خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام‌های مصاحبه اخیر بن سلمان به ایران | تحلیل رای الیوم

جزئیات مصاحبه روز دوشنبه بن سلمان با شبکه «سی بی اس» آمریکا، حالات چهره او و نحوه پاسخ دادنش به سوال های مجری، بردداشت های مختلفی را درباره تحولات اوضاع سعودی و منطقه به دست می دهد.

به گزارش شفقنا به نقل از رای الیوم، اول اینکه محمد بن سلمان به عنوان تصمیم گیرنده اول و آخر در کشورش صحبت می کرد نه ولیعهد. او به ندرت نامی از پدرش ملک سلمان می برد و تاکید کرد که مسئولیت کامل جنایت جمال خاشقجی را می پذیرد زیرا در دوران او رخ داد و او به عنوان مسئول واقعی اداره امور کشورش به شمار می رود و ۳ میلیون کارمند دارد.

دوم اینکه او در قبال رقیب قدرتمند عربستان یعنی ایران، به آرامش و صلح تمایل داشت در حالی که این رویکرد به طور کلی با لحن شدید او در بیشتر مصاحبه های قبلی به ویژه در قبال ایران و متحدانش در یمن فرق می کرد.

سوم اینکه شاهزاده بن سلمانی که تصمیم کشورش برای حمله به یمن را تحت عنوان «بازگرداندن مشروعیت» اتخاذ کرده بود، در این مصاحبه اصرار داشت تاکید کند که از همه ابتکارات هدفمند برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز جنگ یمن استقبال می کند و راه حل سیاسی را بر راه حل نظامی ترجیح می دهد.

اما مهمترین تحلیل برای تغییر در سیاست عربستان و تمایل این کشور برای صلح در درجه اول به ناامیدی و احساس فریبی برمی گردد که عربستان و رهبرانش از جانب متحدان غربی بویژه آمریکایی ها احساس می کنند؛ کسانی که این کشور را رها کردند و آن را در برابر ایران و متحدانش تنها گذاشتند و هیچ پاسخ تلافی جویانه ای به هدف قرار دادن تاسیسات نفتی در عمق عربستان ارائه نکردند.

درست است که مصاحبه با ولیعهد سعودی ۳ روز پیش از اعلام پیروزی بزرگ انصارالله یمن در محور نجران، اسارت ۲۰۰۰ سرباز سعودی و آزادسازی حدود ۳۵۰ کیلومتر از اراضی این کشور و کشته و زخمی شدن ۵۰۰ سرباز صورت گرفت، اما بدون شک امیر بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد عربستان، از جزئیات این عملیات خبر داشته بنابراین دستاورد حوثی ها قطعا تاثیر چشم گیری روی لحن مصاحبه وی و ترجیح دادن کفه راه حل مسالمت آمیز نه فقط با انصارالله بلکه با ایران هم داشته است.

روشن است که امیر بن سلمان در این گفتگوی تلویزیونی راه را برای میانجی گری با ایران باز کرد و حتی ممکن است در این زمینه اقدامی هم انجام داده باشد لذاتصادفی نیست که عمران خان نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل از درخواست سعودی برای میانجی گری کشورش در مورد اختلاف ها با ایران خبر می دهد و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که هفته گذشته به ریاض سفر کرد نیز از درخواست مشابه برای میانجی گری با ایران درمورد بسیاری از پرونده های مورد اختلاف طرفین بویژه جنگ یمن پرده برمی دارد.

دولت ایران از زبان «علی ربیعی» سخنگوی خود از پیام های سری همتای سعودی به حسن روحانی به منظور گفتگو با ایران که از طریق سران برخی کشورها به وی منتقل شده بود، پرده برداشت اما ایران پاسخ به چنین پیام هایی را منوط به سری نبودن آنها دانست.

شاهزاده بن سلمان پس از گذشت نزدیک به پنج سال از جنگ یمن، به این نتیجه رسیده که به هیچ وجه پیروز این جنگ نخواهد بود و مهمتر از همه اینها اینکه حوثی های تحت حمایت ایران و محور مقاومت توانسته است قواعد درگیری را تغییر دهد و از دفاع به حمله تغییر موقعیت دهد و در سایه فروپاشی نسبی پدافندهای زمین و هوای گران قیمت عربستان، تاسیسات نفتی آرامکو و تولیدات آن را دچار اختلال کرده، همه فرودگاههای جنوب این کشور را تعطیل کند.

ناکامی دل بستن ولیعهد سعودی به حملات آمریکا و اسرائیل علیه ایران به اثبات رسیده همانطور که باج گیری مالی دولت ترامپ از عربستان نیز ثابت شده است؛ جدی ترین نتیجه جنگ یمن این است که اعتبار عربستان را در ذهن شهروندانش و افکار عمومی اسلامی و عربی زیر سوال برده و این کشور را به جایی رسانده که با ارتکاب جنایات جنگی روبروست در حالی که در سال های نه چندان دور، کبوتر صلح و میانجی گر قابل قبول برای پایان دادن به جنگ ها و اختلافات در جهان عربی و اسلامی به شمار می رفت.

اگر درست باشد که تمایل بن سلمان برای گفتگو و آرام کردن اوضاع، گزینه استراتژیک جدید اوست که از طریق تجدیدنظرها و بررسی های جدی حاصل شده، پس باید به منظور توقف خونریزی ها، کاهش تلفات انسانی و مادی و نجات عربستان از دام سیاست های باج خواهانه آمریکا و اسرائیل، پاسخ مثبتی از  جانب ایران و ائتلاف دریافت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا