خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شناسایی یک گونه کمیاب گربه در اصفهان

خبرگزاری ایسنا نوشت: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان از شناسایی گونه نادر، کمیاب و حائز اهمیت گربه کاراکال برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده خارو کوه بزرگی و کهیاز این شهرستان خبر داد.

حسین شواخی اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سرشماری حیات وحش ویژه فصل پاییز را در مناطق حفاظت شده انجام دهیم.

وی افزود: با دوربین گذاری‌های انجام شده در مناطق خارو کوه بزرگی و کهیاز شهرستان اردستان، گونه نادر، کمیاب و حائز اهمیت گربه کاراکال برای نخستین بار در این مناطق شناسایی و مستند نگاری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه گربه کاراکال یا سیاه‌گوش یا منگوله گوش از زیباترین گونه‌های جانوری و گربه‌سانی کوچک است، گفت: با توجه به اینکه مطمئن هستیم در مناطق حفاظت‌شده شهرستان اردستان پلنگ وجود دارد در چند نقطه از مناطق برای ثبت تصاویر و مستند نگاری پلنگ دوربین گذاری انجام‌ شده است.

شواخی در خصوص انتشار خبر حضور چند قلاده گرگ در فضای مجازی که موجب نگرانی برای مردم این منطقه شده است، گفت: فیلم منتشر شده از نظر کارشناسان اداره محیط زیست این است که این حیوان شغال است.

وی اضافه کرد: البته وجود چنین حیوانی در حاشیه شهر و روستا با توجه به فصل سرما و شرایطی که ذکر شد دور از ذهن نیست و ممکن است در این فصل حیوانات وحشی برای یافتن غذا به حاشیه شهرها و روستاها هم بیایند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و وضعیت خشکسالی چند سال اخیر و کاهش طعمه‌های طبیعی، ورود حیات وحش مانند شغال، روباه و بعضاً گرگ در جستجوی غذا در پیرامون یا داخل محدوده‌های سکونتگاهی، دامداری‌ها و کشاورزی حاشیه شهر و روستاها، موضوعی کاملاً طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.

شواخی با بیان اینکه به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود نکات ایمنی و حفاظتی محل‌های نگهداری دام‌های خود را رعایت کنند، تصریح کرد: بیمه کردن دام یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید است که تا حد زیادی می‌تواند جبران‌کننده خسارت‌های احتمالی باشد. همچنین گله‌داران باید از سگ‌های تربیت شده و چوپان‌های قوی و توانمند برای نگهداری و حراست از گله‌های خود استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید از پراکنش زباله‌ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف روستاها و شهرها اجتناب کرد، چراکه وجود زباله، پسماند غذایی و لاشه، عامل و محرکی قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها و سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا