خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جمهوری اسلامی نباید وارد مناقشات داخلی عراق شود»

یک فعال اصلاح طلب گفت: تحولات اقلیم کردستان عراق به هر سمت و سویی برود، مساله‌ی اول و آخر ما منافع ملی ایران است. ما علاقمند به حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم و این به نفع کردهای عراقی هم هست، اما هرگونه تصمیمی به خودِ کردهای عراقی مربوط است.

دکتر «محمد کیانوش راد» در گفت و گو با انصاف نیوز درباره‌ی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق افزود: ما در کل، از آنچه در راهکارهای قانون اساسی عراق برای هر تصمیمی پیش بینی شده است باید حمایت کنیم، اما در عین حال این مساله، در وهله‌ی اول و آخر مساله‌ای عراقی و مربوط به مردم عراق است.

وی تاکید کرد: تصمیم به استقلال یا تجزیه‌ی کردستان از عراق، مساله‌ی داخلی در عراق است و جمهوری اسلامی نباید وارد مناقشات داخلی عراق شود.

کیانوش راد با بیان این که «خواست ایجاد یک دولت مستقل از سوی کردهای عراق مطالبه‌ی تاریخی است و صرف نظر از موافقت یا موافقت دیگران، مساله‌ای مربوط به عراقی‌ها و کردها است» اما گفت: تجزیه‌ی کشورهای خاورمیانه و تحقق خاورمیانه‌ی جدید، طرحی در چارچوب سیاست‌های استراتژیک آمریکا است و به ضرر کشورهای منطقه است.

این نماینده‌ی سابق مجلس افزود: اگرچه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای از سیاست تجزیه‌ی عراق و تشکیل کردستان مستقل حمایت می‌کنند، اما این را به معنی همسویی و همراهی کردهای عراق که خواستار استقلال هستند با سیاست‌های آمریکا نباید یکسان ارزیابی شود.

کیانوش راد درباره‌ی مخالفت‌های منطقه‌ای با با تصمیم اقلیم کردستان گفت: برخی معتقدند به دلیل مخالفت ایران، ترکیه، سوریه و کشور اصلی یعنی عراق با استقلال کردها، از هم اکنون این دولت با مخالفت‌های همسایگان روبرو است، و این از ابتدا خود چالشی بزرگ برای کردهای عراقی خواهد بود.

وی همچنین درباره‌ی راه حل مساله‌ی پیش آمده معتقد است: مردم کرد عراق خواستار استقلال اقلیم خودشان هستند، ما موافق یا مخالف باشیم، به سود کردها بدانیم یا به ضرر آنها، آن را در راستای سیاست آمریکا بدانیم یا ندانیم، این خواست بهتر است که از راه حل‌های گفتگویی با دولت عراق صورت پذیرد.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: موضع رسمی جمهوری اسلامی، باید دفاع از قانون اساسی عراق باشد. همچنین موضعی بی طرف و صرفاً میانجی گرانه برای حل و فصل قانونی و مسالمت جویانه‌ی اختلاف کردهای عراق با دولت عراق است.

کیانوش را در عین حال گفت: یکپارچگی عراق به سود عراق و به سود کشورهای همسایه‌ی عراق خواهد بود و استقلال کردها آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای در آینده روبرو می‌کند، اما این دیدگاه نباید به معنی دخالت و یا مقابله با خواست کردهای عراق برداشت شود.

این نماینده‌ی اسبق مردم اهواز در مجلس گفت: حتا اگر در آینده دولتی کردی در عراق شکل بگیرد، بیشترین نزدیکی را به دلیل مشترکات تاریخی و فرهنگی و به لحاظ منافع با ایران خواهد داشت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد همچنین درباره‌ی ابراز احساسات برخی در سنندج به همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: احساسات مردم کرد ایران، به هیچ وجه معنای میل به تجریه طلبی در ایران را ندارد؛ کردهای ایران، صرفاً از موفقیت و خوشحالی کردهای عراق به وجد آمدند و اینهم امری طبیعی است.

وی افزود: کردها به لحاظ تاریخی رنج‌ها و حرمان زیادی کشیده‌اند و خواست اکثریت مردم کرد عراق را برای یک دولت مستقل، حتا اگر مخالف آن باشیم، نباید در راستای سیاست‌های ضد ایرانی کردهای عراقی ارزیابی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام ،
    اساسآ این قضیه چه ارتباطی بمن یا شما یا هر کسِ دیگری دارد ؟ یک جمعیتی ( قوم – طایفه – ملت یا… ) برای چگونگی اداره سرزمینشان و نوعِ حکومت آن و روابط حقوقی – جغرافیایی و سیاسی آن با دیگر مردمان اطراف خودشان رآی گیری کرده اند و به نتیجه ای رسیده اند ! مگر بحرین چنین پروسه ای را طی نکر ؟ ایرلند – اسکاتلند و حتی کشور مهم و بزرگی مانند بریتانیا- برای اینکه در بین دیگر کشورهای اروپایی و با شیوهِ اتحادیه با آن کشورها زندگی کند یا نه، آنرا به رآی مردمانش گذاشت ! چطور کار آنها عجیب و غیرمنطقی نیست – اما اگر مثلآ یک جمعیتی که نامش (کُرد) است – همان کار را بکند، باید الم شنگه راه بیندازیم !؟ اصلآ- ما و بقیه را سَننه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا