خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نجاح محمدعلی: مشکل عراق اعتراضات نیست، احزاب فاسد است

«مقتدى رفت قم اما به تایید اغتشاشات توییت می‌زند »

معصومه رشیدیان، انصاف نیوز: نجاح محمدعلی، روزنامه‌نگار عراقی و کارشناس حوزه‌ی ایران و جهان عرب ضمن تحلیل اعتراضات اخیر در برخی از شهرهای عراق زمینه‌ی این اعتراضات را توطئه‌ها و تحریکات خارجی با برخی از احزاب داخلی این کشور می‌داند. او همچنین در این گفت‌وگو به چرایی وجود شعارهایی در برخی از این تظاهرات علیه ایران می‌پردازد و می‌گوید این تحریکات در حالی است که برخلاف کشورهای عربی دیگری که تعداد زیادی انتحاری به عراق صادر کرده‌اند ایران تاکنون حتی یک انتحاری هم در این کشور نداشته است و سال‌هاست کنار عراق با تروریسم می‌جنگد.

او همچنین در حالی بر نقش سه جریان الحکمه، صدر و نجات در تحریک اعتراضات اخیر برای ساقط کردن دولت عادل عبدالمهدی تاکید می‌کند که شب گذشته – 12 مهر 98- نیز مقتدی صدر، رهبر جریان صدر خواهان انتخابات زودهنگام و تغییر دولت در عراق شد.

نجاح محمدعلی درباره‌ی اعتراضات اخیر در عراق به انصاف نیوز گفت: «درباره‌ی اعتراضات اخیری که الان در بغداد و برخی از شهرهای جنوبی عراق شاهدش هستیم اطلاع دارم که این موضوع یک توطئه‌ی برنامه‌ریزی شده در ماه‌های پیش است. تحریک کنندگانی ‌که پشت این توطئه هستند: یک گروه، برخی از سنی‌هایی هستند که در حال حاضر در نظام سیاسی عراق سهیم و شریک هستند؛ یعنی بعد از 2003 شریک و سهیم شدند، مثل جبهه‌‌ی نجات و توسعه؛ رییس‌شان شخصی است به‌نام «اسامه النجیفی» و برادرش «اثیل النجیفی» که استاندار سابق موصل در زمان داخل شدن داعش بود. تلویزیون دجله هم متعلق به محمد و جمال الکربولی اعضای این جبهه است.

از سوی دیگر گروه‌های دیگری نیز پشت این جریانات هستند، گروه‌هایی که در حکومت‌ها و دولت‌های قبلی مقامات فراوانی بدست گرفتند؛ اما در دولت فعلی –دولت عادل عبدالمهدی- آنها کمی کمتر از سهم خودشان -که خودشان به آن معتقد هستند- را بدست گرفتند؛ در حالی که آنها در دولت فعلی هم شریک هستند، مثل جریان صدر؛ نه فقط در حکومت بلکه در داخل دستگاه دولت فعلی –دبیرکل نخست وزیری- پرونده‌ی اقتصادی و خدماتی در دست فردی وابسته به جریان مقتدی صدر است. پشت این قضایای اخیر هم مقتدی صدر و هم عمارالحکیم از شیعیان، و از سنی‌ها هم که همانگونه که توضیح دادم یک ائتلاف جدید بوجود آوردند به نام نجات. اسامه النجیفی معاون رییس جمهور و رییس پارلمان قبلی بوده. آنها خطی را دنبال می‌کنند که بیشتر وابسته به ترکیه هستند. برادرش هم که قبلا استاندار موصل در زمان سقوط به‌ دست داعش بود و خیلی از عراقی‌ها مسوولیت سقوط موصل را بر عهده‌ی او می‌دانند.

طبق اطلاعاتی که ما داریم، آنها حتی در پایگاه نظامی آمریکا –عین الاسد- واقع در استان الانبار، با حضور یکی از نمایندگان صهیونیستی معروف – برنارد لیفی- جلسه‌ای داشتند و نقشه کشیدند. از اول می‌دانستیم که روز اول اکتبر این اعتراض بوجود می‌آید. هدف اصلی آنها سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی و بعد از او اگر بتوانند سرنگونی کل نظام سیاسی است. یک کودتای نظامی می‌کنند و یک نظام سیاسی جدید بوجود می‌آورند؛ قبل از این تظاهرات روز سه‌شنبه، به بهانه‌ی منتقل شدن یکی از فرماندهان محبوب نیروهای نظامی عراق، بنام ژنرال عبدالوهاب ساعدی، که یکی از قهرمانان آزادی موصل و شهرهای سنی نشین از دست داعش بود، تظاهرات و هیاهوی بزرگ دیگری براه انداخته بودند؛ او، یکی از قهرمانان بود، اما آنها چه می‌کنند؟ در تبلیغات خودشان او را به عنوان قهرمان آزادی معرفی می‌کنند و می‌خواهند شکافی میان نیروهای نظامی و نیروهای انتظامی –مثل الحشد الشعبی- ایجاد کنند. همانطور که دشمنان قبلا در ایران خواستند بین ارتش و سپاه انجام دهند، الان هم می‌خواستند چنین کاری را در عراق بکنند.

چون آقای عبدالمهدی آقای ژنرال عبدالوهاب ساعدی را از دستگاه ضد تروریسم به وزارت دفاع منتقل کرد –تصمیمی نظامی طبق سلسله مراتب بود- و آنها این قضیه را بزرگنمایی کردند. البته بعدا آقای عبدالمهدی گفتند که ما اجازه نمی‌دهیم افسران بروند با سفارتخانه‌های خارجی –منظورشان بیشتر سفارت آمریکا بود- ملاقات کنند. بعد از آن خود آقای عبدالوهاب گفت که من فقط یکبار به سفارت آمریکا رفتم برای گرفتن ویزا، آنهم برای حضور در کنفرانسی درباره‌ی تروریسم در دانشگاه کلمبیا.

خلاصه آنکه این جریانات و گروه‌ها و اشخاص و افراد پشت قضایا هستند، خصوصا جریان نجات ملی و جریان صدر و الحکمه؛ الان صدر و الحکمه در قضیه خیلی بروز و ظهور ندارند فقط از طریق تبلیغات‌شان به بهانه‌های مختلف تحریک می‌کنند؛ تبلیغاتی می‌کنند علیه دولت عادل عبدالمهدی که «باید استعفا بدهد و برود و…» اما در این قضیه شرکت دارند و هدفشان هم سقوط دولت عادل عبدالمهدی است. عادل عبدالمهدی به سمت چین رفت، می‌خواهند 8 قرارداد خیلی بزرگ امضا کنند که در آن بیشتر روی این معادله تکیه می‌شود که آنها بیایند و زیربنای عراق را بسازند و پولی نگیرند، در برابرش نفت بگیرند. این موضوع به نفع فاسدان عراق و کسانی که در دولت و نظام سیاسی عراق هستند نیست؛ آنها مثلا اگر به شرکت‌های خارجی می‌گفتند که پول و پورسانت دهید، ما برای شما چیزی می‌آوریم و به شما قرارداد و پروژه می‌دهیم، بیشترش هم دروغ بوده، یعنی چندین میلیارد دلار خرج می‌کردند درحالی که پروژه‌ای وجود نداشت.

همانطور که قبلا هم به شما گفته‌ام عربستان سعودی هم از دست عبدالمهدی ناراحت است. عبدالمهدی نمی‌خواهد مثل حیدرالعبادی زیر بار تحریم‌های آمریکا برود و به محور اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی ملحق شود. بلکه بالعکس است و پیشنهاداتی داشت که برای حل بحران بین ایران و عربستان سعودی، حل بحران یمن و همچنین بحران ایران و آمریکا ارائه کرد، اما آنها نمی‌خواهند؛ در ظاهر ادعا می‌کنند که می‌خواهند و دست صلح دراز می‌کنند، حتی خودشان از عراق خواستند که با ایران برای صلح وساطت کند و خود عربستان سعودی از عمران خان خواست که وساطت کند اما بعد از این ماجرا گریز می‌کنند و زیرش می‌زنند. هدف اصلی آنها نفوذ قوی در عراق و بردن عراق و یمن به زیر سلطه‌ی خودشان است و این به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

وی ادامه داد: «دولت عادل عبدالمهدی با توافق بین گروهی تشکیل شد که با ایران متحد و دوست هستند و گروه دیگری به نام سائرون به رهبری مقتدی صدر که زیر چتر عربستان سعودی حرکت می‌کند و عربستان هم زیر چتر آمریکا و اسراییل. باید ملاحظه کرد که چند روز پیش هم عمار حکیم به امارات رفت و با شیخ محمد بن زاید ملاقاتی داشت. ایران باید بفهمد که چه کسی در عراق دوست و دشمنش است؛ هدف اصلی این جنبش تحریک مردم عراق علیه ایران است. بازهم می‌گویم که ایران و عراق باید قرارداد صلح امضا کنند و وضعیت نه جنگ و نه صلح باید خاتمه پیدا کند.»

محمدعلی با ذکر آمار تروریست‌هایی که از سوی برخی کشورهای عرب به عراق صادر شده است گفت: «در تظاهرات فعلی فقط اسم ایران را می‌آوردند، فقط علیه ایران فحش می‌دهند و این درحالی است که ایران حتی یک انتحاری هم برای عراق نفرستاده. در گزارش وزارت کشور عراق و نهادهای امنیتی ذکر شده است که ۳۲۰۰۰ ماشین بمب گذاری شده از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۶ وارد عراق شده و باعث کشته شدن صدها هزار زن و کودک و پیر و جوان عراقی شده.

از نظر من هروقت در چنین اعتراض‌هایی نام ایران آورده شود به این معنی است که دست سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها پشت تبلیغات چنین اعتراض‌هایی است! در هیچ کدام از اعتراض‌های این‌چنینی نامی از سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به میان نمی‌آید درصورتیکه بخش بزرگی از حال و روز امروز عراق محصول رفتار این دو کشور است.

برادران سعودی ۵۵۰۰ تروریست و ۳۲۰۰۰ ماشین بمب گذاری شده برای کشتار مردم بیگناه به عراق صادر کردند، بعد در چنین اعترا‌ض‌هایی گفته می‌شود ایران باید بیرون رود! اسرائیلی‌ها در چند ماه گذشته بارها به خاک عراق تجاوز کردند بعد معترضان می‌گویند ایران بیرون رود! درصورتی که ایرانی‌ها ۱۶ سال است همراه با عراقی‌ها علیه تروریست جنگیده و پیروز شدند ولی تبلیغات اسرائیل و سعودی می‌گوید ایران باعث ناامنی در عراق است!

تعداد انتحاری‌هایی که برادران عرب ما به ما هدیه کردند: سعودی ۵۵۰۰، فلسطین ۱۲۰۰، یمن ۲۵۰، سوریه ۲۰۰، مصر ۹۰، اردن ۵۰۰، تونس ۴۴، لیبی ۴۰، قطر ۴۶۰۰، بحرین و امارات ۳۱ و … بعلاوه‌ی ۳۲۰۰۰ ماشین بمب گذاری شده که از خاک سعودی به عراق آمدند. مجموع انفجارهایی که با کمک برادران عرب در عراق انجام شد ۷۰۰۰۰ انفجار بود.»

وی ادامه داد: «همسویی و خط مشترک سه جانبه کانال دروغ پرداز آمد نیوز و کارشناس وزارت خارجه اسرائیل (ایدی کوهن) و شبکه‌ی سعودی ایران اینترنشنال در موضوع تظاهرات عراق و نشر اخبار تحریک‌آمیز و فیک هم قابل توجه است! آیا آمد نیوز نیز از تل آویو و عربستان دستور می‌گیرد؟

‏یکی از پدرخوانده های «انقلاب» عراق، جناب آقای ایدی کوهین. رییس مركز مطالعات سادات بیغن وابسته به وزارت خارجه اسرائیل است که در توییتی نوشت: «‏عراقی ها ‏علیه اشغالگرى ایران بپا خیزید. ‏عراق قیام مى‌كند»!»

محمدعلی درباره‌ی اعتراضات اخیر در عراق ادامه داد: «این اغتشاشات پیداست که از خیلی وقت پیش برنامه ریزی شده برای اربعین و تحت شعاع قرار دادن اربعین. صد درصد مجاهدین خلق، موساد، خلق عرب، بعثی ها و عربستانی‌ها دخیل هستند.

از طرف دیگر دست ایران تا آرنج عسل بوده و در حلقوم مقتدی صدر و عمار حکیم، اما هروقت توهینی در عراق به ایران می‌شود پای یکی از این دو در قضیه است! ‏وقت آن رسیده در یارگیری‌هایمان در عراق تجدیدنظر کنیم و به منافقان و هرزه‌های سیاسی عراق مجال خیانت ندهیم.»

این کارشناس جهان عرب درباره‌ی رسانه‌های فعال در این حوزه می‌گوید: «در ‏شبکه‌های سعودی العربیه و غیره و الحره امریکا و همچنین رسانه‌های نزدیک به جریان بعثی‌های شبکه افراطی و تندروی دجلة و شرقیه، بصورت لحظه‌ای در تهییج مردم و بزرگنمایی رخدادهای اعتراضات دیروز و امروز تلاش می‌کنند، آنهاهمچنین برای ترویج آمارهای غیر رسمی و حتی شایعات علیه دولت، همراه با اسرائیل خط خبری ثابتی را دنبل می‌کنند. سفارت امریكا رسما وارد قضیه شد و هزارن صفحات فیسبوک و حساب‌هاى توییتر تبلیغ منفى علیه ایران مى‌كنند. عمار حكیم ومقتدى صدر در این توطئه شریک هستند. مقتدى رفت قم، اما به تایید اغتشاشات توییت می‌زند.»

او با اشاره به اهداف عربستان در تحریک این اعتراضات می‌گوید: «یكی از اهداف عربستان از تحریک این تظاهرات بوشاندن جنایات محمد بن سلمان در سالگرد قتل جمال خاشقچى و سعى بر منتقل كردن بحران داخلى و خارجى او به عراق و تحویل چشم‌ها به این سو است.»

محمدعلی در پایان تاکید کرد: «مشکل در عراق اعتراض مردم عراق به مشکلات موجود در کشور نیست. ‏مصیبت در عراق فاسدترین احزابش یعنی جریان‌های الصدر و الحکمه‌اند که شانزده سال از وزیر و وکیل کابینه‌ها تا مدیران عامل ادارات را احتکار کرده‌اند و امروز پرچمدار مبارزه با فسادند!

‏بزرگ ترین مشکل محور مقاومت در عراق همین طبقه‌ی غرق در فساد عراقی است؛ و بزرگ‌ترین خدمتی که ایرانی‌ها می‌توانند به عراق کنند کمک به عراقی‌هاست برای منزوی کردن و حذف این طبقه‌ی مفسد از بستر سیاسی عراق و روی کار آوردن طبقه‌ای پاکدست و مخلص به کشور و ملت عراق، قبل از آنکه کشور به مرحله‌ی انفجار رسد و دوباره تکفیری‌ها مجال جولان پیدا کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ‏سلام-بزرگ ترین مشکل محور مقاومت در عراق همین طبقه‌ی غرق در فساد عراقی است؛ و بزرگ‌ترین خدمتی که ایرانی‌ها می‌توانند به عراق کنند کمک به عراقی‌هاست برای منزوی کردن و حذف این طبقه‌ی مفسد از بستر سیاسی عراق و روی کار آوردن طبقه‌ای پاکدست و مخلص به کشور و ملت عراق، قبل از آنکه کشور به مرحله‌ی انفجار رسد و دوباره تکفیری‌ها مجال جولان پیدا کنند–من اطمینان دارم خیلی از عراقیها وقتی این توصیه این کارشناس عراقی شما را ببینند وبخوانند خوب حق بدهید که ناراحت باشند کمک نظامی به درخواست یک دولت از دولت دیگر یک مسئله سوا است همه مقاله را نسبتا خوب آمده ولی در تکه آخر وا داده عراقیها باید خودشان اقدام کنند همانند یمنیها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا