خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمک هنگفت به موسسه توسعه هنرهای معاصر؛ قابل دفاع یا خیر؟

/ مهدی افضلی و علی متقیان در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

عطیه هوشمند، انصاف نیوز: چندی پیش سوالاتی پیرامون بودجه‌ی هنگفت موسسه‌ی توسعه هنرهای معاصر به مدیرعاملی مهدی افضلی مطرح شده بود، اما این کمک‌های مالی تا چه اندازه شفاف و قابل دفاع است و وزارت ارشاد چه سیاستی در قبال آن دارد. گفتگو با مهدی افضلی و علی متقیان، به ترتیب مدیر عامل و عضو هیات مدیره‌ی این موسسه را در ادامه می‌خوانیم.

به گزارش انصاف نیوز، موسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر یکی از چند موسسه‌ی خصوصی حمایت از هنرهای تجسمی و نمایشی، موسیقی، مدولباس و برگزارکننده مراسم‌های هنری مربوط به فعالیت‌های هنری و فرهنگی است و در سال‌های اخیر انتقادهایی به وظایف و کمک‌های مالی انجام شده به این موسسه‌ی خصوصی – که اکثر اعضای هیات مدیره‌ی آن را مدیرانی دولتی تشکیل می‌دهند- وارد شده است. این موسسه که در کنار بنیاد رودکی و موسسه کمک به توسعه‌ی فرهنگ و هنر یکی از سه موسسه‌ی عمده‌ی حوزه‌ی هنر را تشکیل می‌دهند، اوایل دهه‌ی هشتاد و به دنبال تمایل وزارت ارشاد برای برون سپاری مسوولیت‌های اجرایی‌اش برمبنای قانون در کنار هزاران موسسه‌ی هنری به وجود آمده اما همین خصوصی بودن خودش به عنوان بازوی عدم شفافیت این سازمان قرار گرفته است.

موسسه‌ای که در سال 96 نیز در حدود 36 میلیارد تومان کمک مالی دریافت کرده بود، همانطور که در بند پیشین گفته شد، با وجود اختصاص پیدا کردن بخش عمده‌ای از کمک مالی وزارت ارشاد -مخصوصاً در حوزه‌ی تئاتر- که پرسش‌ها و اعتراضاتی را بین برخی از اهالی تئاتر برانگیخته، به خودی خود نیازی به شفاف سازی نمی‌بیند و به نقل از خبرگزاری تسنیم، «تا به حال هیچ گزارش عملکرد مالی برای این کمک‌ها به جامعه‌ی هنر ایران ارائه نکرده است» و حتی وعده‌ی تأسیس سایتی برای این موسسه محقق نشده و بدین خاطر اسامی هیات امنا و اساسنامه‌ی این موسسه نیز -با وجود نقش عمده‌اش- برای وزارت ارشاد مشخص نیست.

در حدود یک ماه گذشته اما وزارت ارشاد بالاخره اعلام کرد طرح ادغام مؤسسات امور هنری به دو موسسه‌ی بنیاد فرهنگی هنری رودکی و یک موسسه‌ی هنری دیگر، تصویب شده است تا به انتقادات از اختصاص پیدا کردن وظایفی مشخص به چند موسسه با ردیف بودجه‌های قابل توجه پاسخ داده شود؛ دوم مهرماه بود که پس از گذشت چندماه گمانه‌زنی درباره‌ی مدیریت جدید بنیاد رودکی سرانجام ایسنا از انتخاب مهدی افضلی برای این سمت خبر داد و نوشت «سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در حکمی، مهدی افضلی – مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر – را به‌عنوان مدیرعامل جدید بنیاد رودکی منصوب کرد. بنیاد رودکی از این پس شکل ساختاری جدیدی خواهد داشت و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر هم که افضلی مدیرعامل آن بوده است، در ساختار جدید، در زیر مجموعه بنیاد رودکی قرار خواهد گرفت.»

اما چندی پیش بود که یکی از اهالی رسانه، فریبرز کلانتری، در توییتی به انتقاد از «علی متقیان» مدیر عامل ایسنا پرداخت که چرا باید عضو هیات مدیره‌ی موسسه‌ای هنری باشد که فقط در سال 97 چیزی در حدود 153 میلیارد ریال از وزارت ارشاد یارانه گرفته؟ توییتی که متقیان در واکنش به آن به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «کانال آمد نیوز هم این توییت را منتشر کرده، شما هم می‌خواهید آن را منتشر کنید؟»

او در ادامه‌ توضیحاتی درباره‌ی نوع این عملکرد داد که خواست در این مطلب درج نشود اما پیش از آن اشاره کرد که به جای او که عضو هیات مدیره‌ی این موسسه است این سؤال را از «مهدی افضلی» مدیرعامل موسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر بپرسم و علت اختصاص چنین مبلغی را به این موسسه از او جویا شوم.

افضلی که مدیرعامل باسابقه‌ی این موسسه‌ی هنری است، مدیرعاملی پایگاهی خبری به نام هنرآنلاین را –که برخلاف رویه، تنها پایگاه خبری در کنار خبرگزاری‌های درج شده در فهرست پیوندهای سایت ایسناست- هم بر عهده دارد. او در واکنش به این گفت‌وگو می‌گوید این توییت هدفمند و کمک مالی به این موسسه در حدود 15 میلیارد تومان است. گفتگوی مهدی افضلی در ارتباط با این توییت را که پیش از تصدی او در بنیاد رودکی انجام شده است در ادامه می‌خوانید.

انصاف نیوز: شما مبلغی که در این توییت ادعا شده است را تأیید می‌کنید؟

مهدی افضلی: به نظرم این توییت هدفمند است. کسانی که با این مجموعه کار می‌کنند، می‌دانند مدیرعاملش من هستم و آقای متقیان عضو هیات مدیره هستند. ربطی به ایشان ندارد و مسوولیتی در بخش اجرایی متوجه ایشان نیست. ایشان هم اطلاعات جزیی ندارد که چه قدر پول گرفته شده یا نشده و تمام مسوولیتش با من است.

153 میلیارد «ریال» منظورتان است دیگر؟ یعنی 15 میلیارد و 300 میلیون تومان. اگر به ریال است بله درست است. ما موسسه‌ی برگزار کننده و مجری سیاست‌های ارشاد در حوزه‌ی هنر هستیم. ساختار این شرکت خصوصی است و بودجه‌ی دولتی فصل 5 را دریافت می‌کند. چون سیاست‌گذاری وزارت ارشاد در اختصاص کمک مالی به موسساتی است که نسبت به آن‌ها اعتماد داشته و همچنین توان این موسسه را بشناسند. بنابراین پول‌های مربوط به سیاست‌های حوزه‌ی اجرایی هنری به ما داده می‌شود.

یعنی خبری از برگزاری مناقصه برای اجرای بهترین وظایف توسط مؤسسات مختلف نیست؟

در حوزه‌ی هنر که مناقصه وجود ندارد. در حوزه‌ی صنعت می‌توانی بگویی فلان کارخانه تولیداتش درجه یک است و دیگری درجه دو. اما در هنر نمی‌توانی بگویی اثر آقای فلانی درجه‌ی یک است و اثر آقای بهمان درجه‌ی دو.

شما اما برگزار کننده‌ی مراسم‌های حوزه‌ی هنر هستید.

درست است.

در چنین حوزه‌ای چند موسسه‌ی خصوصی می‌توانند با هم به رقابت بپردازند؟

در همه‌ی حوزه‌هایی که تعداد متعددی رقیب وجود دارد، قانون‌گذار اختیار ترک تشریفات داده است. اما پیش‌بینی‌های اینگونه هم شده است. البته در حوزه‌ی ما چون حوزه‌ای کاملاً فنی است و باید خودشان هم در کنار این کار باشند باید سیاست‌گذار در کنار مجری گام به گام پیش بروند که بدانند خواسته و مطلباتشان چیست. برای همین نمی‌تواند هرسال با یک شرکت برگزار کننده همکاری کند. شاخص‌هایی که مدنظرشان است این است که هم افراد مورد اعتماد و امینشان باشند و هم کاملاً حرفه‌ای کارشان را بشناسند و در کنارش نظارت‌های کلان کلی هم داشته باشند. بنابراین شرایط فضای مناقصه و مزایده در حوزه‌ی هنر چندان ایجاد نمی‌شود. حالا اگر قانون بگذارند حتماً ما هم به این قانون تن می‌دهیم. فعلاً قانونی در این مورد پیش بینی نشده است.

پس براساس میزان کاری که این موسسه انجام می‌دهد یارانه‌ی 15 میلیاردی از نظر شما قابل دفاع است؟

بله کاملاً تعریف شده است و ردیف بودجه دارد. مشخص است که این ردیف بودجه بابت این موضوع است و به هر دستگاهی کمک دهنده‌ای می‌دهد که برای مثال برای جشنواره‌ی فجر این مقدار پول باید صرف شود و بر همان مبنا هم نظارت می‌کنند. حدود و ثغور کار مشخص است و نظارت‌های دقیقی از سوی سیاست‌گذار صورت گرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا