خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حقیقت آتش زدن پرچم ایران در عراق چه بود؟

شفقنا نوشت: «تظاهرات جوانان عراقی که در اعتراض به وضعیت معیشتی و نبود فرصت های شغلی در برخی از شهرهای این کشور دست به تظاهرات زده اند، دست مایه شبکه ها و رسانه های خبری اسرائیلی، سعودی و اماراتی شده است تا ازاین طریق از آب گل آلود ماهی بگیرند و با انتشار خبرهایی دروغین و نسبت دادن مشکلات عراقی ها به ایران، به دنبال لطمه زدن به روابط مستحکم میان عراق و ایران باشند.

جوسازی ها و فضاسازی های رسانه ای برخی کشورهای عربی نظیر عربستان، امارات و بحرین و همینطور رژیم صهیونیستی علیه ایران که در تلاش هستند تا تظاهرات مسالمت آمیز جوانان عراقی را به موضوعاتی که نظیر دخالت ایران در عراق ربط دهند، در حالی صورت می گیرد که جهان در آستانه زیارت میلیونی اربعین و سرازیر شدن میلیون ها زائر امام حسین(ع) به کربلای معلا هستند.

از گزارش‌های متعدد رسانه‌های عراقی و همچنین شعارهایی که معترضان در تظاهرات سر می‌دهند، روشن است که خواست اصلی آنان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی است. رفع بیکاری از مهم‌ترین خواسته‌های جوانان و پس از آن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می‌شود، از جمله علل اعتراض‌هاست. اما اینکه برخی لابه‌لای این شعارها علیه ایران شعار بدهند نشان‌دهنده پشت‌پرده و ماهیت حامیان این وضعیت است.

با این حال رسانه های خبری در عراق با انتشار واقعیت های آنچه در عراق در جریان است، بر ادعاهای بوق های رسانه ای سعودی- اسرائیلی مهر کذب زدند و مقامات عراق نیز با هشیاری در برابر توطئه ای که علیه این کشور در جریان است، راه را بر فتنه افکنی دشمنان این کشور و ثبات آن بستند.

حوادث اما در فضای مجازی از سوی دشمنان عراق به گونه ای دیگر جلوه داده می شود؛ در حالی که رسانه های خبری در عراق از تظاهرات مسالمت آمیز جوانان این کشور در اعتراض به نبود فرصت های شغلی خبر می دادند، عوامل سعودی و صهونیستی که مترصد فرصتی برای متشنج کردن اوضاع آرام و باثبات عراق هستند، بلافاصله وارد عمل شده و با انتشار اخبار دروغین، نوعی جوسازی خصمانه را علیه شیعیان و ایران راه اندازی کردند.

حقیقت آتش زدن پرچم ایران

برخی دیگر از رسانه های سعودی و صهیونیستی پا را فراتر از این نهاده و مدعی شدند که تظاهرات عراقی ها در اعتراض به گسترش نفوذ ایران در این کشور شعله ور شده و تظاهرات کنندگان شعارهای ضد ایرانی سر می دهند؛ تاجایی که شبکه خبری «الحدث» عربستان سعودی مدعی شد که تظاهرات کنندگان پرچم ایران را در بغداد آتش زدند و عکس هایی را نیز در این زمینه منتشر کردند.

با این حال بررسی های ما در این زمینه و درباره عکس هایی که رسانه هایی سعودی برای برهم زدن روابط دو کشور منتشر کرده بودند، نشان داد که به نظر می رسد آن تصاویر به سال های قبل و زمانی برمی گردد که عناصری مجهول الهویه و آشوبگر که هیچ ارتباطی با معترضان عراقی نداشتند، اقدام به آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران می کنند.

در عوض بی تفاوتی مقامات عراقی و رسانه های معتبر عراق و جهان عرب به اخبار جعل رسانه های سعودی و صهیونیستی در این زمینه، تلاش های آنها برای فتنه افکنی میان اقشار مختلف عراق را ناکام گذاشت و دروغ پردازی های آنها را برملا کرد؛ جایی که کوچکترین اشاره ای به چنین اخباری در این رسانه ها نشده و نامی از ایران برده نشده است.

کینه شتری آل سعود علیه عراق و ایران

برخلاف تبلیغات رسانه ای معاند، ماهیت این جریان، ضد ایرانی نیست. پیدا کردن ۱۰ نفر که ضد ایران باشند، در میان جمعیتی هزاران نفری، کار سختی نیست. این رسانه‌ها همواره به صحنه هایی استناد می‌کنند که برآمده از یک عظیم مردمی نیست بلکه انگشت شماری افراد هم می توانند آن را خلق کنند. در حمله به مقر حزب الدعوه در نجف، که جریان های ضد مقاومت خواستند آن را علم ضد ایرانی بودن اعتراضات کنند، به شهادت منابع امنیتی عراقی متصل به بغداد الیوم (رسانه ای که تقریبا ضد ایران است)، تنها “ده ها تن” حضور داشتند. در تمامی تصاویر مربوط به شعار علیه ایران یا حمله به نمادهایی که نزدیک به ایران هستند هم، تعداد شرکت کنندگان کم است.

از سوی دیگر حوادث و ناآرامی های اخیر عراق و واکنش رسانه ها و شاهزادگان سعودی بار دیگر از کینه شتری آل سعود علیه ایران و عراق پرده برداشته است.

در همین راستا روزنامه اینترنتی «المرصد» عربستان روز پنج شنبه با انتشار تصویری ازآتش زدن پرچم ایران توسط عناصر وابسته به این کشور که به تظاهرات سال گذشته عراقی ها برمی گردد، مدعی شد که این تصویر چند روز پیش در تظاهرات عراقی ها گرفته شده است در حالی که روزنامه «الشرق الاوسط» همین کشور همین تصاویر را در سال گذشته نیز منتشر کرده و مدعی شده بود که تظاهرات کنندگان اقدام به آتش زدن پرچم ایران کردند.

کینه شتری آل سعود و وهابیت علیه شیعیان و مردم عراق و ایران به همین جا ختم نشد، به طوری که «سطام بن خالد آل سعود» از شاهزادگان وهابی در عربستان سعودی، تصویر مربوط به آتش زدن پرچم ایران را زیباترین تصویر سال ۲۰۱۹ خواند.

اظهارات مقامات عراقی مهری بر کذب جوسازی های سعودی صهیونیستی

بررسی اظهارات مقامات عراقی ها درباره حوادث اخیر این کشور و ناآرامی هایی که شاهد آن بوده، نشان می دهد که هیچ یک از ادعاها وجوسازی های رسانه ای عربستان و متحدانش علیه عراق و ایران صحت  نداشته و ممهر تاییدی بر اخبار جعل و کذب آنها بوده است.

در همین زمینه «برهم صالح» رئیس جمهور عراق از تظاهرات کنندگان خواست که خویشتن دار باشند و به قوانین احترام بگذارند.

او در توییتر نوشت: تظاهرات مسالمت آمییز حق قانونی است که برای شهروندان تضمین شده است.

رئیس جمهور عراق افزود: فرزندان ما در نیروهای امنیتی مکلفند از حقوق شهروندان و حفظ امنیت عمومی پاسداری کنند. جوانان عراق خواهان اصلاح و فرصت های شغلی هستند و وظیفه ما پاسخ به این خواسته های مشروع است.

نخست وزیر عراق هم واکنش مشابهی به ناآرامی های این کشور و خرابکاری هایی که در برخی مناطق رخ داد، نشان داد. عادل عبدالمهدی روز پنج شنبه عنوان کرد: طرف هایی تلاش می کنند از تظاهرات مسالمت آمیز عراق بهره برداری کنند و به هدف سیاسی کردن تظاهرات، شعار سر می دهند.

عبدالمهدی در ادامه نسبت به تشدید اوضاع و اغتشاش در تظاهرات هشدار داد و تاکید کرد که دولتش قوانین قاطعی برای جلوگیری از استفاده از خشونت در پیش خواهد گرفت.

مقتدی الصدر در روز دوم اعتراض‌ها در توییترش گفت: ما نمی‌خواهیم و به سود عراق هم نیست که تظاهرات مردمی به تظاهرات حزبی تبدیل شود وگرنه به انقلابیون (ائتلاف) الاصلاح می‌گفتیم که بیایند تظاهرات. اما ما میخواهیم مردمی بودنش و مسالمت‌آمیز بودنش کاملا حفظ شود… ما همچنین تعدی به تظاهرات‌کنندگان بی‌دفاع را که دنبال فساد و خشونت نیستند، رد می‌کنیم».

نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق هم در روز نخست اعتراض‌ها گفت، آنچه امروز در میدان التحریر (بغداد) رخ داد، تأسف برانگیز است و به سود هیچ کس نیست. از معترضان می‌خواهم که خوددار باشند و به قانون تمکین کنند و مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات را حفظ و از برخورد با نیروهای امنیتی و به خطر انداختن منافع عمومی و خصوصی و تخریب دوری کنند. دستگاه‌های امنیتی هم باید از معترضان و اموال عمومی و خصوصی محافظت کنند.

ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق نیز تظاهرات را حق قانونی مردم دانست به شرط آنکه مسالمت‌آمیز باشد و متعرض اموال عمومی و خصوصی نشود. او خواستار خوددار بودن مردم معترض شد و گفت از خواسته‌های آنان حمایت می‌کند.

عمار الحکیم (رئیس پیشین مجلس اعلا) نیز در روز دوم، معترضان را «فرزندان ما» خواند و خطاب به نیروهای امنیتی گفت، «با فرزندان ما مدارا کنید… به آنها گوش کنید». او طی چند ماه گذشته نیز تلاش کرد که از هواداران خود بخواهد در اعتراض به عملکرد دولت در چندین شهر عراق تظاهرات کنند اما این فراخوان با حضور بسیار کم‌رنگ مردم، شکست خورده بود.

منع آمد و شد و آرامتر شدن اوضاع

بعد از آنکه در بغداد ممنوعیت تردد افراد و خودروها اعلام شد، مقامات محلی روز پنجشنبه دایره استان‌های مشمول این قانون را افزایش دادند تا بتوانند وضعیت را بیش از پیش کنترل کنند.

مقامات عراقی در استان‌های نجف، بابل، میسان و ذی‌قار ممنوعیت آمد و شد اعلام کرده‌اند. برخی منابع از آرام‌تر بودن اوضاع امروز در شهرهای عراق خبر داده‌اند هر چند که برخی رسانه‌ها مثل العربیه مدعی شده‌اند که معترضان در چند شهر به خیابان آمده‌اند.

شبکه العربیه همچنین گزارش کرده که نخست‌وزیر با نماینده معترضان دیدار کرده تا خواسته‌های آنان را بشنود. این اقدامات به آرام‌تر شدن عراق کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، پس از وعده مقامات عراقی برای بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان، اوضاع شهرهای مختلف این کشور آرام شد و مجالی برای اغتشاشگران باقی نماند تا نقشه های شوم خود را اجرایی کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا