خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا حکم محمدعلی نجفی نقض شد؟

مرجان لقایی، روزنامه‌نگار در توییتر نوشت:

«‏‎چرا پرونده قتل عمدی به دست محمدعلی نجفی نقض شد؟

بعد از قتل میترا استاد رد 9 گلوله روی بدن مقتول و محل قتل وجود داشت با توجه به ردهای باقی مانده و البته 5 گلوله شلیک شده از اسلحه مشخص شد برخی گلوله‌ها کمانه کرده است. گزارش معاینه جسد خانم استاد هم نشان داد که گلوله وارد شده ‏به دست او برخورد کرده و وارد بدن او شده و در بخشی از بافت نرم بدن گیر کرده‌است.

رد گلوله روی بدن خانم استاد بیضی شکل بود که نشان می‌داد گلوله مستقیم برخورد نکرده‌است. کارشناس اسلحه حاضر در دادگاه صراحتا اعلام کرد که گلوله غیرمستقیم وارد بدن مقتول شده.

‏از آنجایی که نوع اسلحه طوری که گلوله شلیک شده در فاصله کم باید بافت نرم بدن را به طور گسترده تخریب می‌کرد و از بدن خارج می‌شد اما این اتفاق نیفتاد‌ه‌است و گلوله در بدن گیر کرده و تخریب هم گسترده نبوده بنابراین کارشناس استدلال کرد که احتمالا خانم استاد ورزشکار بسیار حرفه‌ای بوده.

‏در حالیکه میترا استاد بدن ورزیده فوق حرفه ای نداشت. بنابراین گودرزی وکیل نجفی استدلال کرد که گلوله برخورد کرده بر بدن خانم استاد گلوله‌ای بوده که کمانه کرده‌است به دو دلیل اول اینکه ضرب گلوله گرفته شده به همین دلیل هم با توجه به شتاب و قدرت تخریبی که این نوع اسلحه‌ها داشتند ‏در بدن خانم استاد تخریب گسترده به وجود نیاورده است.

دوم اینکه گلوله کاملا دفرم شده، یعنی به یک جسم سخت برخورد کرده و سپس وارد بدن مقتول شده‌است. این جسم سخت نمی‌توانسته کف دست مقتول که ان هم زخمی شده باشد چرا که استخوانهای شکسته شده نشان نمی‌دهد گلوله با ضرب وارد شده.

‏بنابراین تنها مورد باقی مانده همان کمانه کردن گلوله است. این استدلال از سوی کارشناس اسلحه قویا تایید نشد اما او در دادگاه گفت که ممکن است این اتفاق افتاده‌باشد. بهتر است کارشناسان دیگر هم نظر بدهند. اما دادگاه اعلام کرد که تحقیقات را کافی می‌داند و به رای رسید.

‏نجفی و وکیلش در اعتراضی که برای دیوان عالی کشور کردند استدلالات خود را بیان کردند و دیوان عالی کشور نیز دستور بررسی و تشکیل هیات کارشناسی متشکل از کارشناس اسلحه، صحنه جرم و پزشکی قانونی را ضروری دانسته است.

در واقع دیوان عالی کشور پذیرفته با توجه به شتاب گلوله فضای کوچک حمام ‏عدم تخریب گسترده بافت نرم بدن مقتول احتمال اینکه گلوله کمانه کرده و بر بدن مقتول برخورد کرده باشد و قتل شبه عمد باشد بسیار قوی است.

هرچند قصاص از نجفی ساقط شده اما با توجه به جنبه عمومی جرم و البته اصرار نجفی براینکه قصدی برای قتل نداشته و به عمد شلیک نکرده ‏این نقض حکم و نقصی که به تحقیقات وارد شده بسیار اهمیت دارد و می‌تواند قتل را از عمد به شبه عمد تبدیل کند.

در این مرحله اولیای‌دم با توجه به رضایت قطعی که داده‌اند هیچ ادعای جدیدی نمیتوانند مطرح کنند و قانون با نجفی روبه‌رو خواهد بود، ‏با توجه به نقض رای دادگاه در خصوص قتل عمدی ممکن است و دادگاه میتواند طبق قانون باتوجه به قرار قبول وثیقه نجفی را از زندان به طور موقت آزاد کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا