خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۲۴درصد مردم ایران درگیر افسردگی هستند»

محمدابراهیم مداحی، رییس خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه کشور گفت: بر اساس آمارهای موجود ۲۴ درصد از جمعیت کشور به نوعی درگیر افسردگی هستند.

مداحی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در بجنورد اظهار داشت: افسردگی بیشتر در بین زنان شایع است که عوامل مختلفی از قبیل ساختار جسمی و اجتماعی موجب افسردگی این قشر می شود.

وی افزود: در این میان ۲۳ درصد افراد جامعه دچار اضطراب و ۱۸ درصد مبتلا به اختلالات روان تنی هستند و در مجموع می توان گفت آسیب های اجتماعی در جامعه رو به افزایش است.

اختلاهای روان تنی به اختلال بدنی که تحت تاثیر ذهن قرار دارد یا در شدیدترین حالت، توسط ذهن ایجاد می‌شود، گفته می شود.  اختلال‌های روان‌تنی، شامل اختلال‌هایی است که در آن‌ها نشانه‌ها مستقیما مربوط به آسیب مغزی یا وجود یک وضع غیرعادی در محیط زیست شیمایی مغز است.

مداحی از ساماندهی نشدن روانشناسان و مشاوران به عنوان یک آسیب و مشکل جدی یاد کرد و گفت: هم اینک حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار دانش آموخته دکترا در کشور داریم اما،  فقط ۳۰ هزار نفر آنها عضو سازمان نظام روانشناسی کشور هستند که آنها هم ساماندهی نشده اند.

وی از دلایل ساماندهی نشدن این افراد را سخت گیری بیش از حد به آنها اعلام کرد و افزود: پروانه فعالیت به روانشناسان و هیات علمی دانشگاه ها به سختی داده می شود در حالی که باید روند کار آسان تر شود.

رئیس خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه کشور با اشاره به اینکه بسیاری از افراد تحصیل کرده فوق لیسانس و لیسانس این رشته، افراد فعال حرفه روانشناسی محسوب نمی شوند، خاطرنشان کرد: اگر این افراد ساماندهی شوند تعداد دانش آموختگان این رشته به حدود یک میلیون نفر می رسد.

وی نبود زمینه فعالیت را از دلایل فعالیت این افراد در مشاغل و حرف دیگر دانست و گفت: باید ظرفیت های موجود را تجمیع و متراکم کنیم و بعد به دولتمردان و مراجع ذیربط عرضه کنیم تا در مشکلات بتوانند راهگشا باشند.

مداحی الزامی بودن بیمه سلامت روان و مشاوره پیش از ازدواج را مورد تاکید قرار داد و افزود: بودجه سلامت روان باید حداقل ۵ درصد کل بودجه سلامت کشور باشد و مجلس نیز قانونگذاری لازم را در این موارد داشته باشد.

وی یادآور شد: رهبری در سخنان خود در خراسان شمالی به مساله سبک زندگی اسلامی تاکید داشتند در حالی که با گذشت چندین سال از این بیانات اقدام اثرگذاری در این رابطه صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در جامعه، افزود: وقتی سبک زندگی ما بیمارگونه است میزان بیماری ها نیز افزایش می یابد بنابراین روانشناسان و مشاوران در کنار دانشگاه ها و حوزه های علمیه می توانند در این رابطه بسیار تاثیرگذار باشند.

رئیس خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه کشور با اشاره به پایین آمدن سن ازدواج در سطح کلان کشور حتی به زیر سن قانونی، اظهار داشت: یک فرد باید از نظر عاطفی، اجتماعی،  اخلاقی و روانی به بلوغ رسیده باشد تا بتواند در حوزه اجتماع هم بالغ شود و آمادگی ازدواج را داشته باشد.

وی ازدواج های این گونه را به نوعی سوء استفاده دانست و افزود: ناظرانی که قانون را وضع می کنند باید به فکر اصلاح قانون باشند زیرا که مشاهدات میدانی نشان می دهد اینگونه ازدواج ها به شکست می انجامد.

رئیس خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه کشور برای افتتاح خانه روانشناسان خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه کشور هم اینک در ۳۱ استان کشور تشکیل شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا