خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا اصولگرایان طرح «استیضاح روحانی» را به جناح مقابل منتسب می‌کنند؟!

شرق نوشت: عقب‌نشینی نمایندگان مخالف دولت در مجلس از طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور روحانی با چرخش کامل آنها ادامه پیدا کرده است. حالا این نمایندگان به کمک رسانه‌های خود نه تنها مواضع قبلی را پس گرفته‌‌اند، بلکه آن را به فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان مجلس نیز نسبت می‌دهند!

اين اخبار و ادعاها تا جايي پيش رفت که فراکسيون اميد که طرح پيشنهاد استيضاح رئيس‌جمهور را تصفيه‌حساب سياسي مخالفان مي‌دانست، مجبور به واکنش در برابر اين اتهامات شد. سخنگوي فراکسيون اميد تأکيد کرد چنين موضوعي به هيچ وجه در اين فراکسيون مطرح نشده است و حتي اعضاي فراکسيون اميد امضاي خود درخصوص سؤال از رئيس‌جمهور را هم پس گرفته‌اند. بهرام پارسايي به «ايسنا» گفت: «مواضع اين فراکسيون از طريق رئيس يا سخنگو اعلام مي‌شود». جليل رحيمي، رئيس فراکسيون اهل سنت، هم درباره طرح استيضاح رئيس‌جمهوری به «ايسنا» گفت: «فراکسيون اهل سنت طرح استيضاح رئيس‌جمهوری را در شرايط فعلي به صلاح کشور نمي‌داند».
اجازه استفاده ابزاري از اين شرايط را نمي‌دهيم
روز گذشته خبرگزاري «تسنيم» در گزارشي مدعي شد که شماري از اعضاي فراکسيون اميد به‌دنبال طرح استيضاح رئيس‌جمهوري هستند. در اين گزارش از قول جلال محمودزاده، نماينده مهاباد گفته شد که طرح اوليه حدود سه ماه پيش تدوين شد و 12 نماينده نيز آن را امضا کرده بودند که هفت نفر از امضاکنندگان عضو فراکسيون اميد بودند. اين ادعا در حالي مطرح شد که موضوع اين نامه هيچ ارتباطي با وقايع اخير ندارد. نايب رئيس فراکسيون اميد در ‌اين‌باره به «شرق» گفت: «اصل موضوع بسته‌شدن مرزها بوده و نامه نيز در راستاي ابراز مشکلات معيشتي در مناطق مرزي نوشته شده است». عبدالکريم حسين‌زاده ادامه داد: «همه افرادي که آن نامه را امضا کردند در شرايط فعلي دلسوز دولت‌اند و با اينکه همچنان به بسته‌شدن مرزها و مبادلات مرزي نقد دارند اما از دولت حمايت مي‌کنند و با دولت تعامل سازنده دارند». حسين‌زاده تأکيد کرد که اجازه فضاسازي سياسي و استفاده ابزاري از اين شرايط را نمي‌دهيم.
جريان انقلابي دنبال استيضاح يا استعفاي رئيس‌جمهور نيست
فرافکني مخالفان دولت اما به همين‌جا ختم نشد. جواد کريمي‌قدوسي، يکي از نمايندگان عضو فراکسيون ولايي مجلس، اصلاح‌طلبان را به سهم‌خواهي از دولت متهم کرد و گفته که آنها در شرايط فعلي به جاي کمک به دولت سهم بيشتري طلب مي‌کنند. روزنامه «کيهان» از قول کريمي‌قدوسي نوشت: «جريان انقلابي به دنبال استيضاح يا استعفاي رئيس‌جمهور نيست». او در ادامه گفت: «ما معتقديم بايد زمان بيشتري در اختيار جريان غرب‌گرا باشد تا مشتشان براي مردم بيشتر باز شود و مردم خود تصميم بگيرند با آنها چه کنند». عنوان‌شدن اين صحبت‌ها از سوي مخالفان هميشگي دولت در مجلس حاکي از عقب‌نشيني‌شان از مواضع و اقدامات قبلي است.

هنوز زمان زيادي از گفته‌هاي نصرالله پژمانفر و حسينعلي حاجي‌دليگاني، دو نفر ديگر از نمايندگان فراکسيون ولايي، درباره طرح عدم کفايت رئيس‌جمهور نمي‌گذرد. پژمانفر به «رجانيوز» گفته بود: «به اين جمع‌بندي رسيديم که اگر دولت به همين منوال بخواهد مسير اقتصادي را ادامه دهد، بر خلاف ميل باطني خود دست به جراحي بزرگي خواهيم زد. با ادامه اين روند مصلحت کشور در استيضاح رئيس‌جمهور است». همچنين هفته پيش حاجي‌دليگاني از تشكيل اتاق فكر براي طرح عدم كفايت سياسي رئيس‌جمهوري در مجلس خبر داده و گفته بود: «ما در حال تنظيم طرح عدم کفايت رئيس‌جمهوری هستيم و به نظر مي‌رسد كه هفته آينده بتوانيم به جمع‌بندي برسيم و جمع‌آوري امضا را دنبال كنيم».

در ادامه اين صحبت‌ها امير خجسته، رئيس کميسيون شوراهاي مجلس، نيز از کليدخوردن عدم کفايت رئيس‌جمهوري در صورت مقابله‌نکردن با توطئه‌هاي اقتصادي دشمن خبر داد. اما ناگهان همه‌چيز تغيير کرد و رئيس فراکسيون ولايي از مواضع جديد اين فراکسيون رونمايي کرد. حميدرضا حاجي‌بابايي گفت که اين فراکسيون دنبال استعفا يا عدم‌کفايت رئيس‌جمهوری نيست و در حال حاضر عدم کفايت رئيس‌جمهوری يا هر سخني که به‌نوعي از نبودن دولت صحبت کند، به صلاح کشور نيست.

از طرفي اين اتفاق بي‌شباهت به چرخش موضع فراکسيون ولايي در زمان انتخابات هيئت‌رئيسه هم نبود. فراکسيوني که همواره ادعاي پايبندبودن به شعارهاي خود را داشت، آن زمان هم با وجود تأکيد بر مستقل‌بودن خود در لحظه آخر به نفع لاريجاني کنار از دور رقابت کنار رفت. اما حالا اوضاع فرق کرده و اين نمايندگان طرح‌هاي خود را به فراکسيون اميد نسبت مي‌دهند؛ اقدامي که تا به اينجا با واکنش‌هاي منفي روبه‌رو شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا