خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دادستان کل: توانسته‌ایم مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل کنیم

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور می‌گوید: بر اساس آمار‌ها تاکنون توانسته‌ایم بخش قابل توجهی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل کنیم، البته همچنان بر این اعتقاد هستیم که باید دولت را کمک کرد. ضمن اینکه تأکید ما به دستگاه‌های اجرایی این است که بار خود را به دوش بگیرند و مسئولیت شناس باشند.

به گزارش ایسنا، دادستان کل کشور در مراسم تکریم و معارفه دادستان مرکز استان قم با تبریک هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: جلسه امروز به منظور تکریم از زحمات همکارمان آقای کاهه است که در این مدت به عنوان دادستان انجام وظیفه کرده‌اند و نیز معارفه یکی دیگر از همکاران یعنی حجت الاسلام و المسلمین غریب است که سابقه فراوان حضور در دادسرای قم را دارند و امیدوارم که دادستان جدید بتواند با یک توان بیشتر، راهبرد‌های ریاست قوه قضاییه و دادستانی کل کشور و بالاتر از همه سیاست‌های راهبردی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند را پیگیری و اجرایی کرده و منشأ تحول باشند.

دادستان کل کشور بیان کرد: انتظار این است که در آینده نزدیک شاهد تحول چشمگیر در دادگستری قم باشیم؛ چون تحول در قوه قضاییه مطالبه جدی مقام معظم رهبری بوده و در دستور کار ریاست قوه قضاییه است. همچنین این موضوع جزو سیاست‌های جدی و مورد مطالبه دادستانی کل هم است.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که تجلی تحول در دستگاه قضایی نهایتا باید در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها باشد؛ یعنی تمام آنچه که در قوه قضاییه از معاونت‌ها و سازمان‌ها گرفته تا جا‌های دیگر، همه مقدمه‌ای برای رسیدگی عادلانه در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها می‌شوند و تبلور نهایی تحول باید در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها باشد.

منتظری در ادامه به بیان برخی اولویت‌ها در اجرای تکالیف برای دادستان‌ها اشاره کرد و افزود: این اولویت‌ها و وظایف متوجه دادستان استان قم و سایر دادستان‌ها است که ما آن‌ها را مطالبه خواهیم کرد.

دادستان کل کشور اظهار کرد: اولین موضوع بحث تکریم ارباب رجوع است در این خصوص همه باید بدانیم که ما وظیفه داریم مردمدار بوده و در خدمت مردم باشیم.

وی تاکید کرد: توصیه دیگر من این است که دادستان باید نظارت خوب و کاملی بر دادسرا‌های تحت مدیریت خود داشته باشد و البته منظور از نظارت صرفا حضور در دادسرا و مطالعه چند پرونده نیست، بلکه نظارت باید مستمر و مدیریت شده باشد.

منتظری بیان کرد: نکته و توصیه دیگر تاکید بر صیانت از حقوق عامه است و دادستان باید این موضوع را به عنوان یک تکلیف قانونی و خواسته جدی دستگاه قضایی مورد توجه قرار دهد و به آن بپردازد.

دادستان کل کشور به توصیه دیگری اشاره کرد و گفت: مسئله دیگر نظارت دادستان بر زندان و زندانیان است، دادستان باید در این خصوص همکاری خوبی با سازمان زندان‌ها داشته باشد، چون معتقدیم که حرمت زندانی باید حفظ شود و این کار هم با نظارت بر زندان‌ها میسر است.

وی ادامه داد: مطلب دیگر بحث جلوگیری از بازداشت‌های غیر لازم است؛ باید از صدور قرار بازداشت یا قرار‌های منتهی به بازداشت، حداقل استفاده را کرد و آثار اجتماعی و خانوادگی بازداشت شدن افراد را در نظر بگیریم.

منتظری گفت: مطلب دیگر تلاش برای حل و فصل دعاوی به صورت صلح و سازش است اکنون سیاست راهبردی قوه قضاییه تقویت شورا‌های حل اختلاف است و امیدواریم که مجلس هر چه زودتر این قانون را اصلاح کند.

دادستان کل کشور افزود: این موضوع منافاتی ندارد که یک پرونده اگر از شورای حل اختلاف به دادسرا آمد، در دادسرا تدبیری شود تا آن پرونده به صلح و سازش ختم گردد.

وی گفت: مسئله و توصیه دیگر تلاش مضاعف برای رفع مشکلات اقتصادی است این موضوع جزو اولویت‌های جدی دستگاه قضایی است و ما این موضوع را از دادستان‌ها مطالبه خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید شرایط کشور یک شرایط خاص است و ما اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، لذا همه قوا باید در کنار هم باشند تا بتوانیم در این جنگ نابخردانه پیروز شویم.

دادستان کل کشور افزود: قوه قضاییه وظیفه‌ای در خصوص مسائل اجرایی کشور ندارد، اما این سیاست از زمانی که مقام معظم رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی را تشکیل داده‌اند به صورت جدی و ویژه‌ در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته تا در رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

وی افزود: الحمدالله بر اساس آمار‌ها تاکنون توانسته‌ایم بخش قابل توجهی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل کنیم، البته همچنان بر این اعتقاد هستیم که باید دولت را کمک کرد. ضمن اینکه تأکید ما به دستگاه‌های اجرایی این است که بار خود را به دوش بگیرند و مسئولیت شناس باشند.

منتظری در توصیه دیگری گفت: موضوع دیگر این است که همه باید تلاش کنند تا زندانیان پس از آزاد شدن بازاجتماعی شده باشند، بنده در ابتدای سفر خود به قم بازدیدی از زندان قم داشتم که انصافا زحمات خوبی کشیده شده است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: مهمترین کاری که باید انجام شود باز اجتماعی کردن محکومین است؛ یعنی افرادی که در زندان هستند انسان‌هایی هستند که یک زمانی دچار لغزش و مرتکب جرم شده‌اند و ما باید کاری کنیم که این زندانیان وقتی پس از آزادی وارد جامعه می‌شوند دیگر مرتکب جرم نشوند.

وی تصریح کرد: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنم بحث صیانت و حراست از خود در مقابل آلودگی‌ها است. وظیفه و تکلیف قوه قضاییه مبارزه با فساد است، اما اگر خدای ناکرده دستگاه قضایی خودش آلودگی داشته باشد نمی‌تواند مدعی پاکسازی دیگر دستگاه‌ها باشد، لذا حتما باید این صیانت از خود را جزو اولویت‌های کاری قرار دهیم.

منتظری ادامه داد: در قوه قضاییه سیاست جدی مبارزه با فساد چه در درون دستگاه و چه در بیرون دستگاه وجود دارد و خط قرمزی هم برای این مبارزه وجود ندارد.

دادستان کل کشور افزود: آخرین نکته درباره تأمین امنیت جامعه است، این موضوع از جمله وظایف دستگاه قضایی است. البته دستگاه‌های دیگر هم در این خصوص نقش آفرین هستند، اما بخش قابل توجهی از این قضیه متوجه دستگاه قضایی است.

وی گفت: بحث تهاجم فرهنگی و گسترش آلودگی یکی از سیاست‌های راهبردی دشمن است و امروز می‌بینیم که دشمن با همه توان خود در جهت شبیخون زدن به فرهنگ جامعه به میدان آمده است.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان جدید مرکز استان قم گفت: قم از جایگاه بلندی برخوردار است و آرامگاه حضرت معصومه (س) است. قم خاستگاه انقلاب اسلامی بوده و مرکز نشر معارف دین است.

وی بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که مدیران و مسئولان عالی حوزه علمیه قم، ائمه جماعات، مراکز فرهنگی همچون سازمان تبلیغات، اداره ارشاد، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی با همکاری یکدیگر یک کمیته یا هیئت تشکیل دهند و نسبت به این موضوع اقدامات مناسب داشته و شرایط فرهنگی جامعه را تجزیه و تحلیل کنند.

منتظری گفت: باید همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و سهم هر دستگاهی در رفع ناهنجاری‌های اجتماعی مشخص باشد.

در پایان این مراسم با تقدیر از زحمات مهدی کاهه دادستان سابق مرکز استان قم، حجت الاسلام و المسلمین غریب به عنوان دادستان جدید این استان معرفی شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا