خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایجاد محدودیت برای فعالیت‌ شعب بانک ملی در عراق

محسن امین‌زارع، معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران گفت: در عراق سه شعبه در نجف، بغداد و بصره داریم که اکنون چند وقتی است بانک مرکزی عراق با فشار آمریکایی‌ها فعالیت‌های شعب ما را محدود کردند. فردی را در شعبه مستقر کرده و جلوی بسیاری از کارهای ما را گرفتند.

به گزارش ایسنا، محسن امین‌زارع امروز در جلسه نشست اقتصادی با موضوع “بررسی و ساماندهی مشکلات فعالان عرصه صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و اصناف حوزه انتخابیه” در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: مشکلات سیستم‌ها و مشکلات بین گمرک و بانک مرکزی وجود دارد اما تلاش است این را به حداقل برسانیم و مشکلات کم شود.

وی با بیان اینکه ثبات خوبی در بازار ارز حاکم شده که یکی از مهم‌ترین اقدامات، سیستمی شدن و شفافیت در عملیات ارز کشور است که‌ وارث این ثبات بوده و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم، عنوان کرد: اگر کسی می‌خواهد ارز را جابه‌جا کند، بخرد و بفروشد، باید در چارچوب ضوابط قانونی حرکت کند تا شفاف باشد و علیرغم همه مشکلات باید از نتیجه آن استقبال می‌کنیم. در استفاده از این سیستم‌ها نیز باید خود را به روز کنیم.

امین‌زارع بیان کرد: در زمینه پیمان‌سپاری مشکلات عدیده‌ای داشتیم و بسیاری از صادرکنندگان دچار گرفتاری شدند. بحث وثیقه‌گذاری حذف شده، دیگر وثیقه نمی‌گذارد و تنها متعهد می‌شود ارز حاصل از صادرات خود را برگرداند. یکی از بیشترین مشکلات را بانک‌ها با سیستم‌ها دارند اما اجبار داریم خود را به روز کرده و بتوانیم از این موارد استفاده کنیم.

معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران با اشاره به اینکه شرایط کشور شرایط ویژه‌ای است و نمی‌توانیم تفکر خود را با توجه به تحریم‌ها تنها روی این موضوع بگذاریم که می‌توان مثل کشوری عادی رفتار نمود، تصریح کرد: کشور نیاز اساسی به ارز حاصل از صادرات دارد که افزایش یافته است. اکنون یکی از بخش‌های مهمی که به تولید کشور کمک می‌کند، صادرکننده‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: بانک ملی یکی از بازوهای مهم بانک مرکزی در حوزه بازار ارز است و در کنار ۲۵ بانک فعال در این حوزه، به صورت یک تنه به اندازه ۲۵ بانک در بازار ارز کمک می‌کند. سال گذشته بانک ملی در حوزه سپرده‌گیری در بازار ارز ۱۰۰ درصد رشد داشته است که کمک می‌کند تا این بازار شرایط باثباتی داشته باشد. خودمان پیشنهاد دادیم، پیشرو بودیم و با ارتباط نزدیک با بانک مرکزی آن‌ها نیز ما را حمایت کردند و در آسیای میانه بانک ملی یکی از جذب‌کنندگان ارز حاصل از صادرات است.

امین‌زارع در خصوص شعب بانک ملی در عراق، گفت: در عراق سه شعبه در نجف، بغداد و بصره داریم که اکنون چند وقتی است بانک مرکزی عراق با فشار آمریکایی‌ها فعالیت‌های شعب ما را محدود کردند. فردی را در شعبه مستقر کرده و جلوی بسیاری از کارهای ما را گرفتند. در این ۵،۶ ماه به دنبال حل این مشکل هستیم اما به نتیجه نرسیدیم. باید ظرفیتی از طرف مجلس ایجاد شود تا این کار غیر قانونی و غیر منطقی طرف عراقی را حل کنیم تا در این شرایط تحریم که صادرات غیر نفتی ما ۳،۴ میلیارد دلار به عراق است را حمایت کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا