خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه جنسیتی و ابزاری به خبرنگاران زن ممنوع

امیرداود کمالی، خبرنگار ورزشی و مدیر رسانه‌یی پیشین تیم ملی والیبال، در یادداشتی با عنوان «نگاه جنسیتی و ابزاری به خبرنگاران زن ممنوع» در کانال بيدارزنى نوشت:

ممانعت از فعالیت دو خبرنگار به دلیل زن بودن در لیگ ملت‌های والیبال تلنگر چندباره‌ای است که نشان می‌دهد آقایان با تمام پز روشنفکری‌شان همچنان در پس ذهن خود درگیر نگاه جنسیت‌زده هستند.

تعارف را کنار بگذاریم. مسوولان ورزش کشور هرگز نگاه درستی به فعالیت بانوان خبرنگار نداشتند. پیش از این نیز در والیبال شاهد استفاده ابزاری از زنان خبرنگار بودیم. چرا که حضور زنان خبرنگار در سالن‌های ورزشی به هنگام میزبانی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال، توجیهی بود برای تک جنسیتی نبودن سالن‌های مسابقات. تصاویر حضور پرتعداد زنان خبرنگار در سالن‌های والیبال پیوست نامه‌نگاری‌هایی بود که برای فدراسیون جهانی و در پاسخ به فعالان حقوق بشر ارسال می‌شد. چرا که بواسطه‌ی حضور همین خانم‌های خبرنگار استدلال می‌کردند که محیط‌های ورزش ایران تک جنسیتی نیست و محدودیتی برای حضور زنان در سالن‌های ورزشی ایران وجود ندارد. حال آنکه بسیاری از زنان خبرنگار خود نمی‌دانستند بابت انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای خود عملا به وسیله‌ای برای توجیه منویات آقایان مسوول تبدیل شده‌اند.

حال در لیگ ملت‌های ۲۰۱۸ شاهد ممانعت از فعالیت حرفه‌ای دو خبرنگار زن بودیم که فدراسیون با حضورشان در هفته‌ی دوم مسابقات به میزبانی کشور آرژانتین مخالفت کرد. چرا که مسوولان فعلی فدراسیون تمایلی به اعزام زنان خبرنگار برای پوشش اخبار ورزشی تیم ملی مردان ندارند. نگاه جنسیت زده‌ای که بار دیگر نشان داد مسوولان ورزش کشور بویژه فدراسیون والیبال برخلاف پز روشنفکر معابانه‌ی خود همچنان درگیر نگاه جنسیتی به زنان خبرنگار هستند.

یک روز برای منافع خود با خبرنگاران زن به دلیل زن بودن تعامل می‌کنند و آنان را به سالن مسابقات می‌برند و یکروز هم به دلیل اینکه فایده‌ای نمی‌بینند از حضور زنان خبرنگار به دلیل زن بودن در رویدادهای رسمی ممانعت می‌کنند.

بهتر است آقایانی که بویژه در دولت تدبیر و امید همواره از توجه به زنان و برابری و عدالت بین زن و مرد سخن می‌گویند، چشم‌های خود را بشویند و به انسان، خبرنگار، تماشاگر و … به عنوان یک انسان، خبرنگار، تماشاگر و … نگاه کنند. بهتر است قبل از دیگران به خود یادآوری کنند که نگاه جنسیتی و ابزاری به زنان در محیط اجتماعی ممنوع است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ایران گوی سبقت را از عربستان نیز ربوده…
    بزودی شاهد ترویج زنده به گور کردن زنان توسط مسئولان خواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا