خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد تاجیک:سینمای ملاقلی‌پور، ستایش‌گر جنگ نیست

/«چه فیلمی ببینیم» هفته‌ی دفاع مقدس/

علی خسروجردی، انصاف نیوز: هنرمندان عرصه‌ی سینمایی کشور، تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا تصاویری گوناگونی از دوران جنگ را برای مخاطبان پرده‌ی نقره‌ای به تصویر بکشند. سینمای دفاع مقدس از دهه‌ی 60 در سینمای ایران متولد شد و همچنان این دست فیلم‌ها در سینمای ایران تولید می‌شود. فیلم‌های دفاع مقدس یا در بستر جنگ ساخته شده‌اند یا روایتگر دوران پس از جنگ و تبعات آن هستند.

محمد تاجیک، خبرنگار باسابقه‌ی حوزه‌ی سینما با انصاف نیوز به گفت‌وگو پرداخت او با تمجید از کارهای رسول ملاقلی‌پور گفت: «هیچ‌کس مثل ملاقلی‌پور نتوانسته است، حس و حال جنگ را به تصویر بکشد. نگاه او، نگاهی ضد جنگ است.»

تاجیک می‌گوید: «در حوزه‌ی دفاع‌مقدس ما چند نوع فیلم داریم، فیلم‌هایی که به صورت مستقیم به موضوع جنگ می‌پردازند و فیلم‌هایی مثل «آژانس شیشه‌ای»که به شکل غیرمستقیم به این موضوع می‌پردازند. آژانس شیشه‌ای درباره‌ی دو رزمنده است، که یکی از آنها یعنی عباس نیاز به عمل دارد اما فیلم‌هایی مثل «مهاجر» و «دیده‌بان» ابراهیم حاتمی‌کیا و کارهای آقای ملاقلی‌پور مثل «سفر به چزابه» به صورت مستقیم به موضوع جنگ پرداخته‌اند.»

او درباره‌ی فیلم‌های ماندگار دفاع مقدس به انصاف نیوز گفت: «از میان فیلم‌هایی که مستقیم به موضوع جنگ می‌پردارند، کارهای ملاقلی‌پرو، حاتمی‌کیا و احمدرضا درویش ماندگارتر هستند. دو فیلم «اشک سرما» و «هور در آتش» عزیزالله حمیدنژاد  و  «روزهای زندگی» پرویز شیخ طادی هم فیلم‌های خوبی هستند.

محمد تاجیک:سینمای ملاقلی‌پور، ستایش‌گر جنگ نیست
«اشک سرما» اثر عزیزالله حمیدنژاد

فیلم «به نام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا، عوارض پس از جنگ را نشان می‌دهد و داستان فیلم دریاره‌ی دختر یک رزمنده است که پای او روی مین می‌رود. فیلم «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد نیز مضمونی اجتماعی دارد.»

این خبرنگار ادامه داد: « من متهم شده‌ام که حاتمی‌کیا را خیلی دوست دارم، ولی هیچ کارگردانی مثل ملاقلی‌پر نتوانسته است، حس و حال جنگ را به تصویر بکشد. اگر از من بپرسند که ملاقلی‌پور را از حاتمی‌کیا بیشتر دوست داری یا نه، پاسخ من مثبت است. در سال‌های اخیر، فیلمی مثل «تنگه‌ی‌ ابوقریب» ساخته شده، که متاثر از سینمای ملاقلی‌پور است. «سرو زیرآب» محمدعلی باشه‌آهنگر، فیلم خوبی است، او از میان فیلمسازان نسل جدید، فیلمساز خیلی خوبی شده است.»

تاجیک می‌گوید: «نظر من این است، اگر ملاقلی‌پور در زمان ما فیلم می‌ساخت، توانایی جهانی شدن را داشت. هیچ‌کس نتوانسته است مثل او حس و حال جنگ را به تصویر بکشد. نگاه ملاقلی‌پور ستایش‌گر جنگ نیست، بلکه نگاه او به جنگ تلخ و ضدجنگ است، او جنگ را حماسی نمی‌کند. دیدن فیلم‌های ملاقلی‌پور برای طرفداران جنگ خیلی خوب است. سفر به چزابه یکی از بهترین آثار سینمای ایران است.  حتی فیلم «میم مثل مادر» نیز تبعات جنگ را نشان می‌دهد.اگر از من بپرسند بهترین فیلم‌ساز جنگ چه کسی است، از ملاقلی‌پور نام می‌برم.»

او در پایان افزود: « عزیزالله حمیدنژاد کارگردان بسیار خوبی است و  «اشک سرما» ساخته‌ی این کارگردان بسیار مهم است. او استاد ساختن فیلم‌هایی در فضای یخ‌زده است، او در فضاهای عجیب و غریب جنگ تبحر دارد.

دو کار اول حاتمی‌کیا یعنی «مهاجر» و «دیده‌بان» خیلی مهم و جذاب هستند. اگرچه حاتمی‌کیا با فیلم «موج مرده» و «روبان قرمز» شناخته شده، ولی این فیلم‌ها بسیار مهم هستند. با وجود اینکه سال‌ها از ساخت فیلم‌های دیده‌بان و مهاجر می‌گذرد، اما این فیلم‌ها ارزش خود را از دست نداده‌اند و هنوز برای طیفی از جامعه‌ی ایران ارزشمند هستند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا