خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مدل جایگزین کنکور تا ۶ماه آینده مشخص خواهد شد»

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید ظرف شش ماه آینده به مدل جایگزین کنکور برسیم، گفت: در این زمینه علاوه بر استفاده از مطالعات گذشته نظرات تمامی ذینفعان را دریافت خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در دومین نشست تخصصی کنکور، چالش‌ها و راهبردها که امروز با حضور روسای دانشگاه‌های برتر در ساختمان مرکزی این شورا در حال برگزاری است، نحوه ارزیابی راه های ورود به دانشگاه‌ها را یکی از مسائل اصلی جامعه عنوان کرد و گفت: تاکنون چندین بار مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم و نهادهای تصمیم گیر تلاش نمودند تا موضوع کنکور را حل کنند و یا اینکه برای این موضوع جایگزینی را قرار بدهند حتی برای این موضوع مهلت زمانی تعیین شد اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. در واقع وقتی تلاشی صورت می‌گیرد اما اقدام واقعی صورت نمی‌گیرد این سوال ایجاد می‌شود که چه اتفاقی افتاده است و ممکن است گمانه زنی‌هایی را ایجاد کند که این گمانه زنی‌ها بنیان نداشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: صحبت‌هایی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و حتی روسای کمیسیون‌های مربوطه، نهادهای ذیربط در خصوص بحث کنکور صورت گرفته است تا بتوانیم بر این اساس تقسیم کار انجام بدهیم اما باید عنوان کرد که شأن شورا قانونگذاری نیست بلکه این مرکز یک مرکز سیاستگذار محسوب می‌شود و می‌توانیم طی هماهنگی‌ با مجلس شورای اسلامی در ذیل راهبردها، قوانین و مقررات برای تعیین تکلیف این موضوع تلاش‌هایی را انجام بدهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سیستم فعلی پذیرش در دانشگاه‌ها از طریق کنکور مطمئنا مزایایی دارد که یکی از این مزایا اعتمادی است که به سنجش وجود دارد. در واقع امنیت سنجش امر بسیار مهمی است. چرا که تلاش‌های زیادی در بحث طراحی سوال، حفاظت از سوال، ایجاد امنیت محیط آزمون، هوشمند سازی پاسخ‌های کنکور و … انجام شده است که این موضوعات سلامت و امنیت کنکور را به عنوان یک سرمایه بزرگ به وجود آورده است. بنابراین هر مدلی که به عنوان جایگزین کنکور پیشنهاد شود باید این امنیت را هم داشته باشد و ما نباید مزایای کنکور را از دست بدهیم.

دکتر عاملی در خصوص معایب کنکور نیز گفت: یکی از معایب برگزاری کنکور اضطرابی است که بین دانش آموزان ایجاد می‌کند و اگرچه بر اساس اعلام سنجش ۱۵ درصد ورودی به دانشگاه‌ها از طریق برگزاری کنکور صورت می‌گیرد اما حتی همین آمار ۱۵، ۲۰ یا حتی ۳۰ درصدی هم می‌تواند در فضای مجازی اضطراب ۱۰۰ درصدی را ایجاد کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از نارضایتی دانشگاه‌ها از برگزاری کنکور خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها نیز کمابیش از این وضعیت راضی نیستند. چرا که معتقدند دانشگاهی که در تراز دانشگاه درجه یک کار می‌کند باید بتواند این را تشخیص دهد که چه دانشجویی را می‌تواند جذب کند. در واقع باید عرصه‌ای برای استقلال دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بحث برگزاری یک مرحله‌ای کنکور نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که گاه این اعتقاد به وجود می‌آید که اگر کنکور در چند مرحله برگزار شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

دکتر عاملی با تاکید بر اینکه ظرف شش ماه آینده باید مدل جایگزین کنکور مشخص شود گفت: مطمئنا در این زمینه به مطالعات قبلی در حوزه کنکور احترام گذاشته می‌شود. ضمن اینکه همکاران ستاد نقشه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می‌کنند نظرات تمامی حوزه‌ها و ذینفعان این حوزه را دریافت کنند و حتی در این زمینه با موسسات برگزاری کنکور نیز مشورت خواهیم کرد. چرا که معتقد هستیم این بخش خصوصی می‌تواند به تقویت دانش آموزان کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مثل کاهش سهم نمره علمی از 50 به 30 و افزایش سهم مصاحبه از 50 به 70 در کنکور دکتری، قراره رانت به کارشناسی هم سرایت کنه و سواد نقشش به صفر برسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. دانش آموزی در سال دهم مجبور شد بخاطر تغییر وضع اقتصادی خانواده به مدرسه دولتی برود (بجای غیر انتفاعی). معدل 20 او تبدیل به مردودی شد. با شکایت خانواده بعدا معلوم شد او حتی ساده ترین مطالب سالهای قبل را هم بلد نیست. (برگرفته از اتفاقی واقعی) . جایگزین کنکور اگر سنجش مشترک و یکسان و همگانی نباشد، نتیجه مشابه فوق پیشاپیش برای آن مسلم و مشخص است یعنی : فردی در دانشگاه شریف یا امیرکبیر یا تهران مهندسی خواهد خواند که مشتق 2x را هم نمی داند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا