خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر هانیه توسلی در این ۵ فیلم نبود…

آیدا فلاحیان در برترین ها نوشت: طی اتفاقات دو سال اخیر جامعه ایران، ابعاد زیادی از جامعه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که هنر و سینما، یکی از مهم‌ترینِ آنان بود. هنرمندان زیادی طی این مدت، نقش اول رویداد‌های اجتماعی را بازی کرده و برخی نیز خود را از تیم بازیگری خط زدند. هانیه توسلی، بازیگر زن با سابقه سینما و تلوزیون، از جمله هنرمندانی است که به اکثر رویدادهای اجتماعی واکنش نشان داده و در موج آن‌ها نقش پر رنگی داشته است. در چند ماه گذشته اخبار زیادی در خصوص این بازیگر شنیده‌ایم. بازداشت، ممنوع الکاری و حکم قضایی و… اما سینما ایران بدون هانیه توسلی، چه کمبودی دارد؟ اگر او نبود، چه جایگزین‌هایی برای او در نظر گرفته می‌شد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به سینمای بدون هانیه توسلی بیاندازیم. به هر حال سراسر این مطلب یک فانتزی‌ست که بیشتر مربوط به دنیای تخیل است.

شب‌های تاریکِ بدون هانیه

۵ اتفاق ناگواری که با وجود هانیه توسلی از آن‌ها جلوگیری شد

بدون شک تصور فیلم شب‌های روشن بدون هانیه توسلی، یک تصور تاریک است. هانیه توسلی در نقش رویا، دختر جوان و عاشقی‌ست که برای رسیدن به وصال یار، وارد یک داستان عاشقانه دیگر می‌شود. معصومیت، نجابت، سادگی و زیبایی بدون اغواگری، اصلی‌ترین فاکتورهای کاراکتر رویا هستند که در یک نگاه کلی می‌توان متوجه آن‌ها شد. با شنیدن این فاکتورها، واقعا چه جایگزینی بهتر از مریم مقدس سینمای ایران؟! شاید بتوان گفت شبنم قلی خانی یک انتخاب درست و به جا برای ایفای نقش رویا در شب‌های روشن بود اما به شرط آنکه مخاطبان برای دیدن یک مرثیه‌ی غم‌انگیز به سینما آمده باشند نه برای تماشای یک فیلم! قلی‌‌خانی شاید بتواند خوب بغض کند، شاید بتواند لبخند‌های دخترانه را خوب اجرا کند، شاید بتواند تا حد انتظار مظلوم‌نمایی کند اما به طور قطع نمی‌تواند رویا را در ذهن مخاطبان جاودانه کند چرا که او هانیه توسلی نیست. پس به عقیده نگارنده حتی نزدیک‌ترین گزینه احتمالی به جایگزینی توسلی در شب‌های روشن، احتمالا موفق به اجرای آن وجه جاه‌طلبی کاراکتر رویا نمی‌شده است!

مهمانِ ویژه‌ی شام آخر

۵ اتفاق ناگواری که با وجود هانیه توسلی از آن‌ها جلوگیری شد

با وجود بحث و جدل‌های بسیار زیاد بر سر حق و باطل بودن عشق نامتعارف مانی (محمدرضا گلزار) و میهن (کتایون ریاحی)، نقطه نظر مشترکی درباره فیم شام آخر وجود دارد که آن، بازی هانیه توسلی در قامت دختری یک دنده و البته عاشق است. ستاره همچنان همان ظاهر مظلوم مخصوص به هانیه توسلی را دارد اما با این تفاوت که وقتی پای عشق در میان باشد، او از هیچ تلاشی نمی‌گذرد. حرفش را قاطع و واضح می‌زند و برای مبارزه هر کسی باشد را به میدان می‌طلبد. قطعا ذاتِ حاضر جواب ستاره تصویر یک بازیگر هموطن را برای شما نیز تداعی می‌کند. ملیکا شریفی‌نیا که این روزها با بازی‌های شبه مافیا، بیشتر از قبل متوجه‌ی او شده‌ایم. شاید اگر در آن سال‌ها سر فیلبرداری مهمان مامان مهرجویی نبود، می‌توانست جایگزینِ خوب هانیه توسلی در شام آخر باشد اما این قطعا نمی‌توانست به دلیل هنر بازیگری بی مانندش باشد. ذات یک‌دندگی خودش می‌توانست او را به یک جایگزین خوب تبدیل کند اما مطمئنا فریدون جیرانی انتخاب یک بازیگر آرام که فقط “نقش” یک دختر لجباز را بازی می‌کند را ترجیح داده است. پس بهتر است این جایگزین را ذهنمان دور کنیم!

شهبانوی شمس‌العماره

۵ اتفاق ناگواری که با وجود هانیه توسلی از آن‌ها جلوگیری شد

و حالا نوبت به یکی دیگر از ماندگارترین نقش آفرینی‌های هانیه توسلی که مخاطبان زیادی را جذب خود کرد رسیده است. کاراکتر لیلا، الگو دختران فمنیست دهه ۸۰ و شهبانوی سریال شمس العماره. هانیه توسلی اینبار در نقش دختر مجرد و لجبازی که استقلال‌طلبی‌اش در دهه هشتاد شمسی بسیار پر سروصدا بود ظاهر شده است‌. برای شهبانوی این عمارت شدن، بازیگر مورد نظر برای این نقش باید زیبا، محکم و مقاوم، کمی خشن و بی ادب و در عین حال باهوش باشد. شاید تمام این ویژگی‌ها در بهاره افشاریِ این روزها پیدا شود، بهاره افشاری دهه هشتاد؟ اصلا! شاید انتخاب بازیگری که با نقش شیطان به شهرت رسیده برای بازی نقش شهبانوی عمارت چندان انتخاب درستی نباشد اما انصافا، بهاره افشاری می‌توانست گزینه بسیار خوبی برای لیلای شمس العماره باشد اما به شرط آن که بهاره افشاری شب‌های مافیا را به عمارت دعوت کنیم!

وفای با وفا!

۵ اتفاق ناگواری که با وجود هانیه توسلی از آن‌ها جلوگیری شد

قطعا زوج ژوبین یهودی و وفای مسلمان، یکی از ماندگار‌ترین زوج‌های تاریخ تلوزیون است. وفا، دختر عضو حزب الله که هر چیزی را برای عقایدش فدا می‌کند، نقش متفاوتی‌ست که هانیه توسلی در آن درخشید. بدون شک می‌توان گفت داشتن یه چهره روحانی، از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب بازیگر نقش وفا بوده است. اما سوال اینجاست که اگر واقعا این فاکتور در میان است، چرا نقش وفا به الهام حمیدی عزیز نرسید؟ او چه از نظر ظاهر، چه از نظر کارنامه هنری، در روشن‌ترین حالت خود قرار دارد اما با این حال هانیه توسلی شخصی است که در نهایت الگوی دختران حزب‌اللهی در ایران می‌شود! البته این انتخاب کمی مشکوک است چرا که وقتی یک بازیگر، یعنی همان الهام حمیدی برای بازی در نقش همسر شهدا و پیامبران ساخته شده، چرا باید نقش او را به هانیه توسلی داد؟! شاید نکته همان “بازی کردن” است که تبدیل به برگ برنده هانیه توسلی در این رقابت تنگاتنگ می‌شود!

جهان با من برقص

۵ اتفاق ناگواری که با وجود هانیه توسلی از آن‌ها جلوگیری شد

تجربه کمدی برای هانیه توسلی یک تجربه بسیار مهم است مخصوصا اگر با کمدی خاص سروش صحت همراه باشد. ناهید جهان با من برقص، اغواگر کم هوشی‌ست که بازیگر نقش او باید هر دوی این صفات را به خوبی درک و فهم کند. در این انتخاب بدون شک نازنین بیاتی می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. او حالا بعد از بازی در نقش دختران ساده و مظلوم، بازی در نقش به اصطلاح اغواگران جوان را خوب یاد گرفته و به همین دلیل شاید می‌توانست گزینه مناسبی برای هانیه توسلی باشد. با این حال شاید بازی کردن نقش زیبا رویان کم هوش برای نازنین بیاتی تکرار مکررات باشد به همین دلیل خوشبختانه این فرصت به هانیه توسلی داده شد و تنها جایگزین لایق برای ناهید هم از دور رقابت‌ها حذف شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا