خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دفاع از مولانای ایرانی در برابر مولانای جعلی

میلاد عظیمی یادداشتی با عنوان «دفاع از مولانای ایرانی در برابر مولانای جعلی» که در کانال تلگرامی جواد طباطبایی منتشر شده است، نوشت:

در خبرها خواندم که آقای حسن فتحی قرار است فیلمی دربارۀ زندگی مولانا بسازد… چند نکته:

اول اینکه اگر این فیلم با مساهمت و شرکت افغان‌ها ساخته می‌شد خوب و مناسب بود اما با تهیه‌کنندۀ ترکیه‌ای به مصلحت نیست. این انتقاد را دیگران هم گفته‌اند و من با آن همداستانم. ترکیه در این موضوع خاص معارض و غاصب حق ملّی ماست. با دروغ و جعل، حقایق علمی را زیر پا می‌گذارد و مفاخر مسلّم ایرانی را ترک می‌خواند. چرا باید دم به دم آنها داد و در موضوعی که محل نزاع است و حق با ماست، مسامحه کرد و روزۀ شک‌دار گرفت.

دیگر اینکه فیلمنامه باید به نحوی نوشته شود و کارگردان طوری فیلم را بسازد که شمس تبریزی در “خوی” بمیرد. این یک مسئلۀ ملی است. تحقیق علمی شده و دانشمندان دربارۀ آن مقالات استوار نوشته‌اند. آرامگاه شمس در خوی است نه قونیه. اگر سرمایه‌گذار ترک قبول نکرد هنرپیشه‌ها زیربار این جعل تاریخی نروند و بازی نکنند. ای وای که ما خودمان هم به آرامگاه شمس بی‌مهریم.

سوم اینکه آسیای صغیر / روم / ترکیه در عصر مولانا جزو قلمرو فرهنگی ایران بزرگ و در حوزۀ زبان فارسی بوده است. نه اینکه زبان ترکی در آنجا رواج نداشته است. می‌دانیم که مولانا هم مقداری عبارات ترکی دارد. ولی زبان مولانا و شمس فارسی بوده است.

همچنین مؤلفه‌های ایرانی در سراپای زندگی اجتماعی آسیای صغیر، در قرن هفتم، تنیده شده بوده است. شاه و وزیر و امیر در محیط زندگی مولانا، نام‌های شاهنامه‌ای داشتند و عاشق شاهنامه بودند و به زبان فارسی شعر می‌گفتند. آسیای صغیر یکی از کانون‌های شعر و ادب و زبان فارسی بوده است.

کارگردان اگر می‌خواهد به علم و حقیقت وفادار باشد باید جزئیات مستند و موثق ایرانی بودن محیط زندگی مولانا را از منابع استخراج کند و در فیلمش نشان دهد. مبادا محیطی شبیه به سریال‌های تاریخی ترک که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، بر پرده‌های سینما بنشاند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام-مشکل شما اینست که بین (ترکی فارسی وعربی )ادبی فرق قائل هستید ولی ما ترکها فرق قائل نیستیم شما یعنی طیفی از جماعت فارس فقط این شاعران را برای تفاخر می خواهید کجا به روح اشعار زیبای شعرای فارس باور دارید بنی آدم اعضای یک دیگرنند که در آفرینش زیک گوهرند و….شما فکر می کنید اشعار شعرای بزرگ ونویسندگان ومردان بزرگ تاریخ به جهت زبانی که با آن اثری خلق کردند مشهور شده نه داداش آنها جهان وطنی هستند و در پشت سر پیامبران واولیاء الهی قرار دارند -ترکیه از مولوی توریست جذب کردن را می داند شما تفاخر ومنیت وما ترکهای آذربایجان با مفهوم اشعار آنها کار داریم

    1
    2
  2. عزیزم شما مشکل ترک ستیزی دارید و مسیله ترک بودن انها نیست مشکل مغز پژمرده شماست که دوست داره افتخارات مفاخر قوم های دیگر و به نام پارس یا پرشین بزنید …شمس تبریی تورک هست ومولاناهم در اشعارش گفته من ان ترکم که هنورا نمیدانم و ابیات دیگر ….بهترین شاعران ایران گنجه امولانا صاعب تبریزی شمس تبریزی شهریار تورک هستند …و به زبان و ادبیات فارسی احت رام گذاشت اند ولی مطمعنا اگر میدانستند با فارسی گویی هویت انها زیر سوال خواهد رفت این کارا نمیکردند….تورک ها مگه ایرانی نیستند!؟؟مگر اون موقع بلخ و تبریز و هزاران جای دیگه جزو ایران نبوده اند !؟ این باعث تعجبه یک ایرانی به فارسی شعر بگه!؟؟با این چرندیات تاریخ واقعی رو تحریف کرده و به خورد بچه هاتون میدی!؟و بعد اسم ملی گرا و وطن پرست رو خودتون میزاریدیه جور نوشتید ککه ترکیه کسب درامد میکنه از ارامگاه مولانا انگار همه اقتصاد ترکیه وابسته به اونه و در واقع با یه ایرانی فارس به این جا رسیدن!!!نه اخوی شما با بزرگان ی که در ایران دفن شدند چ کردید!؟؟که با مولانا میخو استی د بکنید و نشده!؟؟

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا