خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرمایه گذاران همچنان از طلا فاصله می گیرند

قیمت طلا برای سومین هفته متوالی کاهش چشمگیری داشت. این افت در حالی دامن‌گیر طلا بود که بازده اوراق قرضه آمریکا، دلار و شاخص‌های بزرگ وال استریت رکورد بالایی ثبت کردند.

به گزارش خبرآنلاین از کیتکو، از میان ۱۵ تحلیلگر و معامله‌گری که در نظرسنجی درباره روند قیمتی طلا حضور داشتند ۹ نفر بهبود و سه نفر هم کاهش قیمت را پیش بینی کردند.

۷۶۶ سرمایه گذاری هم که در نظرسنجی آنلاین شرکت کردند ۳۰ درصد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند. ۵۶ درصد انتظار داشتند طلا با کاهش روبرو شود و ۱۴ درصد  هم نظری نداشتند.

برای هفته پیش ۵۰ درصد از کارشناسان وال استریت و ۴۴ درصد از سرمایه‌گذاران، افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند اما هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار نیویورک، ۱۰.۳۰ دلار یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و در ۱۱۷۹ دلار بسته شد که پایین‌ترین قیمت در ۹ ماه و نیم گذشته بود و برای کل هفته دو درصد کاهش نشان داد.

برخی کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران همچنان از بازار طلا فاصله می‌گیرند با این‎همه کاهش قیمت‎ها به پایین ۱۲۰۰ دلار باعث سودگیری شده است. طلا تحت تاثیر عوامل زیادی شامل بازارهای سهام، بازارهای ارز و انتظارات برای نرخ‎های بهره بالاتر قرار دارد که قیمت این فلز را تحت فشار نزولی قرار داده است.

بازارهای سهام از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، به دلیل وعده‌های وی برای افزایش هزینه بر روی زیرساخت برای رونق بخشیدن به اقتصاد، سیر صعودی پیدا کرده اند.

بازارها در حال حاضر احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در دسامبر را ۱۰۰ درصد برآورد می کنند که به ضرر طلاست. نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را افزایش می دهد و به جذابیت سرمایه گذاری در آن لطمه می زند.

با این‌همه کاهش طلا تناسبی با افزایش دلار آمریکا نداشت که احتمالا به دلیل نقدینگی کم ناشی از تعطیلات روز شکرگزاری آمریکا بود. در نتیجه فروش طلا در هفته گذشته کاهش نامتناسب قیمت این فلز را بدنبال داشت. ثانیا، از زمان رای برگزیت جریانهای سفته‌بازی قابل توجهی در بازار طلا وجود داشته است که در چند هفته گذشته از بازار این فلز خارج شده‎اند و به همین دلیل انتظار می‌رود طلا در هفته جاری ثبات و بهبود پیدا کند.

ابهام پیرامون همه‌پرسی قانون اساسی ایتالیا در چهارم دسامبر و انتخابات فرانسه و آلمان در سال آینده ممکن است از قیمت طلا به عنوان دارایی مطمئن حمایت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا