خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا خبرگزاری مهر به نشست خبری وزیر نفت دعوت نشد؟

کسری نوری مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و عرفانه تاجیکی، خبرنگار خبرگزاری مهر که به نشست خبری وزیر دعوت نشده بود درباره‌ی این ماجرا توضیح دادند.

کسری نوری: کار خبرگزاری مهر غیرحرفه‌ای بود

کسری نوری درباره‌ی چرایی عدم دعوت از خبرگزاری مهر برای حضور در نشست خبری وزیر، به انصاف نیوز گفت: ماجرا به هیچ عنوان به انتقاد و.. ارتباطی نداشت. اگر بحث انتقاد بود دیگر از روزنامه‌ی کیهان و خبرگزاری فارس و تسنیم که انتقادی‌تر نداریم، اما همگی اینها حضور داشتند؛ بحث بر سر این بود که خبرگزاری مهر مدتی پیش مطلبی کار کرد که ما به آن مطلب پاسخ دادیم؛ برروی پاسخی که از ما گرفت پاسخی نوشت که ما مجبور شدیم دوباره برای همان هم جوابیه بفرستیم. این دوستان به هردلیلی از انتشار پاسخ ما خودداری کردند، یعنی کاری کاملا غیر قانونی و غیر حرفه‌ای انجام دادند و این حداکثر واکنشی بود که ما به این عمل غیرحرفه‌ای و غیر قانونی نشان دادیم.

وی در پایان گفت: جوابیه را با تاخیر منتشر کردند؛ خبرگزاری که این کار خلاف قانون و اخلاق را انجام داده حداقلش این بود که آنقدر شهامت داشته باشد که ابتدای آن جوابیه اعلام کند «ما این را با تاخیر منتشر کردیم و عذرخواهی می‌کنیم.»

خبرنگار مهر: علت تاخیر در درج جوابیه سیکل اداری بود

عرفانه تاجیکی، خبرنگار خبرگزاری مهر در توضیح این موضوع به خبرنگار انصاف نیوز گفت: پس از اینکه توتال در دادگاهی در فرانسه و آمریکا محکوم به جریمه شد گزارشی در این مورد نوشته بودیم، با این مضمون که یک سابقه‌ی تاریخی آورده بودیم و گفته بودیم که چنین اتفاقی افتاده و چنین رایی داده شده است و چرا در ایران به پرونده‌ی رشوه‌گیرنده ورود نمی‌کنند، از شخص مورد نظر که شهره هم هست نامی نیاوردیم. این گزارش که منتشر شد آقای اژه‌ای هم در ادامه‌ی آن صحبتی کردند و گفتند که ما پرونده‌ای در این حوزه نداریم اما پیگیری می‌کنیم.

بعد از این وزارت نفت جوابیه‌ای به ما دادند که روی خروجی خبرگزاری ما هست و می‌توانید مطالعه کنید، در آن جوابیه هم در مورد ماجرای گزارش ما بحثی نشده بود و خیلی بار حرفه‌ای صنعت نفتی نداشت. ما به عنوان یک رسانه وظیفه‌مان حمایت از منافع ملی است و در وهله‌ی دوم هم موضوع شرف رسانه‌ای‌مان است، یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم که آن‌چه که نوشته‌ایم کذب بوده است؛ در جوابیه هم به نظر می‌رسید که محتوا را پذیرفته بودند و بحث‌شان برسر آن محوری بود که در گزارش بود، یعنی گفته بودند که آن محکومیت شرکت توتال یک خروجی ژورنالیستی است و ما هیچ سندی در اختیار نداریم. در صورتی که این موضوع منتشر شد و بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

در نهایت ما این جوابیه را به همراه توضیح خودمان منتشر کردیم. وزارت نفت دوباره بر روی توضیح ما جوابیه‌ی دیگری به خبرگزاری فرستاد. اگر خروجی ما را رصد کنید اینگونه است که هر جوابیه‌ای که از هرجا رسیده است به سرعت منتشر شده است، اگر توضیحی داشتیم داده‌ایم اما مهر چنین رسانه‌ای نیست که بخواهد جوابیه‌ای را منتشر نکند، نه تنها در حوزه‌ی نفت بلکه در تمام حوزه‌ها ما جوابیه‌ها را به سرعت منتشر می‌کنیم.»

این خبرنگار در ادامه توضیح داد: «منتها موضوع این بود که در مورد جوابیه‌ی دوم تاخیری اتفاق افتاد؛ یعنی در سیستم داخلی‌مان روند این‌گونه بود که جوابیه را ابتدا سردبیر خواندند و فرستادند برای دبیر سرویس، دبیر موظف بودند که کار کنند و ایشان هم جوابیه را خواندند و تایپ شد و توضیح‌مان هم به آن اضافه شد. پس از آن توضیح خودمان فرستاده شد برای سردبیرمان آقای محمدمهدی رحیمی، این پروسه کمی طولانی شد و کمتر از دو هفته زمان برد.

من این دو هفته را ماموریت بودم و حضور نداشتم که موضوع را پیگیری کنم، دبیرم هم از سردبیری پیگیری می‌کردند، سردبیری هم هدفش این نبود که کار نکند بلکه تایید توضیح ما و اصلاح آن از سمت سردبیر یک مقدار تاخیر خورد در نهایت منتشر شد و ما آن جوابیه را به همراه توضیح‌مان کار کردیم. اما در نشست مطبوعاتی وزیر نفت که پس از یک‌سال اتفاق افتاد، دعوت نشدیم. نشست با یکی دو روز اختلاف پس از انتشار جوابیه برگزار شد، یعنی امکان اینکه ما را دعوت کنند وجود داشت. من هم می‌دانستم که نشست خبری است و اطلاع داشتم، با ارتباط با رسانه‌ی وزارت نفت تماس گرفتم و صحبتی هم با آقای نوری داشتم که ایشان معتقد بودند که این اقدام شما غیرقانونی بوده و باید سریع‌تر منتشر می‌کردید.

من فکر می‌کنم این تلقی به وجود آمد که مهر نمی‌خواسته این جوابیه را منتشر کند، درحالی‌که واقعا چنین چیزی نبود. البته من به ایشان توضیح دادم که ماجرا این نبوده که مهر نخواسته باشد جوابیه را کار کند بلکه این تاخیر در سیکل و پروسه‌ی اداری‌مان اتفاق افتاد. اگر رویه‌ی ما این بود پیش از این هم باید در کارنامه‌مان چنین چیزی دیده می‌شد، مهر اصلا چنین رویه‌ای ندارد.»

وی در پایان گفت: «تاکنون با چنین موضوعی مواجه نشده بودم و برای من خیلی جالب بود، چون در این نشست هم کیهان حضور داشت، هم فارس و هم تسنیم و… یعنی همه‌ی رسانه‌ها بودند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا