خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رحیم‌پور ازغدی: دشمن همچنان از ما جلوتر است

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورهای اسلامی و شیعی پیشرفت‌های بزرگ بسیاری در عرصه‌های فرهنگی و معرفتی داشته است و دانشگاه و حوزه ما به نسبت روزهای تاریک پیش از انقلاب، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. اما با این حال، اگر ما تا این حد پیشرفت داشته‌ایم، دشمن همچنان از ما جلوتر است و برای همه چالش‌های ما برنامه ریزی دارد.

به گزارش فارس، رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد در تشریح اهمیت نماز جمعه در پیگیری مطالبات عمومی تأکید کرد: آنچه که باید موردتوجه عمده قرار بگیرد، این است که تریبون نماز جمعه محلی برای پیگیری مطالبات شخصی نیست و نباید از این زاویه به مصادیق اشاره کرد. اما پیگیری مطالبات مردم یکی از راهبردهای نماز جمعه است؛ تا جایی که امام رضا (ع) درخصوص فلسفه نماز جمعه می‌فرمایند این تریبون محلی برای تبیین این حقیقت است که احکام دین به نفع خود مردم است.

وی افزود: نماز جمعه باید راه حلقه واسط میان مردم با حکومت اسلامی باشد زیرا به فرموده امام هشتم (ع)، جمعه روز مردم است و آحاد جامعه اسلامی می‌توانند بی توجه به رنگ و نژاد و مذهب در کنار یکدیگر جمع شوند و از اخبار و تحولات در این بستر آگاه شوند.

شیعه واقعی کسی است که در سبک زندگی خود به شیوه اهلبیت (ع) معتقد باشد

رحیم پور ازغدی با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: به فرموده حضرت صدیقه طاهره (س)، شیعه واقعی کسی است که فراتر از تقید به عادات ما، در سبک زندگی خود هم به شیوه ما معتقد باشد، امر به معروف و نهی از منکر را در تعامل با برادران و خواهران دینی خود در جامعه اسلامی احیا کند و عضو مؤثری در پیشبرد یک نظام اسلامی به سمت افق‌های تعالی و پیشرفت باشد.

وی افزود: به فرموده حضرت زهرا (س)، تحقق عدالت مؤثرترین راه برای تقویت آرامش و معنویات در جامعه است و اگر صد فاطمیه بگذرد و ما در اقامه عزای صرف محدود بمانیم و تعقل در سیره و سلوک فاطمی نداشته باشیم، شریک در اجر محدود چند عزاداری بوده‌ایم.

نقش اساسی وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق حکومت دینی

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وحدت حوزه و دانشگاه را یگانه راه رفع مشکلات موجود و تحقق واقعی حکومت دینی دانست و گفت: دو سال قبل در مدرسه فیضیه با جامعه حوزویان این بحث را مطرح کردم که اگر طلاب ما از دروس خارج فقه فاصله گرفتند و فقط متمرکز بر اصول احکام و فقه و رجال شدند، همان حوزه به بستری برای اشاعه سکولاریسم تبدیل خواهد شد و حوزویان از عرصه جامعه و بسترهای تصمیم گیر و تصمیم‌ساز فاصله می‌گیرند. وحدت حوزه و دانشگاه تنها راه برای رفع چالش‌های موجود است و این دو نهاد فرهنگ‌ساز باید به مثابه دو بازو، در تعامل و همکاری با یکدیگر باشند.

وی با اشاره به برخی از جنبه‌های پیشرفت فرهنگی پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورهای اسلامی و شیعی پیشرفت‌های بزرگ بسیاری در عرصه‌های فرهنگی و معرفتی داشته است و دانشگاه و حوزه ما به نسبت روزهای تاریک پیش از انقلاب، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. اما با این حال، اگر ما تا این حد پیشرفت داشته‌ایم، دشمن همچنان از ما جلوتر است و برای همه چالش‌های ما برنامه ریزی دارد.

رحیم‌پور ازغدی در تبیین وظایف حوزه و دانشگاه در عرصه جنگ نرم فرهنگی تصریح کرد: حوزه وظیفه دفاع از دین و تبیین ارزش‌ها را برعهده دارد تا قیام به قسط کند، امر به معروف و نهی از منکر را به شیوه‌های مناسب در جامعه احیا نماید و به تبیین وظایف بندگان خدا در جنبه‌های مختلف سبک زندگی اقدام کند. به موازات این، وظیفه دانشگاه هم آن است که به چالش‌های علمی و فنی و البته رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی پاسخ مناسب و مقتضی ارائه کند و فراتر از نقشه جامع علمی پاسخ بدهد که چه تمهیداتی برای فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی اندیشیده است.

وی افزود: صدها هزار دیپلمه بیکار در حالی که هزینه تحصیل آنان از محل بودجه‌های ملی و مالیات‌های مردم پرداخت می‌شود، تبدیل به صدها هزار فارغ التحصیل لیسانس بیکار می‌شوند و از سوی دیگر در حوزه‌های علمیه هم هزاران جوان مشتاق و عاشق به تحصیل علوم دینی اما بیگانه از مشکلات بستر جامعه تربیت می‌شوند و درحالی که حوزه ما در عرصه رشته‌های مختلف علوم اسلامی به پیش می‌رود، در بسیاری از مشکلات فرهنگی نیاز به نقش آفرینی حوزویان احساس می‌شود.

واردات واکسن به خوبی انجام شده است

رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئولان سال گذشته واردات واکسن را با FATF و انرژی هسته‌ای گره زدند و ناکارآمدی خود را در پشت تحریم‌ها پنهان کردند. اما امروزه شاهد هستیم که بدون تن دادن به معاهده ننگین FATF و دست برداشتن از افق توسعه در صنعت هسته‌ای، واردات واکسن به خوبی انجام شده است. تریبون نماز جمعه وظیفه دارد تا این مسائل را برای مردم تبیین نماید و از شبیخون زدن به مردم همچون اتفاقی که در موضوع گرانی شبانه بنزین روی داد، جلوگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ازغدی؟داشتیم؟میشودپیمان ننگین را دوباره تعریف کنی؟یعنی تو هم ؟راس وحسینی کمی صداقت بدنیست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا