خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن کامل پیام نوروزی محمد خاتمی [+فیلم]

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران گفت: همهٔ کنشگران سیاسی، چه آن‌هایی که در قدرت هستند، چه آن‌هایی که در قدرت نیستند، چه آن‌هایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسؤولیت ندارند یا احساس مسؤولیت نمی‌کنند همه باید از این ملت عذرخواهی کنند. البته عذرخواهی واقعی کسانی که در قدرت هستند به صورت اصلاح سیاست‌ها، رویکرد‌ها و روش‌ها خواهد بود. من نیز گرچه کاره‌ای نیستم، ولی به نوبهٔ خود از کاستی‌ها و کمبود‌هایی که در کارم بوده است و از کار‌هایی که نکرده ام و می‌توانسته ام یا می‌بایست انجام بدهم و انجام نداده ام صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

به‌گزارش «خاتمی مدیا» متن کامل پیام نوروزی رئیس دولت اصلاحات به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با نوروز سال نو می‌شود و قراردادن نوروز به عنوان اول سال، حاکی از ذوق والا و هوشمندی فراوان ایرانی است. قراردادن نقطه اعتدال ربیعی به عنوان اول سال ابتکار بسیار جالب و قابل توجهی است و گستره و دامنهٔ فرهنگ و تمدن ایرانی فراتر رفتن آن از مرز‌های اعتباری جغرافیایی، از جمله می‌توان از پذیرش نوروز از سوی بسیاری از ملت‌های جهان دانست و نیز سازمان ملل هم نوروز را به رسمیت شناخته است.

سالی را که پشت سر می‌گذاریم سال پر رنج و ملالی بود، نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای همه جهانیان. تبعیض، سرکوب، اشغال، تحقیرِ انسان و حتی ترور کمابیش در سراسر جهان رواج داشت و شیوع بیماریِ ناشی از کرونا و کووید۱۹ مزید بر علت شد.

ما در ایران، اما مشکلات مضاعف داشتیم، یعنی علاوه بر مشکلات عمومی جهان، تحریم‌ها، تهدید‌ها و فشار‌هایی که بر ملت ما آمد، سختی‌های بیشتری را بر ما تحمیل کرد. گرچه در مقابله با کرونا تلاش‌های خوبی صورت گرفت، همه نهادها، بخصوص از کادر درمان و بهداشت باید تشکر کرد و اینک نیز من در جریان هستم که تلاش وسیعی صورت می‌گیرد تا به یاری خداوند واکسن کرونا که می‌تواند امنیت نسبی به زندگی مردم بدهد از هر کجا که میسر باشد و به لحاظ فنی و علمی مناسب باشد در صدد تهیه آن هستند، به علاوه تولید داخلی که کار مهم متخصصان و دانشمندان ما است و امیدوارم که هرچه زودتر جامعه ما زیر پوشش واکسن کرونا برود.

در مقابل این رنج‌ها مقاومت مردم ما نیز شگفت انگیز بود، چه مشکلاتی که ناشی از کرونا بود، چه مشکلاتی که ناشی از تحمیل بیگانه بر ما بود. مقاومت قابل ستایشی بود، البته از یاد نبریم که هزینه اصلی را ملت ما پرداخت و بخصوص طبقات محروم جامعه و با کمال تأسف آنگونه که شایسته آنان بود بهره مناسب را دریافت نکردند.

در کار و بار ما کاستی‌ها، سیاست‌های نادرست و مشکلات فراوان در کنار خدماتی که انجام می‌گیرد وجود دارد و در همه حوزه‌های تقنینی، اجرایی و قضایی می‌توانیم این کاستی‌ها را که منشاء مشکلاتی برای جامعه ما می‌شود شاهد باشیم و در کنار فشار خارجی این کمبود‌ها و این مشکلات سبب رنج‌های بیشتر مردم شده و ایجاب می‌کند که همه، همهٔ کنشگران سیاسی، چه آن‌هایی که در قدرت هستند، چه آن‌هایی که در قدرت نیستند، چه آن‌هایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسؤولیت ندارند یا احساس مسؤولیت نمی‌کنند همه باید از این ملت عذرخواهی کنند. البته عذرخواهی واقعی کسانی که در قدرت هستند به صورت اصلاح سیاست‌ها، رویکرد‌ها و روش‌ها خواهد بود.

من نیز گرچه کاره‌ای نیستم، ولی به نوبهٔ خود از کاستی‌ها و کمبود‌هایی که در کارم بوده است و از کار‌هایی که نکرده ام و می‌توانسته ام یا می‌بایست انجام بدهم و انجام نداده ام صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

اما در کنار این مسائل کار مهمی که در کشور ما صورت گرفته است نباید از یاد ببریم و آن برجام است. برجام ما را از یک بحران بزرگی نجات داد و افق را به سوی مردم ما برای بهبود وضعیت زندگی گشود و ما شاهد دستاورد مثبت برجام، بخصوص در دو سال آخر دولت اول جناب آقای روحانی بودیم. تقلیل تورم از حدود پنجاه درصد به ده درصد، رونق نسبی کار، تولید، سرمایه گذاری، تأمین نیاز‌های مردم و به راه افتادن طرح‌ها و حتی افتتاح آن‌ها که افتتاح شده یا افتتاح می‌شود، همه این‌ها امری بود که علاوه بر همت کسانی که در داخل دست‌اندرکار کار بودند نتیجه اولیه برجام بود که اگر ادامه می‌یافت ما وضعیت بسیار بهتری از امروز داشتیم.

این که می‌گویم طرح‌ها درست است که تلاش و همت داخلی مؤثر است، ولی اگر نه صددرصد، در حد بسیار زیادی خود برجام مؤثر بود در این که این طرح‌ها اجرا بشود و به عمل برسد و متأسفانه اقدام بسیار بد رئیس جمهوری سابق آمریکا اوضاع را عوض کرد و ما دوباره دچار بحران شدیم.

کار دومی که باز درخور توجه است و باید تشکر کرد از دولت و ملت پافشاری بر ماندن در درون برجام بود. برجام ما را از شورای امنیت بیرون آورد و فصل هفتم منشور سازمان ملل و شورای امنیت را بلاموضوع کرد و تلاش برای زنده ماندن برجام تلاش ارزنده‌ای بود که همچنان ادامه دارد و امیدوارم که با موفقیت نیز ادامه پیدا بکند و راه را به سوی حل مشکلات توسط مسؤولان و لذت بردن از زندگی توسط مردم و بخصوص محرومان هموارتر بکند. در صورتی که آمریکا و اروپا با انصاف با مسأله برخورد بکنند و به تعهدات خودشان برگردند و عمل بکنند و بخصوص بر هم زننده برجام آن تعهداتش را انجام بدهد و بخصوص تحریم‌های ثانویه را بردارد در این صورت به نظر من راه برای تعامل سازنده به نفع طرفین باز خواهد شد، چه به صورت مذاکرات برجامی یا صورت‌های دیگر و نیز در ایران نیز باید بدون عصبانیت با موضوع برخورد کرد. در عین حالی که بر حقوق خودمان پافشاری می‌کنیم از این فرصت فراهم آمده استفاده کنیم، ما هم به تعهدات خودمان عمل بکنیم و زمینه را برای موفقیت فراهم بیاوریم. رویکرد تعاملی از سوی ایران بسیار مسأله مهمی است و با تعهد و تدبیر براساس منافع ملی عمل کردن مهم است و به طور کلی من معتقدم که حاکمیت باید راه را به سوی وضع بهتر بگشاید.

اگر حاکمیت ما تأمین مصالح ملی را در اولویت قرار بدهد، عدالت را در همه عرصه‌ها به رسمیت بشناسد، یعنی در عمل پای‌بند به موازین عدالت در عرصه‌های حقوقی، در عرصه‌های اقتصادی، در عرصه‌های اجتماعی باشد، حق شهروندی را نه فقط به زبان که متأسفانه از بیان آن هم گاهی دریغ می‌شود به رسمیت شناخته بشود و زمینهٔ اعمال این حق شهروندی برای همه افراد از هر آیین، از هم طبقه، از هر قوم به عنوان شهروندان ایران و شهروندان جمهوری اسلامی، زمینهٔ اعمال این حق فراهم بشود که به نظر من نماد مهم آن یک انتخابات آزاد و فراگیر که مردم بتوانند با اختیار و با انتخاب درست نمایندگان خودشان را انتخاب بکنند و نیز امنیت را نه فقط برای حاکمان، امنیت برای کل جامعه، امنیت سیاسی، امنیت شغلی، امنیت در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد، در این صورت است که معتقدم بعضی از دلسردی‌هایی که به‌حق یا به ناحق موجود بوده از بین خواهد رفت و زمینه نشاط و فعالیت و امیدواری را بیشتر خواهد کرد.

اگر مردم ما حکومت را نه قیم مطلق‌العنان، بلکه خدمتگزار پاسخگو بدانند و جمهوریت در عینیت زندگی پیاده بشودو به لوازم آن پای‌بندی نشان داده بشود و اسلام مؤید حق حاکمیت مردم بر سرنوشت، حق آزادی‌های مردم، حق عدالت، حق برخورداری از زندگی امن و آبرومند برای مردم، اسلامی که واقعاً چنین است در عمل هم چنین اسلامی در کنار جمهوریت قرار بگیرد من معتقدم که بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و حتی زمینهٔ کارگر افتادن توطئه‌ها و تهدید‌های بیرونی را کاهش خواهد داد یا از بین خواهد برد و مردم با نشاط بیشتر در عرصه خواهند بود، امید به آیندهٔ بهتر خواهند داشت و بخصوص سرمایه اجتماعی آسیب دیدهٔ ما ترمیم خواهد شد؛ و بخصوص آنچه که مورد توجه اسلام هست و در جمهوریت هم مورد توجه است این که فضیلت‌های مدنی و اخلاقی در جامعه و بخصوص در میان حاکمان حاکم باشد.

نکتهٔ دیگری را در پایان سخنم می‌خواهم عرض بکنم. ما وارد سال ۱۴۰۰ می‌شویم؛ یعنی سال پایانی قرن چهاردهم هجری شمسی و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجرت قرار می‌گیریم. من خطابم به مسلمانان است که باید در این موقعیت حساس یک هجرت روحی و اساسی از خودشان نشان بدهند. هجرت از خشونت، از نارواداری، از سرکوب، از تحقیر انسان که گاهی متأسفانه رنگ و نقاب دین را به خود می‌گیرد. هجرت از این وضعیت به اسلام رحمانی که حقیقت دین خدا است. اسلامی که انسان را، حقوق او را، کرامت او را مورد توجه قرار می‌دهد.

ما متأسفانه در دنیا شاهد هستیم که احیاناً به نام دین، حتی اسلام، مسیحیت، شاهد خشونت‌ها و نارواداری‌های سختی هستیم و حقوق مردم پایمال می‌شود و متأسفانه رنگ دین می‌زنند. در آستانه قرن پانزدهم هجرت جامعه اسلامی ابتدا در ذهن از این خشونت به سوی اسلام رحمانی و بعد تلاش برای منزوی کردن کامل این خشونت امر مهمی است که امیدوارم تحقق بیابد. اسلام رحمانی همین است که ما اخیراً در رفتار و گفتار مرجع بزرگ عالم اسلام و تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای سیستانی در دیدار با مرجع بزرگ آیین دیگر الهی یعنی جناب پاپ فرانسیس دیدیم که در این دیدار بر آزادی، بر حرمت انسان، بر شناختن حق مردم، بر احترام به مردم و حقوق آنان و نیز بر محکومیت بیداد، اشغال و سرکوب تأکید شد. این مسأله مسأله مهمی بود که روی داد و باید همه این پیروان این دو آیین و سایر آیین‌ها که متأسفانه گاهی در میان آن‌ها تعبیر و برداشت دیگری از دین می‌شود و چهره دیگری از دین نشان داده می‌شود ما باید درس بگیریم و به این سو حرکت بکنیم.

من در پایان سخنم ترجیح می‌دهم که به جای تبریک به مردم به خاطر رنج‌ها و ملال‌هایی که داشته‌اند اظهار همدردی و همراهی بکنم و دست به دعا برداریم به پیشگاه خداوند منان و به او بگوییم‌ای پروردگار توانا،‌ای گردانندهٔ دل‌ها و حال‌ها و دیده‌ها،‌ای گردانندهٔ شبان و روزان،‌ای دگرگون کنندهٔ حال‌ها و سال‌ها، حال همهٔ ما و بخصوص این ملت شریف و بزرگوار ایران را به بهترین حال بگردان.

امیدوارم که سال خوبی را شروع بکنیم و در پایان سال، از موفقیت‌ها و کامروایی‌ها صحبت بکنیم و برخورداری‌هایی که انسان باید داشته باشد.

خدا یار و نگهدار همه شما باد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بنده هم “درآستانه انتخابات”! عذرخواهی میکنم اما “بعدش چه”؟ ایشان بالاخره در “محدودیت” هستند یا فقط در مواقعی که “صلاح” می دانند در محدودیت خودخواهانه “رفته” میشوند!؟ وبی خبر میشویم از نظرات جهانروایشان!!.

    دوستان اصلاح طلب دچارسفسطه مغلطه مضحکه شده اند و هم به ملت دروغ می گویند، هم به حاکمیت، و هم به خودشان!
    این چه کاریکاتوری از رفرمیسم سیاسی است که توام با دروغ، رودربایستی و خوش باشی آغشته درقدرت است؟ کجای این منش و روش سیاسی تان استغنا وقوت اخلاقی دارد که استهلال خودتان را می پرستید؟

    آن “چیزی” هم که برای خرداد زین کرده اید اسب تروای جمهوریت نیست، چهارپای فرتوتی است که به رانندگی “کارسازان بازندگی” و شیپوریت بی بی سی به مقصد نخواهد رساندتان.

    عاقلان را اشارتی کافیست..

    13
    4
  2. صف های مرغ امروز دستاورد برجام شماست که بارها امام خامنه ای عزیز فرمودند که به آمریکا اعتماد نکنید اما شما …….

    16
    16
    1. یعنی این خاتمی واقعا رو که نداره روحانی ودارودسته خودشو کرده تو پاچه ملت وهمه چیز مردمو گره زدن به آمریکا حالا به جای پاسخگویی طلبکار شده آخه آقای خاتمی قند ومرغ وتخم مرغ ووووو اینا چه ربطی به آمریکا داره مگه میشه یه رئیس جمهور به بهانه کرونا یکسال از جاش تکون نخوره
      ولی دم عید به جای رسیدگی به مشکلات مردم بره تور تفریحی
      اف برشما مه مردمو با زبان تون مسخره دارید
      #منافق

  3. وقتی روحانیت ما در هر دومدیریت سیاسی نتوانسته مردم را قانع و راضی کنه آیا این یک نشانه نیست؟ و در ضمن در این چند سال دیدیم اصلاحات هیچ ارمغانی بدنبال نداشت. فقط حرف های ظاهر فریبانه!! برای بدست آوردن کرسی…

  4. فساد در دانشگاه ها از همین جناب خاتمی شروع شد. اون گفتگوی تمدن ها هم که با اون همه هزینه بیت المال هیچ دستاوردی نداشت مثل برجام
    جناب خاتمی هنوز دست از فتنه گری دست برنداشته اید؟

  5. تا کی کینه و حب و بغض سیاسی جناحی و اختلافات دوجناح و موج سواری رانت خورها اختلاسگران فساد وتبعیض و…
    در آغاز سال۱۴۰۰ همه عاشقان ایران از هرحزب و جناح باهم متحد شوند که مشکلات را حل کنند و واختلافات بجا مانده ازسال۸۸ را کنار بگذارند تا در مقابل دشمنان بیرونی متحد باشیم

  6. یعنی از یک سوراخ چند بار گزیده بشیم خوبه؟!
    برجام کار مثبتش بود؟!! مثبت؟! کدوم دو سال گشایش؟!
    آقای خاتمی واقعا از برج عاج بیاین پایین
    بیاین بیرون ازین حاشیه امن توی مردم… ما احتیاج به امثال گاندی داریم که شبیه مردم باشن و به جوونها و ایده‌هاشون بها بدن…بسمونه گدایی گشایش از امریکا بایدنم مثل ترامپ…
    تو رو خدا یه بارم جوونها رو ببینین…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا