خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افشین علا: حکم حسین جنتی را نقض کنید!

افشین علا، شاعر انقلاب، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «این حکم را نقض کنید!» درباره‌ی حکم حبس حسین جنتی نوشت:

متأسفانه حسین جنتی (شاعر) از قطعی شدن حکم شش ماه زندان به جرم تبلیغ علیه نظام خبر داده است.

ای کاش مسوولان قضایی کشور، همان طور که چند ماه پیش با درک ضرورت اجتناب از این گونه برخوردها، بازداشت او را منتفی کرده بودند، این حکم را نیز نقض کنند و مانع کدورتی تازه و بی مبنا (این بار در بین شاعران) شوند.

برخورد قضایی و امنیتی با شاعران منتقد، اشتباهی بزرگ است که تبعات منفی فراوانی دارد. به ویژه شاعرانی که نه به گروه‌های سیاسی داخل وابسته‌اند و نه با جریان‌های معاند خارج از کشور ارتباطی دارند.

جنتی و بسیاری دیگر از هم نسلان او شاعرانی هستند که در مجامع رسمی و غیررسمی همین نظام بالیده‌اند و پس از ناامیدی‌ها و سرخوردگی‌هایی که عارض بسیاری از اهالی قلم شده است، به انزوایی تحمیلی یا خودخواسته پناه برده‌اند و صرفا به انتقاد و اعتراض در قالب شعر پرداخته‌اند.

آیا متولیان فرهنگ و هنر به این فکر کرده‌اند که یکی از وظایف‌شان این است که قبل از ورود نهادهای قضایی و امنیتی، پای درد دل این بخش از بدنه‌ی معترض شعر روزگار ما بنشینند، از دغدغه‌های آنان باخبر شوند، ریشه‌ی نارضایتی‌هایشان را بیابند، و مهم‌تر از اینها، موجودیت شعر اعتراض را به رسمیت بشناسند و به راه صحیح مواجهه با آن بیندیشند؟

بدیهی است وقتی در سطوح بالای حاکمیت، گوشی برای شنیدن این دردها و دغدغه‌ها نیست، زمینه برای تلاش‌های فردی شاعران و نویسندگان جهت شنیده شدن صدایشان مهیا می‌شود. به ویژه در فضای مجازی که احساس امنیت بیشتری به کاربران می‌دهد و اقبال مخاطبان همدل را نیز به همراه دارد.

بنابراین پیش از هرگونه برخورد امنیتی و قضایی، باید به فکر شنیدن و جدی گرفتن صدای شاعران منتقدی بود که مجالی برای ابراز نظر نمی‌یابند. ضمن آن که این شاعران نه فراخوانی برای اعتراض داده‌اند، نه کمپین سیاسی به راه انداخته‌اند، و نه در تجمعی علیه نظام حضور یافته‌اند. نهایت تلاشی که کرده‌اند، انتقاد و اعتراض در قالب تعابیر نمادین شاعرانه بوده است.

نکته‌ی آخر این که به زندان رفتن حسین جنتی، نه تنها راه علاج نارضایتی بسیاری از همگنان و هم نسلان او نیست، که به خشم و اعتراض بیشتر و سوء تفاهم‌های تازه‌تر نیز خواهد افزود. ضمن آن که حسین جنتی همان گونه که در یادداشتش نوشته است، تبلیغ علیه نظام را باور ندارد، مرتکب چنین جرمی نشده است و سزای او زندان نیست. لطفا این حکم را اجرا نکنید.

دربارۀ بازداشت حسین جنتی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. لطفا این حکم را اجرا نکنید و لطفا آن قاضی خاطی را محکوم و حکمش را اجرا کنید مگر اینکه او در برابر قانون مساوی تر ! باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا