خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ضعف شبکه ملی اطلاعات در لایه‌ی محتواست»

حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شبکه ملی اطلاعات توانست با ایجاد زیرساخت­ ها موفق عمل کند اما در حوزه خدمات و محتوا نیازمند توجه بیشتری هستیم؛ به عبارتی مشکل بزرگ شبکه ملی اطلاعات کشور ضعیف بودن لایه خدمات و به صورت مشخص‌تر لایه محتواست.

به گزارش سیتنا، دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست مدیران کل سازمان اوقاف و امور خیریه با طرح این سؤال که چرا در گام دوم انقلاب اسلامی وقف موضوعیت محوری دارد؟ گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مسیر بسیار روشنی را مشخص کرده­اند که در آن تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان جامعه مطلوب مدنظر است. می توان از این منظر نیز تاکید کرد که هدف گیری ما در توسعه فرهنگ وقف نیز باید به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی باشد. در واقع وقف برای یک امر خیر صورت می گیرد و هدف واقف نیز خیر رساندن به جامعه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی اهداف سه­ گانه ­ای ترسیم شده که شامل خودسازی، جامعه­ پردازی و تمدن­ سازی است و این سه هدف وجه مشترک هدف­ گذاری در گام اول و دوم انقلاب اسلامی محسوب می­ شود.

دکتر عاملی در تبیین اهداف سه­ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی نیز افزود: دوران دفاع مقدس تجربه درخشانی از خودسازی را برای ما گشوده است و امروزه با استفاده از تجارب این­ چنینی باید به تقویت خودسازی در جامعه کنونی اهتمام کنیم.

وی در تبیین هدف جامعه ­پردازی به عنوان هدف دوم در تحقق تمدن نوین اسلامی تاکید کرد: جامعه­ پردازی نوعی زرگری اجتماعی محسوب می­ شود که لطافت­‌های جامعه­ سازی را در درون خود دارد و برای استقرار جامعه اسلامی باید از مسیر جامعه­ پردازی عبور کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه در هیچ دوره­ ای از تاریخ بشر حساسیت اجتماعی به میزان کنونی تجربه نشده است، ادامه داد: در هیچ دوره­ ای از تاریخ بشر “حساسیت اجتماعی” به میزان کنونی را تجربه نشده است و ما امروزه با واکنش­ های جدی توسط جامعه مواجهیم که عمل مسئولین را به دقت زیر ذره­ بین قرار می دهند. در واقع علت افزایش حساسیت اجتماعی، توسعه دسترسی به اطلاعات و شیشه ای شدن ارتباطات اجتماعی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه ۷ راهبرد را مطرح کرده­اند که راهبرد اول آن علم و پژوهش است و این دانایی است که منبع حل مسئله، پیشرفت و استحکام جامعه تلقی می­شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت­ های وقف و امورخیریه در تحقق راهبردهای ۷گانه بیانیه گام دوم استفاده کنیم، افزود: راهبرد دوم معنویت و اخلاق و راهبرد سوم این بیانیه بحث اقتصاد است که البته مقام معظم رهبری اشاره داشته ­اند که امروزه اقتصاد هدف نیست اما بدون تأمین سازوکارهای اقتصادی لازم به هیچ­یک از اهداف­ دست پیدا نمی­ کنیم و از این­رو اگر چه اقتصاد زیربنا نیست اما در اولویت مهمی قرار دارد.

دکتر عاملی با اشاره به عدالت و مبارزه با فساد به عنوان رکن چهارم، استقلال به عنوان رکن پنجم، عزت ملی به عنوان رکن ششم و سبک زندگی به عنوان رکن هفتم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در هر ۷ رکن مذکور دانش بنیان و فرهنگ مبنا است و ما می­ توانیم در تحقق راهبردهای ۷گانه مذکور از ظرفیت­ های وقف و امورخیریه استفاده کنیم.

وی با اشاره به قابلیت وقف در تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد: وقف ظرفیت مهمی برای ماندگار کردن مشارکت مردمی در مسیر تمدن نوین اسلامی است و از این منظر قابلیت­ های نهفته بسیاری وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سؤال که فضای مجازی چه عرصه­ های جدیدی را برای وقف و نیات وقف فراهم می­ کند، گفت: وقتی ما از وقف در عرصه فضای مجازی صحبت می­ کنیم در واقع از وقف در عرصه جهانی صحبت می­ کنیم که فراهم کننده امکان دسترسی برای همگان است.

وی افزود: قابلیت رقومی که در فضای مجازی وجود دارد می­ تواند مزیت اتصال اینترنت به همه پدیده­ ها را محقق کند و همین افزایش سریع دسترسی اینترنت بوده که باعث شد اکنون با راه­ اندازی بستر IPV۶  تعدادIPها به رقم برسد که عدد بسیار بزرگی است.

دکتر عاملی ادامه داد: امروزه از مفاهیم جدیدی چون Nano-Bio of everything صحبت می­ شود که به معنای اتصال همه دستگاه­ ها (Devices) در مقیاس نانو به همه عرصه های زیستی است و با این حساب عرصه گسترده­ ی پیش­رو در فضای مجازی در واقع هم بستری از فرصت­ ها و هم بستری از آسیب­ ها و تهدیدهای بزرگ است.

وی با بیان اینکه  وقف یک نرم­ افزار قابلیت دسترسی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کاربر را فراهم می­ کند، افزود: محیط رقومی اینترنت یک محیط غیرمرکزی (dispersal) است که به دنبال آن همه از همه­ جا می­ توانند به آن دسترسی داشته باشند به این معنا که وقف یک نرم­ افزار در بستر اینترنت قابلیت دسترسی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کاربر متصل به اینترنت را فراهم می­ کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: جمعیت گسترده کاربران متصل به اینترنت به نوبه خود افزایش­ دهنده تراکم اطلاعات و داده­ ها خواهد بود چنان­که به عنوان مثال دانشنامه برخط ویکی­ پدیا با استفاده از قابلیت محیط مجازی و انبوه جمعیت که از آن اصطلاحاً به (crowd sourcing) تعبیر می­ شود توانست به یک دایره المعارف قدرتمند در سطح جهان تبدیل شود.

وی افزود: اگر فرهنگ وقف را بتوانیم تبدیل به سرمایه اجتماعی برای استفاده انبوه کاربران کنیم مزیت­ های فزآینده­ ای را به همراه خواهد آورد که اقتصاد اینترنت یکی از آنهاست. امروز کسب و کارهای مجازی رشد خیره کننده دارند. بعنوان مثال گوگل ۲۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۹۸ با صد هزار دلار سرمایه گذاری شروع کرد و امروز از ارزش سرمایه یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلاری برخوردار شده است.

دکتر عاملی با تاکید بر اینکه اقتصاد اینترنت، اقتصاد پنجم جهانی است، یادآور شد: امروز اقتصاد اینترنت بعد از اقتصاد آمریکا، چین، ژاپن و آلمان، اقتصاد پنجم جهان تلقی می شود و این نشان­ دهنده ظرفیت عظیمی است که پیش روی بستر اینترنت وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قابلیت الگوریتمی بودن فضای مجازی گفت: وقف در فضای مجازی دارای این خصوصیت اخلاقی است که می‌­تواند به مثابه خدمات الگوریتمی نظام­ مند و بی­ منت ارائه شود.

وی افزود: عصر امروز را با عنوان عصر الگوریتم می­ شناسند و باید توجه داشت که مبحث الگوریتم میراث خوارزمی دانشمند ایرانی است و از این­ رو می­ توان گفت که بنیان فضای مجازی توسط ایرانیان محقق شده است.

دکتر عاملی ادامه داد: وقف در فضای مجازی امکان بهره ­وری متمایل به بی­‌نهایت را فراهم می­ کند و کار مجازی یک تلاش به منزله متمایل به بی نهایت تولید، توزیع و مصرف است. از این منظر وقف در فضای مجازی برکات بیشتر و فراگیرتر را فراهم می کند

وی افزود: مثلاً یک کتاب که در فضای مجازی منتشر شود به میزان بی­نهایت می­ تواند دانلود و استفاده شود و یا نرم­ افزاری که برای خدمات بانکی تولید می­ شود با یکبار عرضه در اینترنت قابلیت استفاده بی­نهایت را داراست و اصلاً تمام نمی­ شود.

دکتر عاملی با بیان اینکه مردم ایران جهانی فکر می کنند و همواره خیرخواه دیگران هستند، تاکید کرد: جامعه ایرانی یک جامعه مسلمان ارزش گرا هست که جهانی فکر می کند و اهل کار خیر است. بر اساس مطالعات صورت گرفته ۹۸ درصد مردم ایران اهل دادن صدقه هستند. یعنی همه مردم ایران به فکر دیگران هستند و خیر آنها شامل نیازمندان می شود. این ظرفیت فکری و انگیزه ای، منبع بزرگی برای گسترش وقف است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقسیم­ بندی قابلیت­ های فضای مجازی برای وقف به دو محور “وقف در فضای مجازی” و “فضای مجازی برای موقوفات” یادآور شد: وقف در فضای مجازی را می­ توان در سه زیر محور وقف در حوزه زیرساخت فضای مجازی (وقف برای حمایت از تحصیل در حوزه فناری اطلاعات و ارتباطات، وقف برای تجاری ­سازی دانش و فناوری، وقف برای تحقیق و توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات)، خدمات فضای مجازی(امور عام ­المنفعه ­ای که می­ تواند تبدیل به وقف شود، وقف خدمات آموزشی و علمی آنلاین) و محتوای فضای مجازی دسته­ بندی کرد.

وی افزود: در حوزه خدمات فضای مجازی برای شهرمجازی تهران ۷۹ لایه و ذیل آن ۱۷۰۰ خدمات تعریف کرده­ ایم که می­ توان با تعریف آن در فضای مجازی ۴۰ درصد از ترددهای بین­ شهری درون کلان­شهر تهران را کاهش داد و از این طریق چیزی به نام انتقال پایتخت از تهران معنا پیدا نمی­ کند.

دکتر عاملی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات توانست با ایجاد زیرساخت­ ها موفق عمل کند اما در حوزه خدمات و محتوا نیازمند توجه بیشتری هستیم که ظرفیت وقف در فضای مجازی می­ تواند به این عرصه کمک کند چرا که مشکل بزرگ شبکه ملی اطلاعات کشور ضعیف بودن لایه خدمات و به صورت مشخص تر لایه محتواست.

وی افزود: انقلاب اول دیجیتال تبدیل داده آنالوگ و فیزیکی به اطلاعات دیجیتال را محقق می­ کرد که همان رقومی کردن اطلاعات سخت و فیزیکی محسوب می­ شود و می­ تواند موضوع وقف شود، این نوع تبدیل ها زمینه استفاده محدود سرمایه ها به استفاده متمایل به بی نهایت را فراهم می کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تبیین قابلیت “فضای مجازی برای موقوفات” گفت: در صنعت تلویزیون ما از “تلویزیون در جریان” و “تلویزیون ذخیره­ ای” صحبت می­ کنیم که “تلویزیون در جریان” اشاره به برنام ه­ای دارد که بعد از پخش تمام شده از بین می رود حال آنکه تلویزیون ذخیره­ ای به منزله انبار داده و اطلاعات است که پس از نمایش ذخیره شده با ترکیب داده­ ها در بستر مجازی، محتواهای بدیعی قابل تحقق است که نشان دهنده همان انقلاب دوم دیجیتال است. از همین منظر وقف رسانه ای برای صنعت آنالوگ و صنعت دیجیتال تفاوت های بهره وری کاملا متفاوت دارد.

وی افزود: انقلاب دوم دیجیتال خروجی گرفتن از داده­ ها و اطلاعات رقومی شده به صورت نیمه هوشمند  و تمام هوشمند است که مرتب داده­ های مشخصی به صورت اتوماتیک، به تفکیک افراد مختلف و متناسب با سلایق آنها قابل احصاء و تولید است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما یک وقف در جغرافیای مکانی و یک وقف در جهان مجازی داریم که باید این دو را به هم متصل کنیم و به عنوان نمونه شهر تهران ۱۲۶ لایه داده اطلاعات در جغرافیای شهری خود داراست که با تشکیل سامانه اطلاعات جغرافیایی می­ توان خدمات بسیار زیادی را  فراهم کرد که داده­ های آن در محیط برخط است. ما نیازند سامانه جغرافیایی وقف در ایران و موقوفات ایران در جهان هستیم.

وی افزود: سامانه داده­ های بزرگ مجازی وقف می­ تواند کمک زیادی در توسعه سامانه داده­ های بزرگ کند.

دکتر عاملی در تبیین قابلیت­ های سامانه داده­ های بزرگ با اشاره به فعالیت­ های گوگل گفت: گوگل براساس فعالیت کاربران در فضای مجازی توانسته است تمایلات و علایق رفتاری مختلف افراد را شناسایی و مشخص کند و از این­رو اگر اولویت­ های رفتاری براساس افراد، شهر و کشور احصاء شود می­ توان سیاستگذاری­ های لازم برای تسهیل نیازهای انسانی در سطح فرد، شهر و جامعه را در بستر اینترنت فراهم کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به توسعه عرصه اینترنت از بستر وب ۱ به وب ۵ گفت: بنیان وب ۵ بر واقعیت گسترده (Extended reality) است و شعارش این است که در جهان دوم واقعیت را آنقدر واقعی  نشان دهد که تفاوت آن با جهان اول و واقعی محسوس نباشد.

وی افزود: وقف می­ تواند در صنایع حاصل از بستر وب ۵ خدمات و عملکرد محسوسی برای تسهیل نیازهای بشری فراهم کند چنانکه مثلاً در صنعت پزشکی ۲۴ تله (Tele) از طریق اینترنت به وجود آمده که به دنبال آن یک پزشک می­ تواند بیمار را از راه دور درمان کند و این صنعت در آینده بنیان پزشکی جهان را تغییر خواهد داد و وقف می ­تواند دراین صنایع یاری­گر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در حال حاضر ۳.۵ میلیارد جمعیت دنیا از رسانه­ های اجتماعی استفاده می­ کنند و دلیل اصلی موفقیت رسانه­ های مطرح همچون Facebook و IMDB استفاده از ظرفیت انبوه کاربران برای ایجاد سرمایه خودشان است.

وی افزود: ما باید بتوانیم ظرفیت اولیه­ ای را ایجاد کنیم که سرمایه­ های خیرین کشور به سمت توسعه نیازهای انبوه کاربران در بستر اینترنت هدایت شود و با ایجاد مرکز داده اوقاف به تعیین اولویت­ های جامعه اقدام کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا