خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت شهیندخت مولاوردی به بهانه‌ی اجرای طرح نور

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در دولت روحانی در یادداشتی تلگرامی به بهانه‌ی اجرای طرح نور نوشت:

اخیرا خواندن یادداشتی در مورد لیلا خالد، (چریک فلسطینی كه در سال های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ با ربودن هواپيمای اسرائيلی ها، آنها را تحقیر کرد)، برای من یادآور خاطره ای شد که ذکر آن در تقارن و تقاطع چندین و چند مناسبت و رخداد که این روزها احاطه‌مان کرده است، خالی از لطف نیست؛ تداوم جنایات علیه بشریت در غزه توسط اسراییل، عملیات تروریستی در بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و دفاع مشروع و حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل و شکست هیمنه پوشالی اش، بازگشت ون های ارشاد به خیابانها و اجرای طرح نور و…‌

اولین بار که با نام‌ لیلا خالد آشنا شدم و از نزدیک دیدمش، سال۱۳۸۱ در قطر بود که همراه با هیاتی به ریاست زنده یاد دکتر زهرا شجاعی جهت شرکت در سمینار بین المللی«زن، سیاست و نقش زنان در توسعه»، عازم دوحه شدیم.

در حاشیه سمینار فرصت کوتاهی برای دیدار و گفت و گوی خانم شجاعی با ایشان فراهم شد و بعد از معرفی و اشاراتی که به پیشینه و سوابق مبارزاتی شان شد، آنچه که بیشتر توجهم را به خود جلب کرد، نوع پوشش(سرِ بدون حجاب) این زن‌ مبارز بود که در آن روز با سیگاری بدست روبرویمان ایستاده بود.

با ادامه اینگونه دیدارها و گفت و گوها، چه قبل از آن تاریخ در ماموریت ها و سفرهای متعدد کاری به کشورهای اردن و سوریه و کویت و چه بعد از آن در ترکیه و جمهوری آذربایجان و…و چه در مجامع بین المللی و منطقه ای و نشست های سازمان همکاری اسلامی(oic)، تصویر کلیشه ای و تصوری که از نوع پوشش زنان‌مسلمان در ذهن هایمان نقش بسته بود، شکست و به مرور رنگ باخت و جای خود را به تصویری واقعی داد که کمابیش حکایت از احترام و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر و آزادی انتخاب در سبک و سیاق پوشش زنان دارد.

و اینک در شرایطی که کشورمان بعد از اقتدارنمایی اخیر، دست بالا را در معادلات منطقه از آن خود کرده است و در شرایطی که هر آن در معرض تهدید خارجی قرار دارد، آنچه مایه تعجب و تاسف و تحیر بسیاری از دلسوزان و مصلحان وطن شده است، همزمان(یا اتفاقی یا حساب شده و سنجیده)، و از فردای آن، گشودن جبهه ای در داخل و آغاز نبرد تن‌به تن با زنان و دختران بی دفاع و بی پناه است؛ آنهم‌درست در زمانی که سایه جنگ به مام‌میهن نزدیک شده و بیش از همیشه به همدلی و همزبانی و همبستگی نیازمند است.

این را هم‌ اضافه کنم که اصلا و ابدا منظورم این نیست بیایم و اینجا بگویم: «حداقل الان وقتش نیست!»، به جدّ بر این باورم که باید به این حقیقت تن داد که چه الان و چه هر زمان دیگری، دیگر این شیوه های منسوخ و رویکردهای ناکارآمد پاسخگو نیست و همگام با تحولات اجتناب ناپذیر اجتماعی، باید طرحی نو در انداخت و به توافق و قرارداد جدید اجتماعی اندیشید که با نوعی بده بستان، به همه طرفین آن در یک بازی برد-برد نقش داده شود.

جا داشت به پاسداشت این افتخار و غرور ملی با برپایی جشن و سرور و با جلب مشارکت همه ایرانیان، انسجام و وفاق ملی را در برابر چشمان جهانیان به نمایش بگذاریم، اما معلوم‌ نیست با کدام معیار(عقل؟ دین و ایمان؟شریعت؟ مصلحت؟ منافع ملی؟و …)، این حلاوت به کام مردم تلخ می شود؟!

و اینگونه است که با مخابره تصاویر و فیلمهای این بگیر و ببندهای به غایت خشونت آمیز به سراسر دنیا که گویی خیابان های ایران آرایش جنگی به خود گرفته است، در جنگ روایتها و جنگ رسانه ها بازی را به نفع رژیم صهیونیستی واگذار می کنند و موفق می شوند هم اخبار آن عملیات غرورآفرین و هم اخبار فجایع غزه را کاملا تحت الشعاع خبرسازی های خود و خبرپردازی های آنها قرار دهند!

و جا دارد این سخن مایکل بوراووی جامعه‌شناس بلندآوازه در تیر ۸۷ در سفر به ایران و در سخنرانی دانشگاه علامه را آویزه گوش خود کنیم:
«مطالعه‌ای در کشورهای اروپای شرقی انجام دادم که ببینم چرا این‌ها سقوط کردند؟
کشورها را می‌توان به دو گونه تقسیم کرد:
آنهایی که سیاست اصلی‌شان “تولید رضایت” است؛ و آنهایی که سیاست اصلی‌شان “کنترل نارضایتی” است. کشورهای اروپای شرقی به‌جای تولید رضایت، هم و غم خود را صرف کنترل ناراضی‌ها کردند و از آنجا که هر چه ناراضی‌ها را بیشتر کنترل کنید، ناراضی‌ها بیشتر افزایش پیدا می‌کنند، انتهای ماجرای این کشورها سقوط بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. در سوره النساء پس از دستورات مربوط به ازدواج دادن افراد مجرد و جلوگیری از شیوع فحشاء دستور داده میشود به رعایت رضایت اجتماعی ، و نه نابودی یکدیگر ، در کسب و کارها…چرا که با عدم تمکن مالی ، جوانان قادر به ازدواج نخواهند بود و انسان در مقابل شهوات ضعیف است :

    وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا ﴿۲۷﴾ النساء
    يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا ﴿۲۸﴾ النساء
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿۲۹﴾ النساء

    رعایت اتصال آیات در خوانش قرآن یعنی در عمل راه درست را پیدا کردن…

    1
    6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا