خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبرهای حقوقی در هفته‌‌ای که گذشت

گزارش ایسنا از خبرهای حقوقی در هفته‌‌ای که گذشت را می‌خوانید:

«این هفته در حوزه‌های حقوقی و قضائی شاهد انتشار خبرهای مهمی از سوی مسئولین و کارشناسان این حوزه بودیم که از جمله آنها خبر بازداشت بازپرسی بود که تلگرام را فیلتر کرد.

این خبر مروری است بر مهمترین خبرهایی حقوقی و قضائی که در این هفته انتشار یافته است:

موضوع تحول در دانشگاه علوم قضایی بسیار مهم و ضروری است

رئیس قوه قضاییه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی با بیان اینکه در دوره تحول، دستگاه قضایی و همه اجزای آن باید در این زمینه نقش آفرین باشند، گفت: تحول در دستگاه قضایی بدون تحول در دانشگاه علوم قضایی، در بخش‌های تربیت نیروی انسانی و حوزه‌های آموزش و پژوهش امکان‌پذیر نیست.

دستور رئیس قوه قضاییه برای تسریع در اقدامات قضایی سانحه قطار مسافربری زاهدان- تهران

رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت مجدد به بازماندگان سانحه قطار مسافربری زاهدان – تهران، تسریع در اقدامات قضایی مربوط به این پرونده را مورد تاکید قرار داد.

«اجرای عدالت» شدنی است؛ مثل سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه سپاه با سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی قدرت پوشالی استکبار را به جهانیان نشان داد، گفت: همانگونه که کسی باورش نمی شد برادران سپاه بتوانند پهپاد آمریکایی را با به روزترین امکانات در آسمان سرنگون کنند، قطعا ما هم می‌توانیم عدالت را در این نظام مقدس اجرایی کنیم.

نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس با رئیس قوه قضاییه برگزار شد

نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی رئیس قوه قضاییه برگزار شد. در پایان نشست فراکسیون زنان با آیت الله رئیسی، فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان، لوح تقدیری را به آیت‌الله رئیسی اهدا کرد.

همچنین رئیس قوه قضاییه در این هفته، به همراه یک هیات عالی قضایی جهت بررسی آخرین مسائل قضایی و حقوقی استان هرمزگان وارد بندرعباس شد و در بدو ورود به این استان گفت: موضوع نگران‌کننده قاچاق کالا یکی از مسائل رنج‌آور است و رونق تولید را تهدید می‌کند.

رئیس قوه قضاییه در سفر به هرمزگان به صورت سرزده از گمرک شهید رجایی بازدید کرد و گفت: بیش از ۱۰ میلیارد دلار قاچاق کالا زیبنده نیست، وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد، دغدغه ما مبارزه با قاچاق سازمان یافته است نه ‌کوله بران و بیکاری دست‌ساخته روابط ناسالم است.

قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهمان پرونده شبنم نعمت‌زاده: صداقت را رعایت نمی‌کنید

در این هفته، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صمت، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا صبح امروز(شنبه) ۶ مهرماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد و متهم لشگری پور و وکیل مدافع او به دفاعیات خود پرداختند و نیازآبادی و نماینده سازمان غذا و دارو نیز مطالبی را بیان کردند.

کدخدایی: در حال بررسی اعضای هیات‌های نظارت استانی انتخابات هستیم

سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل جلسات شورای نگهبان در مورد انتخابات گفت: اعضای هیات‌های نظارت استانی تعیین شده و در حال بررسی اعضای هیات‌های شهرستانی هستیم.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها که روز شنبه برگزار شد، ضمن تسلیت ماه‌های محرم و صفر و گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: ما مرتب یکشنبه‌ها جلسه داریم و هیات نظارت بر انتخابات تشکیل شده و اعضای هیات‌های استانی ما تعیین شده و در حال بررسی اعضای هیات‌های نظارت شهرستانی هستیم.

بازدید دادستان کل کشور از زندان‌های استان قم

دادستان کل کشور از مجموعه زندان‌های استان قم بازدید کرد.

به نقل از دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظری همچنین از روند ساخت و تکمیل اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی بازدید کرد و در ادامه با حضور در کانون اصلاح و تربیت با مددجویان به صورت چهره به چهره دیدار کرد و پای صحبت‌های آن‌ها نشست.

ماجرای «اعترافات اکبر طبری»
۱۷ نفر از جمله دو قاضی بازداشت‌اند

سخنگوی قوه قضاییه از تهیه ۱۵ لایحه و دستورالعمل مورد نیاز قوه قضاییه در ۵ ماه اخیر خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی در یازدهمین نشست خبری‌اش با رسانه‌ها ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)  گفت: در مجموعه کشور و به ویژه قوه قضاییه قوانین و مقررات ابزار اصلی تحقق و اجرای عدالت است. ما برای اجرای عدالت نیازمند قانون خوب، مجری شایسته و قاضی عادل و فرهیخته هستیم.

همچنین سخنگوی قوه قضائیه در این نشست در رابطه با پرونده بازپرس فیلترکننده تلگرام، بازداشت دو قاضی، سرقت از منزل یک نماینده، صدور احکام جاسوسان، ماجرای اعترافات اکبر طبری، صدور حکم حسین فریدون، پرونده زنی که  در خصوص اسناد مربوط به وزارت نفت دستگیر شده بود، قائم مقام قالیباف و پرونده هفت تپه توضیحاتی ارایه کرد.

سفر دادستان کل کشور به قرقیزستان

در این هفته دادستان کل کشور به قرقیزستان سفر کرد.

به نقل از دادستانی کل کشور، حجت الاسلام منتظری در این سفر با اودکوربک جمشیتف دادستان کل جمهوری قرقیزستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات طرف قرقیزی ضمن خوش آمد گویی به هیئت ایرانی و اشاره به روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان در حوزه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد که هفدهمین اجلاس سران شانگهای با موضوع مبارزه با مواد مخدر به نتایج خوبی دست پیدا کند.

همچنین دادستان کل جمهوری اسلامی ایران با همتای قزاقستانی دیدار کرد. در این ملاقات مقامات قضایی هر دو کشور در مورد مهمترین موضوعات قضایی بحث و تبادل نظر کرده و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

تاکید بر حل مشکلات شرکت‌های ایرانی مستقر در بلاروس در دیدار دادستان‌های دو کشور

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران با همتای بلاروسی خود نیز دیدار کرد و در این دیدار دو طرف مهم‌ترین موضوعات در روابط دوجانبه در حوزه قضایی را پیگیری کردند و مورد بحث قرار دادند.

دادستان تهران نیز در این هفته اظهارنظرهایی در موضوعات مختلف داشت.

دادستان تهران: با برهم زنندگان امنیت عمومی برخورد می‌شود

دادستان تهران از اجرای کامل مجازات بر هم زنندگان امنیت خبر داد.

علی القاصی مهر در حاشیه طرح رعد شماره ٢٩ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مجموعه دادستانی تهران نگاه ویژه‌ای به قرارهای تامین بازداشت موقت می‌شود. در دادسراها شعب ویژه برای اینگونه پرونده‌ها پیش بینی شده و ما بر اجرای حکمی که دادگاه صادر می‌کند نظارت خواهیم کرد.

سرقت از منزل یک نماینده مجلس در حال بررسی است
هیچ ادعایی هنوز تایید نشده است

همچنین دادستان تهران گفت: پرونده سرقت از منزل یک نماینده مجلس در حال بررسی است.

جریمه ۹ میلیاردی، فرجام محتکر تیرآهن و میلگرد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان از جریمه ۹ میلیاردی محتکر تیرآهن و میلگرد خبر داد.

توافق ایران و چین بر توسعه و تعمیق روابط حقوقی و قضایی
ضرورت مقابله با قاچاق کودکان و…

معاون وزیر دادگستری کشورمان در حاشیه اجلاس خدمات حقوقی وزرای دادگستری سازمان همکاری شانگهای با برخی مقامات دیگر کشورها دیدار و گفتگو کرد و در ملاقات با همتای چینی خود بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو جانبه حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تاکید کرد.

حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت پدیده مسترد شده است

دادگستری کل استان خراسان رضوی با هدف تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی از روند اقدامات مثبت و امیدآفرین در روند اجرای حکم پرونده شرکت پدیده اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت پدیده مسترد شده است.

مصوبه تعیین محل تجمعات مردمی ابطال شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی ضمن غیر قانونی دانستن مصوبه هیات وزیران درباره تعیین محل تجمعات مردمی، این مصوبه را ابطال کرد.

پیش نویس دستورالعمل طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه شد

معاون فرهنگی قوه قضاییه در نشست هماهنگی طرح هر مسجد یک حقوقدان گفت: پیش نویس دستورالعملی برای طرح هر مسجد یک حقوقدان تهیه و اهداف هفت گانه در آن ذکر شده و محل اجرای برنامه‌ها مساجد، مصلی و بقاع متبرکه هستند.

نتایج مصاحبه علمی جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸ اعلام شد

از سوی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه نتایج مصاحبه علمی جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸ اعلام شد و به داوطلبان دانشگاهی و حوزوی شرکت کننده در مصاحبه علمی جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸ اعلام شد که جهت اطلاع و مشاهده نتایج مصاحبه علمی مذکور به سامانه جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸( به آدرس: http://jazb۷.qazahrm.ir ) در سایت معاونت منابع انسانی قوه قضاییه مراجعه نمایید.

آزادی ۳۲۷۳ زندانی غیرعمد در شش ماهه نخست ۱۳۹۸

ستاد دیه کشور اعلام کرد: خیرین خداجوی کشور با حمایت‌های معنوی و مادی خود در شش ماهه نخست سال جاری زمینه آزادی سه هزار و ۲۷۳ زندانی جرایم غیرعمد را فراهم نموده‌اند.

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی موحد در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان ادامه توضیحاتش از جلسه قبل را ارائه کرد. همچنین در این جلسه متهم فلاحتیان به ادامه دفاعیاتش پرداخت و وکیل مدافع او نیز دفاعیاتش را بیان کرد.

بازداشت بازپرسی که تلگرام را فیلتر کرد

یک وکیل دادگستری از بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ‌ و رسانه خبر داد.

علی مجتهدزاده در توییتی با اعلام خبر بازداشت بیژن قاسم زاده بازپرس دادسرای فرهنگ‌و رسانه نوشته است که وی در زندان است.

این وکیل دادگستری در این توییت به صدور قرارهای سنگین و دستور فیلتر تلگرام از سوی این بازپرس سابق دادسرای فرهنگ‌و رسانه اشاره کرده است.

محسن لرستانی به «افساد فی‌الارض» متهم شد

یک وکیل دادگستری از صدور کیفرخواست برای محسن لرستانی -خواننده- به اتهام افساد فی‌الارض و ارجاع پرونده او به دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد.

سید کاظم حسینی وکیل مدافع محسن لرستانی در این باره اظهار کرد: موکلم ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ در منزل مادرش در سعادت آباد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان است. پرونده موکلم با شکایت مدعی العموم و با صدور کیفرخواست به اتهام «افساد فی الارض» به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است. موضوع اتهامی موکلم در رابطه با مسائل اخلاقی و خصوصی بود که در فضای مجازی منتشر کرده بود و او  شاکی خصوصی ندارد.

آغاز جلسه محاکمه «گروه عظام»

نخستین جلسه محاکمه «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد.

قاضی صلواتی رییس شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی روز گذشته در رابطه با این پرونده اظهار کرد: این پرونده ۷ متهم دارد؛ متهم ردیف اول عباس ایروانی فرزند رضا، مدیر گروه عظام، تولید کننده قطعات خودور متهم است به: افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.

رد پای «خاوری» در یک فساد مالی دیگر

شاه محمدی نماینده دادستان در نخستین جلسه محاکمه «گروه عظام» گفت: تمامی محموله‌های وارد شده قاچاق می‌باشد و گروه عظام تاکنون ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که به صورت قاچاق انجام شده است. متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است. ایروانی اظهار داشته که در قبال دریافت تسهیلات هدایایی را به مدیر عامل اسبق بانک مسکن (شریفی) و مدیر عامل اسبق بانک ملی (خاوری) پرداخت نموده است.

شورای نگهبان لایحه ‎«تابعیت فرزندان» را تایید کرد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف ‎تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد.

تشکیل پرونده درباره سرنگ آلوده شهرستان لردگان
یک بهیار بازداشت شد

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در خصوص موضوع ابتلای افرادی به ویروس ایدز در پی استفاده از سرنگ آلوده گفت: در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده و دستگاه قضایی با پیگیری‌های فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

نتایج آزمون قضاوت ۹۸ اعلام شد

نتایج آزمون عمومی قضاوت سال ۱۳۹۸ اعلام شد.

این آزمون صبح روز چهارشنبه در ٢١ مرکز استان در سطح کشور به صورت کتبی و تستی با حضور بیش از ۲۳ هزار داوطلب دانشگاهی و ۵ هزار داوطلب حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه زمان برگزاری آزمون مرحله دوم (تشریحی) را روز جمعه ١٠ آبان ماه ٩٨ اعلام کرده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا