خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«طوری وانمود می‌کنند انگار هزینه مختصر اربعین ظلم است»

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین کشور گفت: در کشور ما هر جا هزینه‌ای صورت بگیرد، مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر هزینه مختصری برای سفر اربعین انجام شود گویی به همه ظلم شده است.

به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری ظهر امروز (دوشنبه – ۱ مهر) در حاشیه نشست ستاد اربعین در جمع خبرنگاران درباره کاپوتاژ خودروها و اتوبوس‌های مسافربری برای سفر اربعین اظهار کرد: سال گذشته بدون هماهنگی ستاد مرکزی، اتوبوس‌های بسیاری کاپوتاژ شده و به کشور عراق رفتند و این باعث شد اتوبوس‌ها از چرخه حمل و نقل عمومی در کشور خارج شوند. بنابراین امسال برای کاپوتاژ اتوبوس‌ها سقفی را در نظر گرفته و فقط برخی گروه‌های خاص مانند جانبازان و معلولان می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین سهمیه لازم را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم و غیر از آن نمی‌توانند سهمیه‌ای اختصاص دهند.

رئیس ستاد اربعین کشور با بیان اینکه با توجه به افزایش جمعیتی که پیش‌بینی می‌شود امسال در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی‌مان قاعدتا جوابگو نیست، اظهار کرد: با کاپوتاژ ممکن است با مشکل بیشتری مواجه شویم. پس اعلام کردیم تنها ۴۰۰ دستگاه در کل کشور کاپوتاژ شود.

ذوالفقاری افزود: زائران می‌توانند با مراجعه به گمرکات براساس مقررات توافق شده با عراق، وسیله نقلیه خود را کاپوتاژ کرده و از کشور خارج شوند. در حال حاضر مرزهای چزابه و خسروی برای کاپوتاژ اتوبوس‌ها و خودروها در نظر گرفته شده‌اند. مشکلاتی در مرز مهران وجود دارد که تلاش می‌کنیم، برطرف شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره نحوه تردد زائرانی که بیش از یک بار در ماه محرم و صفر بخواهند به عراق سفر کنند، اعلام کرد: کسب ویزا تنها برای یک بار خواهد بود و هرکس گذرنامه‌اش مهر خورد و وارد کشور عراق شد و بازگشت برای بار دوم امکان‌پذیر نیست.

ذوالفقاری در خصوص مبلغ دریافتی در سامانه سماح نیز گفت: یک نگاه این است که برای بیمه از مردم پول دریافت نشود، اما اگر ما بخواهیم اینگونه رفتار کنیم، باعث می‌شود که در قبال افراد و زائرانی که به کشور عراق سفر می‌کنند، بی‌مسئولیت شویم. سال گذشته ۲۰۰ تن دارو به کشور عراق منتقل شد همچنین تعداد زیادی از افراد برای ارائه خدمات داوطلبانه وارد این کشور شدند.

رئیس ستاد اربعین کشور با بیان اینکه این ستاد هیچگونه نرخی را تعیین نمی‌کند، گفت: جمعیت هلال احمر نیز در طول سال از زائرانی که به کشور عراق سفر می‌کنند مبلغ ۱۶ هزار تومان دریافت می‌کند که ما از آن‌ها درخواست کردیم این مبلغ را کاهش داده و به ۷۰۰۰ تومان برسانند. از سوی دیگر برای ارائه خدمات بیمه در کشور عراق همه بیمه‌گذاران نمی‌توانند خدمات در آنجا ارائه دهند از همین رو مزایده‌ای بین چند شرکت بیمه برگزار شد. سال گذشته مبلغ بیمه‌ای برای زائران اربعین ۱۶ هزار تومان بود که امسال این مبلغ را کاهش داده و به ۱۵ هزار تومان رساندیم، اما از سوی دیگر خدمات بیمه‌ای را برای زائران افزایش داده و تعهدات بیمه‌گذار نسبت به زائر بالاتر رفته است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: ما در جریان مشکلات مردم در کشور عراق هستیم. اگر بر اثر حادثه‌ای فردی فوت کند، برای ترخیص و انتقال جنازه به کشورمان، خانواده فرد متوفی باید ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند. همچنین خانواده زائران در عراق بسیار سرگردان می‌شوند. اگر ما در ستاد اربعین اعلام می‌کردیم که مسئولیتی در قبال اینگونه موارد و یا ارائه خدمات درمانی مانند درمان‌های سرپایی به زائران نداشتیم و چنانچه حادثه‌ای اتفاق بیفتد مردم خود مسئولیت آن را برعهده دارند، آیا مردم از ستاد اربعین نمی‌پرسیدند که شما چه کاره هستید؟ در حال حاضر برای دریافت این مبالغ با دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و حج و زیارت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. ستاد مرکزی اربعین مدافع زائران است و یک ریال از احدی دریافت نمی‌کند.

ذوالفقاری در پایان تاکید کرد: در کشور ما هر جا هزینه‌ای صورت بگیرد، مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر هزینه مختصری برای سفر اربعین انجام شود گویی به همه ظلم شده است. ما در خصوص لغو ویزا سه سال است که با کشور عراق مذاکره می‌کنیم. دولت عراق موافق لغو ویزا نبود چرا که می‌گوید با لغو ویزا، زائران بیشتری به کشور عراق سفر می‌کنند و آن‌ها نمی‌توانند پاسخگوی حمل و نقل، اسکان و تغذیه زائران باشند، اما ما توانستیم با مذاکراتی که با آن‌ها انجام دادیم، ویزا را لغو کنیم تا زائران بتوانند راحت‌تر سفر کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا