خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اوضاع اقتصادی مراکز توانبخشی آشفته است

طبق محاسبات رسمی، خدمت به هر معلول ماهیانه 7 میلیون تومان زیان دارد!

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: «در حالی‌که بر اثر تورم شدید این سال‌ها، مراکز توان‌بخشی و نگه‌داری معلولان امکان خدمت‌رسانی را از دست داده‌اند، حذف ردیف کمک به معلولان از لایحه بودجه سال آینده هم شوک جدیدی را به مددکاران و مددجویان وارد کرده است.» این فرازی از گفته‌های هادی ادهم، مدیر یکی از مراکز توان‌بخشی معلولان وآسیب شناس گفتار و زبان در شهر مشهد است.

آقای ادهم در تماس با انصاف نیوز، درباره حذف ردیف کمک به معلولان در لایحه بودجه 1402 خبر داد و گفت: «در لایحه بودجه، ردیف 131501 حذف و ادعا شده است که مبلغ این ردیف به طور کلی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است. معنای حذف ردیف کمک به معلولان این است که سازمان بهزیستی الزامی به پرداخت کمک‌هزینه به آنان ندارد و بودجه را بر اساس صلاح‌دید و اولویت‌های خود هزینه خواهد کرد.»

این آسیب شناس گفتار و زبان، به رشد سرسام‌آور قیمت اقلام خوراکی، دارو و خدمات پزشکی و کالاهای بهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: «اغلب خانواده‌های دارای معلول که با سازمان بهزیستی ارتباط دارند، از طبقات فرودست و آسیب‌پذیر هستند و نمی‌توانند متناسب با این گرانی‌ها، ملزومات معلول خود را تهیه کنند. از آن‌طرف مراکز خصوصی توان‌بخشی معلولان نیز مشکلات شدیدی دارند که ناشی از تورم بزرگ چند سال اخیر بوده است.»

ادهم در تشریح مشکل مراکز نگه‌داری معلولان گفت: «طبق قانون، سازمان بهزیستی موظف است یارانه‌ای به مراکز توان‌بخشی بپردازد که شامل قیمت تمام‌شده به انضمام نرخ تورم سالیانه است. در حالی‌که بهزیستی در هیچ سالی بهای تمام‌شده را به مراکز نپرداخته است.»

او با اشاره به طیف گسترده خدمات‌گیرندگان از مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی، ادامه داد: «سالمندان، معلولان با نقص عضوهای شدید، بیماران اعصاب و روان یا سایر معلولانی که به هر دلیل فاقد امکان نگه‌داری در منزل هستند باید در مراکز شبانه‌روزی اقامت کنند. چنین بیماری سه وعده غذا می‌خواهد، پزشک و پرستار می‌خواهد، انواع و اقسام داروها و کالاهای بهداشتی مصرف می‌کند و… که به معنای هزینه سنگین برای مراکز شبانه‌روزی است.»

مدیر مرکز توان‌بخشی معلولان در مشهد گفت: «با وجود تورم سنگین، تا مهر ماه امسال، یارانه مراکز هیچ افزایشی نداشت و از مهر ماه هم مقرر شد 35 درصد به یارانه مراکز روزانه و 50 درصد به یارانه مراکز شبانه‌روزی اضافه شود. هم‌چنین قرار شد مابه‌التفاوت هزینه کردهای 6 ماه اول به مراکز پرداخت شود که هنوز هیچ خبری نشده است.»

ادهم به این پرسش که هزینه تمام‌شده هر معلول برای مراکز توان‌بخشی چقدر است، پاسخ داد: «معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای سازمان بهزیستی را موظف کرد که قیمت تمام‌شده خدمات مراکز معلولان را استخراج  کند تا سازمان برنامه و بودجه بر آن اساس بودجه تخصیص دهد. بر این اساس در مرداد ماه اعلام شد قیمت تمام‌شده خدمات برای هر مددجو در مراکز شبانه‌روزی 10 میلیون تومان و در مراکز روزانه 5 میلیون تومان است.»

او اضافه کرد: «سازمان برنامه و بودجه می‌گوید بودجه کافی نداریم و نمی‌توانیم این رقم را پرداخت کنیم. بنابراین در حال حاضر برای هر مددجو به مراکز شبانه‌روزی 3 میلیون تومان و به مراکز روزانه 1 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت می‌شود. یعنی مراکز شبانه‌روزی برای هر معلولی که نگه‌داری می‌کنند، ماهانه حداقل 7 میلیون تومان زیان می‌دهند.»

ادهم بار دیگر به حذف ردیف کمک مستقیم به معلولان از لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: «حذف کمک‌های مستقیم از یک‌طرف و فشار اقتصادی شدیدی که مراکز تحمل می‌کنند از طرف دیگر، شرایط را ناگوار و این عزیزان را که هیچ صدایی هم ندارند، نگران کرده است.»

این مدیر مرکز کودکان کم شنوا، بی توجهی سازمان‌های دولتی به قوانین را تعجب‌آور دانست و ادامه داد: «طبق ماده 27 قانون حمایت از معلولان، دولت موظف است به افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدیدی که شغل و درآمد ندارند، به اندازه حداقل دستمزد قانون کار، کمک‌هزینه بپردازد اما جالب است بدانید امسال که حداقل حقوق بیش از 4 میلیون تومان است، حقوق پرداختی 200 تا 250 هزار تومان است. همچنین قانون صراحت دارد که در هر شرایطی، بودجه کمیته امام و سازمان بهزیستی باید به طور کامل و 100 درصدی تخصیص داده شود در حالی‌که خبر داریم سازمان برنامه بخشی از بودجه بهزیستی را تخصیص نداده است.»

او حذف ردیف بودجه کمک به معلولان و ادغام آن با بودجه کلی سازمان بهزیستی را حرکتی در جهت شفافیت‌زدایی از بودجه خواند و اضافه کرد: «در شرایطی که معلولان تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند، مشخص نیست با چه توجیهی ردیف 131501 حذف می‌شود.»

ادهم، قوانین موجود برای حمایت از معلولان را کافی دانست و گفت: «ما هیچ قانون اضافه‌ای نمی‌خواهیم و باور داریم اگر قوانین موجود درست و کامل اجرا شود، بخش بزرگی از مشکلات معلولان حل می‌شود.»

آقای ادهم با اشاره به ادعای مسئولان درباره بودجه بدون کسری سال آینده، این پرسش را مطرح کرد: «که اگر بودجه کسری ندارد، چرا سهم معلولان پرداخت نمی‌شود و اگر کسری دارد، چرا اولین جایی که دچار محدودیت می‌شود بهزیستی و کمک به معلولان است؟»

او در پایان گفت: «با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی، جامعه معلولان کشور بیش از هر زمان دیگری به حمایت و توجه نیاز دارد. این جامعه بی‌صداست و ما تلاش داریم صدای آنان را به گوش نمایندگان مجلس برسانیم تا در بررسی لایحه بودجه، فشارها و مشکلات روزافزون معلولان و مراکز توان‌بخشی و نگه‌داری آنان را مد نظر داشته باشند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تا رییس سازمان بهزیستی کشور و به تبع آن ، مدیران استانی که با سلیقه ایشان و بدون هیچ کارآیی منصوب شدند تغییر نکنند وضع بدتر میشود که بهتر نخواهد شد. چرا وزیر چدید کار و رفاه اجتماعی هیج اقدامی جهت بهبود وضع معلولین و تغییر سریع مدیران ناکارآمد بهزیستی نمیکند؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا