خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید مولوی عبدالحمید بر تحصیل فرزندان

مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (29 شهریور 1398) «علم» را لازمه زندگی بشر دانست و بر لزوم فراگیری علوم دینی و دانشگاهی برای «خودسازی»، «خداشناسی» و « رسیدن به پیشرفت دینی و دنیوی» تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، وی پس از تلاوت آیۀ «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» [زمر: 9] اظهار داشت: دانش لازمه زندگی بشر است؛ اولین چیزی که خداوند متعال به حضرت آدم علیه‌السلام عنایت کرد «علم» بود. خداوند متعال برای رفع اشکالات و شبهاتی که در ذهن فرشتگان در مورد فلسفه خلقت آدم وجود داشت و برای اینکه برتری آدم را بر فرشتگان و جن‌ها اثبات کند، آزمونی برگزار کرد و از فرشتگان خواست که خواص و فواید اشیاء را تشریح کنند، چون این علم در راستای آبادانی و مدیریت دنیا بود و فرشتگان استعداد این علم را نداشتند در این امتحان ناکام شدند، اما آدم چون استعداد این علم را داشت درس را فراگرفت و فوراً آن را بیان کرد.

خطیب جمعه زاهدان ادامه داد: وقتی شایستگی آدم در امر خلافت و جانشینی ثابت شد الله تعالی به فرشتگان دستور داد که به او ادای احترام کنند. ادای احترام برای آدم تنها ادای احترام به شخص حضرت آدم علیه‌السلام نبود، بلکه درواقع ادای احترام به مقام بشریت و علمی بود که آدم آن را فراگرفته بود.

وی ضمن تقسیم علوم به دو نوعِ «خداشناسی» و «دنیاشناسی»، فراگیری علم دنیا را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: لازمه خلافت انسان بر زمین و پیشرفت بشر در عرصه‌های مختلف «علم» است. خداوند متعال دو علم بزرگ «دنیا شناسی» و «خودشناسی و خداشناسی» را به حضرت آدم علیه‌السلام عنایت فرمود. الله تعالی ابتدا علم دنیاشناسی را که ضرورت دنیوی است به حضرت آدم تعلیم داد و بعد از آن، توبه‌اش پذیرفته شد و خداوند «علم نبوت» که همان علم خداشناسی است را به آدم عنایت کرد.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: اگر امروز بشر به انواع اختراعات و اکتشافات رسیده است نتیجه همان علمی است که خداوند متعال زمینه آن را در آدم فراهم کرده است. همین‌طور تمام رشته‌هایی که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند نمودی از همان دانش و برای آن هستند که ما بدانیم چگونه از منافع دنیا استفاده کنیم و آن را برای راحت دیگران آباد کنیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان علم شریعت را برای «خودسازی، کنترل نفس و رسیدن به خدا» ضروری دانست و اظهار داشت: علمی که انسان با فراگیری آن می‌تواند بر نفس و شیطان غلبه کند و رضایت خدا را به دست بیاورد «علم شریعت» است. برای شناخت خدا آموزش علم نبوت ضروری است، اگر علم معنوی را کسب نکنیم نمی‌توانیم به خودسازی برسیم و خود را از فریب‌های نفس امّاره و خطرهای دنیا نجات بدهیم. علم شریعت است که می‌تواند انسان را ارزشمند و نمونه بگرداند و معرفت و محبت خدا را در دل بیاورد. بدون علم نبوت، خودسازی، کنترل نفس و تهذیب اخلاق و عملکرد ممکن نیست.

وی «غفلت از علم شریعت» را سبب حسرت و سقوط دانستند و ابراز داشتند: جای افسوس است که بشر امروز خود را به علم آبادانی دنیا محدود کرده و به پیشرفت در اختراع، ابتکار، صنعت، تکنولوژی و اقتصاد راضی است و از علم خودشناسی و رسیدن به خدا غافل و محروم است. وقتی انسان خود را به منافع دنیا محدود کند ارزشش پایین می‌آید.

مولوی عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه «علم دین و دنیا مکمل همدیگر و بال پرواز در جهت آبادانی دنیا و آخرت هستند»، کسب این دو علم را سبب «موفقیت و رسیدن به جایگاه واقعی انسانی» دانست و گفت: نه‌تنها غیرمسلمانان بلکه بسیاری از مسلمانان به مدارک تحصیلی عالی خود مانند دکترا افتخار می‌کنند و از قرآن و دین هیچ اطلاعی ندارند، درحالی‌که این افراد با استعدادی که دارند به راحتی می‌توانند از تعالیم قرآن و حدیث بهره ببرند، بر نفس تسلط پیدا کرده و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

وی افزود: رمز موفقیت جامعه ما در این است که طلاب علوم دینی خود را به علوم حوزوی محدود نکنند و دانشگاهیان نسبت به علم دین بی‌اطلاع نمانند و هر دو گروه اهلِ نماز، ذاکر و عابد باشند و از طریق علوم دانشگاهی و شرعی به عظمت و وحدانیت خدا برسند. علوم دینی و دانشگاهی مکمل همدیگر و بال پرواز در جهت آبادانی دنیا و آخرت هستند.

والدین برای تحصیل فرزندان‌شان برنامه‌ریزی کنند

مولوی عبدالحمید در ادامه با اشاره به فرارسیدن آغاز مدارس آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها، به امر تحصیل تشویق کرد و گفت: علم خیر است و نتیجه خیر دارد. بهترین والدین آنانی هستند که در فکر دینداری و تعلیم فرزندان‌شان هستند و در این زمینه تلاش می‌گنند. اگر فرزندان علم و عمل نداشته باشند هیچ سودی برای خانواده و جامعه ندارند.

وی در ادامه از علم به‌عنوان «بهترین ابزار برای در دست گرفتن مقدرات خود و مشارکت در آبادانی ملت‌ها» یاد کرد و خاطرنشان کرد: علم بهترین سلاح برای پیشرفت و بهترین ابزار برای در دست‌گرفتن سرنوشت است؛ شما با علم می‌توانید در اداره و آبادانی کشور مشارکت داشته باشید.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزود: اگر فرزندان‌ ما باسواد باشند می‌توانند در آینده خود دخیل باشند و دانشگاه‌های کشور و دنیا به آنها نیاز پیدا می‌کند، اما اگر علم نداشته باشند محتاج دیگران می‌شوند، شما زمانی می‌توانید کشورتان را بسازید و وابسته به دیگران نباشید که در هر دو عرصه علم دین و دنیا فعال باشید.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در پایان این بخش از سخنانش با بیان اینکه «فضای خانه باید فضای علم، تحصیل و هدایت باشد» والدین را به «ثبت‌نام فرزندان در بهترین مدارس»، «ارتباط با معلمان و مدرسه»، «کمک به تحصیل فرزند و استخدام معلم خصوصی»، «عدم رضایت بر ترک تحصیل فرزند و یا گماردن فرزند برای تجارت و کسب و کار» توصیه و تاکید کرد.

در میان مردم تاتارستان طلب فراگیری دین و علم وجود دارد

مولوی عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به سفرش به جمهوری تاتارستان، مردم این دیار را «خونگرم»، «مهمان‌نواز» و «طالب دین و علم» توصیف کرد و گفت: الحمدلله مردم تاتارستان دنبال کسب علم دین و علم روز هستند و به دین و علم و علما احترام می‌گذارند. ما در این سفر خیر دیدیم، مردم این دیار بسیار مهمان‌نواز، خونگرم و باصفا بودند.

وی در ادامه افزود: شوق فراگیری علم و طلب دین در وجود مردم جمهوری تاتارستان بسیار زیاد است، اگر شب تا صبح برای‌شان از مسائل دینی و علمی گفته شود هرگز خسته نمی‌شوند و با تمام وجود گوش می‌دهند. هر ملتی که الله در آنها طلب ایجاد کند آنها را به علم و دین می‌رساند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا