خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیشتر در برابر بیشتر؟

سید محسن امامی‌فر، روزنامه نگار، در یادداشتی با عنوان «بیشتر در برابر بیشتر؟» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

رییس جمهور روحانی همان طور که پیش بینی می‌شد به مذاکره تحت تحریم با ترامپ، “نه” قاطع گفت.

این موضع اصولی که منطبق بر مواضع رهبری نظام است گویای حاکمیت یگانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در این مقطع کاملا حساس می‌باشد.

هر گونه تزلزل در این موضع گیری از سوی رییس جمهور، نه تنها منتج به نتیجه‌ای مثبت نمی‌شد، که فضا را در داخل علیه او به شدت رادیکال می‌کرد و عملا هم به پیامدهای امیدوار کننده‌ای برای ملت منتهی نمی‌شد.

این که مردم شدیدا تحت فشار اقتصادی هستند هرگز قابل انکار نبوده و نیست اما هرگونه مذاکره در این شرایط با آمریکا، تاثیر مثبت کوتاه مدت و حتی میان مدت نیز بر زندگی مردم ندارد.

از سوی دیگر ایران توانسته با همکاری گروه های متحد خود در منطقه معادلات را به سود خود تغییر دهد.

هرچند که به دلیل اتهام زنی واهی اروپایی‌ها و آمریکا در خصوص حمله به آرامکو، ایران با تحریم بسیار سخت بانک مرکزی مواجه شد اما دست برتر در منطقه دست کم در شرایط فعلی با ایران است.

به همین دلیل اروپا تغییر تاکتیک داده و در این شرایط به آمریکا بیش از پیش نزدیک شده است.

اروپایی‌ها هم‌صدا با آمریکا علنا از لزوم دستیابی به توافق جدید با ایران سخن به میان آورده‌اند که البته قابل توجیه نیست.

البته عالم سیاست، عرصه‌ی واقع بینی است نه آرمان گرایی. ایران باید از شرایط پیش آمده مصادره به مطلوب نماید.

در این شرایط ایران باید از دست برتر خود در منطقه نهایت استفاده را برده و با تدوین استراتژی منطقی و گام به گام که مورد توافق تمام نهادهای استراتژیک نظام و متعاقب آن موید حاکمیت یگانه باشد، گزاره “بیشتر در برابر بیشتر” که رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد را عملی نماید.

شرایط پرتتش فعلی در منطقه بدون شک نمی‌تواند در بلند مدت ادامه داشته باشد چرا که هر گونه اشتباه محاسباتی، به قول یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منطقه را به جهنم تبدیل خواهد کرد و البته دردی را از مردم دوا نخواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا