خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش اژه ای به اظهارات هاشمی درباره ی وضع زندانها

سخنگوی قوه قضاییه به تشریح برنامه‌های دستگاه قضایی در سال 94 پرداخت.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست خبری خود در سال 94 ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و همچنین پیروزی تیم کشتی آزاد گفت: اولین برنامه دستگاه قضایی در سال 94 این است که در جهت تسهیل کار مردم، رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها و کم کردن حجم فشاری که بر روی قضات، اقدام کند و همچنین در جهت تامین منابع انسانی و ارتقای سطح دانش قضایی قضات و آموزش های لازم و تخصصی متمرکز شود.
وی یادآور شد: سال 93 سال خوبی بود. در سالی که گذشت 808 قاضی جدید مشغول به کار شدند و هزار و 200 نفر جذب دستگاه قضایی و مشغول آموزش هستند که ان شاء الله در سال 94 مشغول به کار خواهند شد.
بازداشت دلالان و سلب صلاحیت قضایی برای سلامت قوه قضاییه
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما در سال جدید،‌ ارتقای سلامت دستگاه قضایی است گفت: خانواده‌ای که در قوه قضاییه مشغول به کارند حدود ده هزار قاضی و کارمند زحمتکش هستند. قضات ما حجم کار بسیار سنگینی را بر دوش دارند، ولی این موضوع سبب نمی شود اگر کوچکترین تخلفی شود ما به آن کم توجهی کنیم؛ بنابراین در سال 94 قصد داریم با کسانی که با نام قوه قضاییه سوءاستفاده می‌کنند و کسانی که نوشته‌ای را جعل کرده و تحت عنوان قاضی این کار را انجام می دهند و نیز افراد دلال و … برخورد کنیم، البته امکان دارد در دستگاه قضایی تخلفی صورت گیرد که ما مصمم هستیم در جهت ارتقای سلامت قوه قضاییه با هر گونه تخلف برخورد کنیم.
محسنی اژه‌ای افزود:‌ در همین راستا از جلسه گذشته تا امروز ما با تعدادی از متخلفان برخورد کردیم و تعدادی بازداشت و سلب صلاحیت قضایی شدند و افرادی نیز تحت عنوان دلال در بازداشت هستند.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما در سال جدید، تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض است گفت: قصد داریم با دانه درشت ها و کسانی که متکی به ثروت و قدرت اند برخورد کنیم.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مبارزه با زمین خواران و کسانی که به منابع ملی دست اندازی می‌کنند، یکی دیگر از اقدامات قوه قضاییه در سال 94 خواهد بود گفت: ما قصد داریم در سال 94 با همه کسانی که به هر بهانه در جهت تخریب و دست اندازی به منابع ملی فعالیت می‌کنند،‌ برخورد کنیم، البته در سال گذشته کارنامه خوب و درخشانی در این زمینه داشتیم. هم دولت و هم نهادهای نظارتی، مجلس و قوه قضاییه در این زمینه خوب عمل کرده اند. فقط در تهران از حدود 710 هکتار از اراضی تصرف شده، در سال 93 رفع تصرف شد و 1500 مورد ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران، تخریب شد.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد:‌ در سراسر استان‌های کشور به همین صورت میلیون ها متر مکعب از اراضی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود آزاد شد و تعدادی از ساختمان های غیرمجاز تخریب شد. ما مصمم هستیم با این تخلفات برخورد کنیم، البته باید با دولت هماهنگی پیش آید که خود دولت و شهرداری اجازه تصرف را ندهند؛ زیرا اگر دستگاه های دولتی به وظایف خود عمل کنند نیازی به تخریب نیست.
معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: ما همانند گذشته مصمم هستیم با کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می اندازند یا سوداگران مرگ،‌ اشرار، اراذل و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد جدی شود.
واکنش محسنی‌اژه‌ای به اظهارات هاشمی‌رفسنجانی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که نظر او را درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر وجود ظلم و برخورد خشن در زندان‌ها پرسید، گفت: در خصوص این مساله که گاهی اوقات گفته می‌شود اگر بدون استناد باشد یک نوع افتراء، تهمت و تشویش اذهان عمومی است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: ما همیشه گفته‌ایم اگر کسی مستندی برای اینگونه مطالب دارد بیان کند، لکن بیان اینگونه مسائل کلی حتما خلاف قانون است و به نظر ما صحیح نیست.
چه کسانی در دولت احمدی‌نژاد لیست اموال‌شان را ارائه نکردند؟
سخنگوی قوه قضاییه گفت: سه نفر از اعضای دولت‌های نهم و دهم در راستای اجرای اصل 142 قانون اساسی لیست اموال خود را به قوه قضاییه ارائه نکردند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: طبق این اصل در ابتدای پذیرش سمت و پایان آن افراد باید لیست اموال خود و خانواده‌شان را ارائه کنند تا اگر دارایی آنها برخلاف حق افزایش یافته به این موضوع رسیدگی شود.
محسنی‌اژه‌ای گفت:‌ در دولت‌های نهم و دهم غیر از سه نفر مابقی لیست اموال خود را اعلام کردند. در دولت نهم یک نفر لیست اموال خود را ارائه نکرد. در دولت دهم آن یک نفر به اضافه دو نفر دیگر لیست اموال خود را ارائه نکردند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: ابراهیم عزیزی معاون توسعه مدیریت دولت نهم کسی است که هم در دولت نهم و هم در دولت دهم لیست اموال خود را ارائه نکرده است. محمدجواد محمدزاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و آقای ملک‌زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی نیز کسانی هستند که در دولت دهم لیست امول خود را ارائه نکردند.
وی گفت که این موضوع چندین بار پیگیری شده و هنوز هم در حال پیگیری است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بقیه افراد در دولت نهم و دهم لیست اموال خود را اعلام کردند و در غیر از پنج مورد که هنوز رسیدگی به آنها به پایان نرسیده افزایش دارایی من‌غیرحق رخ نداده است.
محسنی‌اژه‌ای گفت: در دولت یازدهم همه افراد لیست اموال خود را اعلام کردند و فعلا تا پایان مسئولیت فرصت باقی است. البته لیست چهار نفر از این افراد نقص داشته و از آنها خواسته شده که رفع نقص کنند.
برای رفع ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات مذاکره رسمی نشده است
سخنگوی قوه قضاییه گفت که دولت برای رفع ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات به صورت رسمی مذاکره‌ای با قوه قضاییه نداشته است.
در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگاری پرسید آیا خانواده دو نوجوان که در عربستان مورد تعرض قرار گرفتند از طریق قوه قضاییه به مراجع بین‌المللی شکایت کرده‌اند؟ و آیا خودکشی این دو نوجوان صحت دارد یا خیر؟
محسنی اژه‌ای گفت: بیان اینگونه مطالب خوب نیست. یک کار بسیار زشت و خلاف عرف قانون و شرع توسط مامورین عربستان انجام شده که به شدت باید تعقیب شود. دولت و وزارت خارجه این موضوع را پیگیری می‌کنند و عربستانی‌ها نیز قول داده‌اند مرتکبین را به اشد مجازات برسانند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مطلبی که گفتید صحیح نیست و نباید به آن دامن زده شود اما ما امیدواریم قولی که از عربستانی‌ها نقل شده زودتر انجام شود تا درس عبرتی برای سایرین باشد.
خبرنگاری با اشاره به تاکید رهبری بر حفاظت از محیط زیست به صدور حکم اعدام برای یک محیط‌بان برای بار پنجم اشاره کرد و پرسید آیا صدور حکم اعدام پس از چهار بار نقض آن در دیوان عالی کشور تحت فشارهای قومیتی نبوده است؟
محسنی اژه‌ای گفت: در خصوص اینکه همه افراد، دستگاه‌ها و حکومت در جهت حفظ محیط زیست باید تلاش کنیم بحثی وجود ندارد. همچنین از کسانی که در این رابطه زحمت می‌کشیدند حتما باید حمایت شود و قوه قضاییه هم در این زمینه به وظیفه خود عمل می‌کند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ قوه قضاییه در جهت حفاظت از محیط زیست متحمل زحمات زیادی شده و در سال جاری نیز حتما در این زمینه تلاش خواهد کرد.
وی گفت:‌ نکته دیگر این است که اگر کسی در جایی مرتکب جرمی شد باید در جای خود رسیدگی شود زیرا نادیده گرفتن جرم کار صحیحی نیست.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد:‌ من قبلا گفته‌ام کسانی که به قصاص محکوم می‌شوند اگر اولیای دم رضایت دهند کار بسیار خوبی است و البته این نباید باعث تجری شود.
وی تصریح کرد: ‌در سال 93، 365 نفر با رضایت اولیای دم از قصاص نجات پیدا کردند که من از کسانی که از حق خود گذشتند تشکر می‌کنم و کسانی هم که رضایت گرفتند باید به شدت مراقب باشند مرتکب جرم دیگری نشوند.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در دیوان عالی کشور نهایت دقت بر روی پرونده‌ها صورت می‌گیرد، گفت:‌ اینطور نیست که حکمی تحت فشار صادر شود. در بسیاری موارد پرونده به شعبه دیگری ارجاع می‌شود و اصلا قاضی متهم را نمی‌شناسد لذا اصلا بحث قومیتی و فشار بیرونی مطرح نیست.
خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر اسحاق جهانگیری درباره رفع ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات پرسید آیا در این خصوص با قوه قضاییه مذاکره‌ای صورت گرفته است؟
سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ اگر با شخص خاصی صحبت کرده‌اند اطلاع ندارم اما به صورت رسمی خیر. من در این رابطه سوال کردم که گفتند «من در مسیر بودم. از من در این خصوص سوال شد و من گفتم ان‌شاءالله حل می‌شود».
صدور کیفرخواست برای «سیاسی»
پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست در مرحله مطالعه وکلا است
در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگاری درباره جزئیات احضار دستیار رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها به دادسرای ویژه روحانیت سوال پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت:‌ دادستان ویژه در این خصوص صحبت کردند و چون موضوع مربوط به دادگاه ویژه روحانیت است صحبت دیگری علاوه بر آن ندارم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا با گذشت پانزده ماه از مطرح شدن پرونده میلیاردر نفتی هنوز به آن رسیدگی نشده است، گفت: اینکه تاکنون رسیدگی نشده حرف درستی نیست. در تمام این مدت کار زیادی برای شناسایی اموال، ارزشیابی آنها و تحویل به وزارت نفت انجام شده است؛ لذا از جنبه استیفای اموال دولت نهایت تلاش شده است.
وی گفت: در این زمینه تاکنون امول قابل توجهی در داخل و خارج شناسایی شده و در مرحله قیمت‌گذاری است.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به صدور قرار مجرمیت برای متهم این پرونده، گفت: پس از اینکه این قرار مورد نقص واقع شد پرونده برای رفع نقص بازگشت و در مجموع هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست نیز گفت: ‌این پرونده در دادگاه انقلاب و در مرحله مطالعه توسط وکلا است.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه بعد از مطالعه پرونده توسط وکلا، وقت رسیدگی تعیین می‌شود، گفت:‌ این پرونده صفحات زیادی دارد و من به قاضی گفتم از وکلا بخواهد وقت بیشتری برای مطالعه پرونده بگذارند تا زودتر مطالعه آن تمام شود.
خبرنگاری با اشاره به نابینا شدن برخی شهروندان به خاطر مصرف داروهایی که هولگرام وزارت بهداشت هم بر روی آنها وجود داشته، از برخورد قوه قضاییه در رابطه با عدم نظارت وزارت بهداشت سوال کرد که سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته جناب آقای هاشمی وزیر محترم بهداشت انصافا تمام تلاش خود را می‌کنند و حساسیت خوبی دارند اما اینطور نیست که ما با همه تلاش‌ها دیگر نقصی نداشته باشیم. مردم باید به هشدارهایی که وزارت بهداشت می‌دهد به ویژه در رابطه با عمل‌های زیبایی عنایت کنند. وزارت بهداشت هم باید تلاش بیشتری کند تا این مشکلات کمتر شود.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اهمیت جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و اقلام آرایشی، گفت: همه دستگاه‌ها بخصوص ستاد مبارزه با قاچاق و خود قوه قضاییه به ویژه در مواردی که به سلامت مردم مربوط می‌شود باید در سال 94 تلاش بیشتری داشته باشد.
وی همچنین گفت که در رابطه با این پرونده افرادی بازداشت شده و پرونده آنها در حال رسیدگی است.
خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر وزارت کشور مبنی بر اینکه مجوزی برای تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نشده، وضعیت برگزاری تجمع مقابل سفارت عربستان در روز سه‌شنبه را جویا شد که سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر مجوز وجود نداشته باشد طبیعی است که نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می‌کند.
خبرنگاری از وضعیت لایحه تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر سوال پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت: مطلقا چنین چیزی نیست و اصلا از سوی قوه قضاییه در این رابطه لایحه‌ای تدوین نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اتهامات خبرنگار واشنگتن‌پست و افراد دیگری که در داخل کشور با او همکاری کرده‌اند نیز گفت: در مرحله اول چهار نفر در این زمینه تحت تعقیب قرار گرفتند و در حال حاضر من از بیان جزئیات این پرونده معذورم.
وی درباره پرونده حمیدرضا سیاسی نیز گفت: ایشان هم با قرار آزاد شده و کیفرخواست او نیز صادر شده است.
ادامه دارد …

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا