خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«طرح ترامپ برای خروج آمریکا از شمال سوریه دیوانگی است»

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به طرح ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه واکنش داد و آن را “دیوانگی محض” خواند.

به گزارش ایسنا، به نوشته نیوزویک، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در موضعی مشترک به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای عقب‌ کشیدن نیروهای این کشور از سوریه اعتراض کردند.

مک‌کانل گفت: خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از سوریه صرفا به نفع سوریه، ایران و اسد است. این همچنین خطر شکل‌گیری دوباره داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را تشدید می‌کند. من تاکید دارم رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ ائتلاف چند ملیتی ما برای شکست داعش و جلوگیری از وقوع درگیری چشمگیر میان ترکیهِ متحد ما در ناتو و شرکای محلی ما در مبارزه با تروریسم سوریه، رهبری آمریکایی را نشان دهد.

او در خاتمه با بیان اینکه دولت ترامپ با خطر تسلیم شدن مقابل آنچه به عنوان شکست‌های سیاست خارجی دولت اوباما یاد کرد، گفت: منافع آمریکایی به بهترین شکل با رهبری آمریکایی تامین می‌شود، نه با عقب‌نشینی یا خروج.

ترامپ با موجی از انتقادها روبروست؛ لیندسی گراهام، از بزرگترین سناتورهای حامی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت این تصمیم “تبعات فاجعه‌بار برای امنیت ملی ما خواهد داشت.” همچنین نانسی پلوسی در بیانیه‌ای از ترامپ خواست در این تصمیم تجدیدنظر کند. او تصمیم رهبر کاخ سفید را “بی‌مهابا و گمراه‌کننده” توصیف کرد که “خیانتی به متحدان کرد ما” می‌شود و “اقدامی احمقانه برای خوشایند یک حاکم خودکامه” خواهد بود.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا هم دوشنبه به طرح ترامپ واکنش داد و آن را “دیوانگی محض” خواند. رایس در مصاحبه با سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی درباره اقدام ناگهانی ترامپ و تاثیر چنین تصمیمی روی نیروهای تحت امر کردها که همکاری نزدیکی با ارتش آمریکا دارند، گفت: این‌ها کسانی هستند که در چهار سال گذشته در طرف ما جنگیده‌اند، با تجهیزات ما علیه داعش. آن‌ها در این مسیر کاملا کارآمد بوده‌اند، جانفشانی بیشماری کرده‌اند و ما راحت به آن‌ها “خدانگهدار” می‌گوییم. و اجازه می دهیم ترک‌ها که همچون گرگی گرسنه هستند که برای کشتن بره تلاش می‌کنند، دنبال آن بروند.

او افزود: چنین کاری مشمئزکننده است چون ما به کردها قول همکاری دادیم و قول دادیم که اگر برای شکست دشمن مشترک ما کار کنند، بعد ما کنار آن‌ها می‌ایستیم. به نظر می‌رسد ترامپ از دنده چپ از خواب بلند شده باشد و برای همین است که جمهوری‌خواهان کنگره امروز با چنین سیگنالی گرفتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا