خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارنظر جنجالی یوسف اباذری درباره‌ی نامجو

کانال تلگرامی کات نوشت: یوسف اباذری مدرسِ جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و از رادیکال‌ترین تئوریسین‌های چپ‌گرای حال حاضر ایران است. او را همه با موضع‌گیری‌های تند و زبان صریح‌اش به یاد میاورند که همه‌ی این سال‌ها، در صدر اخبار روشنفکری ایران بوده.

اینبار، ماجرا از این قرار است که در روزهای گذشته فایل صوتی کوتاهی (حدود سه دقیقه) از اباذری در فضای مجازی منتشر شد که این فایل، بخشی از درس‌گفتارهای اباذری پیرامون نظریات جورج لوکاچ در مورد مبحث «مودهای اجتماعی»ست.

متن محاوره‌ی حرف‌های اباذری در این درس‌گفتارِ جنجالی، پیاده شده از روی فایل صوتی:

اباذری: «یه مودی به اسم نامجو-پامجو(!) اومده، مودیه که میگه با هتاکی و پرده‌دری و کلمات زشت به خودمون کثافت بزنیم! این ملت ۷۰۰ ساله داره به خودش کثافت میزنه! حالا تو اسم این کثافت زدنو بزاری انتقاد! سارتر یه چیزی گفته که تو اصلا معنیش رو هم نمی‌دونی و اصلا حالیت نمیشه که چی کار کرده حالا با تمسّک به دلقکی مثل براهنی و بدون اینکه اصلا مفهوم رو بفهمی کثافت بزنی به خودت، اونم برای موسسه یا جامعه‌ای که تو بهش میگی فرهنگی. اینها مودهایی‌ان که امروز هست. دارن شکل میدن. همین مود… مود نامجو که مدعی اینه موسیقی ایران رو بشکنه. یه آدمی که نه صدایی داره نه سازی بلده نه دو تا نت بلده نه هیچ چی… فقط عربده می‌کشه می‌خواد موسیقی ایرانی رو تغییر بده. نیمایی که موسیقی ایرانی توو شعر رو تغییر داد، شعری می‌گفت که در استحکام به اندازه‌ی حافظ و فردوسی بود، نه عربده و کثافت زدن به خودش به اسم اعتراض…»

در ۴۸ ساعته گذشته صدها نفر از اهالی رسانه، نویسندگان، شاعران، موسیقی‌دانان و اهالی ادبیات با انتشار متن‌هایی عصبی به این سخنان واکنش نشان دادند و این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا