید به عقاید ملل مختلف احترام بگذارید؟؟؟ برای خودم و‌پسرم متاسفم که تو چه کشوری عقب افتاده ای زندگی می کنیم اصلا و ابدا دوست ندارم پسرمو بفرست تو مدارسی که مدرسینش هم عقیده ی شما … هستند کاش همه به این درک برسند که خودشون باید استدلال کنن و توب و بدشونو تشخیص بدن امام جمعه و مقلد کیلویی چنده؟؟ شما حاله همرو از اسلام بهم زدین مدیون مردم هستین حتی مدیون ائمه هرچی اونا کاشتن شما …
    اگه حقی هم باشه من یکی حلالتون نمی کنم و از حقم نمی گذرم

    14
    3
  6. ببین جناب محمود ابادی نمی دونم از این دولت چقدر بهت می ماسه و مواجب میگیری که این مزخرفاتو با اعتماد بنفس پخش کردی مگر اینکه همون جیره خورهای دولت بیان ازش حمایت کنن بقیه مردم که مخالف … ربطی ام به غرب نداره مگر ما خودمون ابلهیم که بشینم چهارتا استعمارگر بیان تعیین تکلیف کنن برامون … برید خودتونو بروز کنید نسل امروز عوض شدن دیگه مثل دهه ۶۰ ها تو سری خور نیستن … … والا ما با غربم کاری نداریم مگه چه خیری از امریکا و امقالش دیدیم که گوش بفرمانش باشیم اونخام ی چپاولگرن واسه خودشون …

    12
    2
  7. نگارنده مینگارد که دولت مقتدر و لایقی نمیشناسد که دربرابر اعتراضات منجر به نفی خود خویشتن دار باشد. واقعن؟!! لایق بودن یا نبودن رو مردم تعیین میکنند. این که دولتی بگوید من لایقم و برحقم پس اگه همه هم بر من شوریدن باز هم من برحقم و باید باشم، این میشود همان دیکتاتوری و تمامیت خواهی! ما که شاه تمامیتخواه داشتیم پس چرا انقلاب کردیم.

    9
    1
  8. نوشته هاتون کاملا توهین به افکار مردم هست …. ما مشکلات اقتصادی زیادی داریم ، مردم از سر نداری اومدن کف خیابون و زن ها هم از سر آزاد نبودن اومدن کف خیابون بعد شما میگی کشور های بیگانه فریب تون داده؟؟!!….. شما اوضاع معیشت مردم رو درست کنید و به زن ها حق آزادی بدین ( مثلاً مثل عربستان ، عربستان که خونه خدا هست مهد اسلامه ) اگه کسی اومد تو خیابون شما بگیرید هزاران فوش به من بدید
    ….

    14
    3
  9. وقتی دولتی هستی خود را در چهارتا عامل فشرده میکندو بر آنها پای میفشارد، به یقین دچار مشکل می شود. امامان هم بر حسب موقعیت از برخی باورهای جدی خود دست برداشتند. مگر امام نمی فرماید حفظ اسلام ارجح بر سایر موارد است، خوب حفظ دولت اسلامی هم ارجح بر پارچه ای است که بر سر دختران می اندازند. اسلام در تمام دنیا بدون این تکه پارچه زنده و بالنده پیش میرود، اما در ام القرای اسلامی به عقب رانده می شود.

    2
    1
  10. تحلیلی آبکی وکیهانی وجانبدارانه.تااین افراد برای نظام برنامه مینویسند کشور در منجلاب نارضایتیها وفلاکتها غرق خواهد بود

  11. اعتراض مسالمت آميز حق مردم است و اصلى خدشه ناپذير اين را بايد به رسميت شناخت و اگر دولت ها در طول سالها اين بستر را براى مردم فراهم نکردند انگشت ملامت به سوى آنهاست نه مردم اما متاسفانه واقعيت ها نشان داده که هيچ تمايلى براى به رسميت شناخته شدن احزاب و در اختيار قرار دادن تريبون ها و رسانه ها نبوده ارکانى که در واقع متعلق به مردم هستند اما گروهاى خاصى فقط از آن استفاده مى کنند٬ پيمانه چون پر شود بعد از آن سرريز خواهد شد.

  12. ایشون معلم دینی ما هستد و سر کلاس هم دقیقا همین عقاید رو دارند و با همین روش با ما بحث می کنند

  13. احسنت حرف مردم هم همینه پس کجاست قدرت اول منطقه همینه اقتدار ملی شما که جواب مردم خودی گلوله هست دم از اقتدار میزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا