خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حقوق دقیقه نودی بازنشستگان

برعکس روال هر سال، این بار در اتفاقی عجیب حقوق بازنشستگان یک روز مانده به عید پرداخت شد؛ این اتفاق اگرچه موجی از انتقاد را از سوی بازنشستگان به همراه داشت، اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن به عنوان یکی از موفقیت‌های دولت یاد کرد.

خبرآنلاین نوشت: حجت‌اله عبدالملکی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم پرداخت حقوق بازنشستگان و تامین اجتماعی بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول بوده است.

براساس اظهارات وی، از آغاز این دولت حتی یک‌بار پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به تاخیر نیافتاده است.

اما در شرایطی حقوق بازنشستگان تا این حد دیر و در ساعت‌های پایانی سال واریز شد که رییس‌جمهور در چند مرحله، دستور فوری و ویژه برای واریز سریع حقوق بازنشستگان را داده بود. بر همین اساس، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که دوم اسفندماه برگزار شده بود، موضوع تامین و پرداخت عیدی بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت و رییسی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرد حقوق و عیدی کارکنان و بازنشستگان را سریعا پرداخت کنند.

با این حال، واریز دقیقه نودی حقوق بازنشستگان، موجی از انتقاد و نگرانی را در میان بازنشستگان ایجاد کرد؛ تا جایی که یکی از بازنشستگان عنوان کرد: آخرین روز ماه اسفند ماه که فردا هم عید است و حقوق‌ها را واریز کرده‌اند؛ عوض این‌که ۱۵روز مانده یا ۱۰روز مانده باید واریز می‌کردند.

بازنشسته دیگری متذکر شد: آخر در این ساعات پایانی سال و ترافیک سنگین معابر و خیابان‌ها چطور می‌شود خرید شب عید را انجام داد؟

واریز حقوق بازنشستگان در دقیقه ۹۰/ چرا بازنشستگان دیر حقوق گرفتند؟

چرا حقوق بازنشستگان دیر واریز شد؟

از میان یک میلیون و ۶۵۰ هزار بازنشسته صندوق بازنشستگی، حقوق ۵۰۰ هزار نفر نهایتا تا سقف ۵ میلیون تومان است که حقوق اسفند خود را در ۳ روز گذشته دریافت بودند، اما بقیه این بازنشستگان که حقوقی بالای ۵ میلیون تومان داشتند، تا دیروز منتظر واریز بودند.

علت عدم واریز حقوق بخش عمده‌ این بازنشستگان، عدم تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است؛ حدود ۹۷ درصد حقوق این افراد باید از طریق سازمان برنامه و بودجه و مابقی از محل سوددهی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تامین شود.

صندوق بازنشستگی کشوری هفته گذشته اعلام کرده بود: با تخصیص بخش‌هایی از اعتبارات مربوط به کسورات حق بیمه شاغلین از سوی سازمان برنامه و بودجه و منابع داخلی تامین شده از بخش اقتصادی و شرکت‌های تابعه این صندوق، پرداخت حقوق مرحله نخست، برای بازنشستگانی که حقوق آن‌ها تا مبلغ پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان (پنج میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان) بوده، پنجشنبه ۲۶ اسفندماه حقوق آنها واریز شده است؛ همچنین حقوق سایر بازنشستگان کشوری نیز به محض تخصیص اعتبار لازم، در مراحل بعدی پرداخت خواهد شد.

چرا حقوق در چند مرحله واریز شد؟

اما چرا حقوق بازنشستگان در چند مرحله واریز شد؟ وزیر کار درباره فلسفه سه مرحله‌ای شدن پرداخت حقوق بازنشستگان اعلام کرد: امسال بخشی از منابع داخلی صندوق بازنشستگی کشوری را که آماده شده بود، در روز ۲۶ اسفندماه برای کسانی که حقوق آن ها کمتر از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم.

وی افزود: ما منتظر تامین همه منابع نشدیم و این فلسفه سه مرحله‌ای شدن پرداخت ها به این ترتیب بود که منابع در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد تا بتوانند زودتر استفاده کنند.

وزیر تعاون گفت: یک قاعده در صندوق بازنشستگی قرار داده‌ایم که حقوق کارکنان بعد از بازنشستگان واریز شود، دیروز نیز بعد از پرداخت حقوق بازنشستگان، حقوق کارکنان واریز شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا