خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ویژگی‌های تغییر ماهیت مسعود رجوی

حجت الاسلام مجتبی لطفی از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری در کانال تلگرامی خود در متنی با عنوان «ویژگی‌های تغییر ماهیت مسعود رجوی» نوشت:

1. خودمحوری: رجوی فکر می‌کرد بالاترین فهم از اسلام، وضعیت جامعه و جهان به او اختصاص دارد. روزی در زندان مسعود داشت یادداشت می‌نوشت یکی از بچه‌ها گفت امام زمان بیاید همه این اعتقادات ما را دور می‌ریزد و ما می‌فهمیم اسلاممان بی ‌خود بوده است. مسعود گفت: نخیر! من الان حاضرم بنویسم امام زمان هم بیاید چه می‌گوید و اسلامی که می‌آورد چیست. روزی در زندان حرفهای تندی علیه رجایی زد که می‌گفت ما اسلامی برخورد نمی‌کنیم. مسعود گفت: امروز هر کس علیه ما باشد علیه اسلام، علیه علی و علیه قرآن است. او می‌گفت: تبلور اسلام حقیقی در هر مقطع تاریخی در یک شخص و یک جریان است… ما اصیل‌ترین اسلام هستیم ضربه به ما ضربه به اسلام است. او می‌گفت هر کس به هر شکلی سازمان را تضعیف کند در خط ساواک و آمریکاست.

2. خودی و غیر خودی: شایسته‌ترین فرد نزد سازمان مجاهدین، مطیع‌ترین فرد بود و خودی و درونی به حساب می‌آمد و هر گرنه هرگونه استقلال فکری و انتقاد نشانه ضعف ایمان و ناخالصی فرد به شمار می‌رفت و غیرخودی شناخته می‌شد. مسعود باور داشت بچه‌های سازمان باید ایمان پرشور به سازمان داشته باشند و اگر کسی کوچکترین مسأله‌ای پیدا می‌کرد رابطه با او به یک باره عوض می‌شد و می‌گفتند فلانی مسأله دارد.

3. ذوب در رهبری سازمان: فرد تمام هویت، شخصیت و اعتبارش را در بودنش در سازمان و تشکیلات و رهبری آن می‌دید، فکر، از آن رهبری بود و اطاعت از آن او. به تدریج افراد از خود بیگانه و تهی می‌شدند و نمی‌توانستند به طور مستقل از رهبری سازمان فکر کنند و اصلا توان فهم و نقادی و تجزیه و تحلیل ندارند و این مسائل در صلاحیت رهبر سازمان است و اعضا باید فقط اطاعت کنند. ذوب در تشکیلات یعنی فرد تمام وجود، باورها و دوستی و دشمنی اش و مال و منالش در تشکیلات منحل شود، عشق و روح و وجودش تشکیلات باشد و انحلال در سازمان یعنی فناء فی الله!

(برگرفته از مقاله: رجوی، از کجا به کجا، نوشته مهدی غنی، نشریه چشم انداز ایران، شماره117، در معرفی خاطرات دکترمحمد محمدی گرگانی از اعضای سابق مجاهدین که از سال 51 تا 57 در زندان بوده و بخشی از اختلافاتش با رجوی را در خاطراتش با عنوان “خاطرات و تأملات در زندان شاه” نوشته است.)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا