خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران مخالف مذاکره با آمریکا نیست اما…

آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت: وقتی توافقنامه ای که پس از ۲۲ماه مذاکره بدست آمده با یکجانبه گرایی توسط آمریکا کنار گذاشته می شود، از کجا معلوم به توافق جدیدی ولو با پذیرش مذاکره مجدد با آمریکا پشت پا نزنند. در واقع ایران ثابت کرد که مخالف مذاکره نیست، اما در مذاکره ای که نتیجه آن برد_باخت باشد شرکت نمی کند.

آذر منصوری در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در ارتباط با طرح ابتکار صلح هرمز که توسط رئیس جمهور مطرح شده است، اظهار کرد: بعد از دوران جنگ سرد، جنگ و تقابل بین کشورها جای خود را به تعامل و گفتگو و تفاهم بر سر مسائلی داده که مهم ترین آنها به رسمیت شناختن موجودیت و تمامیت ارضی کشورها، مقابله با خشونت و افراطی گری و تقویت فرآیند صلح است.

وی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای یک نیمکره نمی‌توانند همچنان با این تصور که باید بر نیمکره دیگر سلطه داشته داشته باشند، به مداخلات خود در کشورهای جنوب ادامه دهند. نه اقتضائات پس از دوران جنگ سرد این مداخله گری را به رسمیت می شناسد و نه مردم کشورهای خاورمیانه می پذیرند که تحت سلطه کشور دیگری باشند.

این فعال سیاسی افزود: طبیعی است در دوران جدید چیزی به نام منافع حداکثری معنا پیدا نمی کند، بلکه آنچه مهم است توجه به پذیرش الزامات تعامل بر مبنای برد – برد بین کشورهاست؛ بنابر این در دکترین جدید هیچ کشوری دوست دائم و یا دشمن دائم قلمداد نمی‌شود و هیچ کشوری هم‌ نباید تصور کند که می تواند بر مبنای برد – باخت با کشورهای دیگر وارد تعامل شود. در همین‌ راستا همان طور که رئیس جمهور در نشست امسال گفتند راه امنیت خاورمیانه از راه دموکراسی در داخل و دیپلماسی در خارج می گذرد. این دو به طور قطع در تلازم با یکدیگر قرار دارند.

وی تاکید کرد: ابتکار صلح هرمز  که توسط رئیس جمهور مطرح شد بر همین‌ مبنا بود. بهترین راه حفظ و تامین امنیت تنگه هرمز این است که کشورهای منطقه خود به یک توافق صلح آمیز برای حفظ آن برسند. این توافق می‌تواند مبنای توافق بین این کشورها در راستای توسعه منطقه و مقابله با مداخله کشورهایی باشد که هیچ مجاورتی با این منطقه ندارند و تنها هدفی که دنبال می کنند مداخله در این کشورها برای تامین منافع یک سویه خودشان است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت تصریح کرد: به نظرم ایران با توجه به جایگاهی که امروز در خاورمیانه پیدا کرده می تواند محوریت این ائتلاف را به دست گیرد. برای خاورمیانه هیچ راه نجاتی جز توافق کشورها برای تامین امنیت، توسعه صلح و دموکراسی  وجود ندارد. به طور قطع در کنار به رسمیت شناختن  توان دفاعی ایران، دیپلماسی تنها راه پیشبرد این اهداف است.

وی سپس گفت: سفر رئیس جمهور و استفاده از فرصت نشست نیویورک و استفاده از مجموعه ظرفیت های دیپلماسی باعث شد موضوع ایران و آمریکا به موضوع این نشست تبدیل شود و جامعه جهانی را در مقابل این پرسش قرار دهد که وقتی که آمریکا  یک توافق بین‌المللی را نقض و با اعمال شدیدترین تحریم های یکجانبه علیه ایران که در نوع خود جنگ اقتصادی قلمداد می شود و با اعمال فشار حداکثری صحبت از مذاکره می‌کند، این حق ایران است که مبنای مذاکره مجدد را حفظ و اجرای توافق قبلی بداند.

این فعال سیاسی یادآور شد: در واقع روشن کردن این پیام ایران که وقتی توافقنامه ای که پس از ۲۲ ماه مذاکره بدست آمده با یکجانبه گرایی توسط آمریکا کنار گذاشته می شود، از کجا معلوم به توافق جدیدی ولو با پذیرش مذاکره مجدد، پشت پا نزنند، ثابت کرد که مخالف مذاکره نیست، اما در مذاکره ای که نتیجه آن برد – باخت باشد شرکت نمی کند.

وی گفت: دیدارهای چندجانبه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، استفاده از ظرفیت های رسانه های حاضر در این نشست نشان داد که تنها این دیپلماسی در کنار مقاومت ایران برای دفاع از خود، می‌تواند امنیت ملی ایران را حفظ کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا