خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه عواملی پای زنان را به استادیوم باز کرد؟

/گفت‌وگوی انصاف نیوز با علی عالی/

پریسا صالحی، انصاف نیوز: درهای استادیوم آزادی، پنجشنبه 18 مهرماه سال98 برای اولین بار بعد از انقلاب به روی زنان باز می‌شود. این مطالبه‌ای بود که از سال‌ها قبل مطرح می‌شد و در بیشتر مواقع با سد «مسایل مهمتری داریم» روبه‌رو می‌شد. خودسوزی دختر آبی اما آب سردی بود بر پیکره‌ی ورزش کشور تا بار دیگر نگاه‌ها به سوی درهای بسته‌ی ورزشگاه‌ها به روی زنان جلب شود. فیفا که از مدت‌ها قبل به فدراسیون فوتبال به خاطر این موضوع فشار می‌آورد اطمینان داد که موضوع ورود زنان به ورزشگاه با جدیت بیشتری پیگیری خواهد کرد.

این موج مطالبات بود که گاه به صورت گریم شده درمی‌آمد و گاه به شکل اعتراضی پشت در بسته‌ی آزادی می‌ماند، این موضوع آنقدر جان گرفت که حتی سال 84 پایش به سینما هم باز شد و جعفر پناهی فیلم «آفساید» با موضوع زنان دستگیر شده در بازی ایران و بحرین در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 را ساخت. گرچه سهمیه‌ای که برای ورود زنان به بازی ایران و کامبوج در نظر گرفته شده و تفکیک جنسیتی در جایگاه‌ها هنوز مورد انتقاد بسیاری از کسانی است که معتقدند نمی‌توان حضور زنان در بازی پنجشنبه را فتح الفتوح دانست اما عده‌ای نیز اعتقاد دارند که گام اول برای حضور زنان در ورزشگاه برداشته شده است. به هرحال باید دید آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟

در مورد تاثیرات عوامل گوناگون از فشارهای داخلی و خارجی تا تلاش دولت در مورد برداشته شدن این گام بسیار گفته شده، با علی عالی، مدیر مسوول ایران ورزشی در مورد علل تاثیرگذار بر ورود زنان به ورزشگاه گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید:

علی عالی در سوالی مبنی بر اینکه نقش دولت را در باز شدن در استادیوم‌ها به روی زنان چگونه می‌بیند گفت: «بی تاثیر نیست چون دولت حتما در این موضوع نقش داشته که الان این اتفاق افتاده، بدون هماهنگی‌هایی که باید صورت می‌گرفت، این اتفاق مهم رخ نمی‌داد. اگر فدراسیون فوتبال می‌خواست این کار را انجام دهد، چنین امکانی را نداشت، شاید اصلا کسی فدراسیون فوتبال را قبول نداشته باشد. یک سال قبل جلسه‌ای بین آقای اینفانتینو و آقای رییس جمهور برگزار شده بود که آقای رییس جمهور قول داده بود این کار را انجام دهد، وقتی قراردادی بسته می‌شود و یا قراری گذاشته می‌شود، سعی می‌شود که به آن عمل شود، این موضوع هم در جلسه رییس جمهور و آقای اینفانتینو مطرح شده بود و کارهای اجرایی آن انجام شده بود. خیلی از استادیوم‌های کشور برای مثال در شهرستان‌ها چنین امکاناتی را ندارند، ورزشگاه آزادی نمونه‌ی آزمایشی خیلی خوبی بود تا ببینیم که حضور زنان در ورزشگاه اصلا چیز عجیب و غریبی نیست و خیلی راحت هم می‌تواند اتفاق بیافتد.»

او در مورد اینکه این اتفاق در دیگر بازی‌ها هم خواهد افتاد یا نه توضیح داد: «همه چیز گام به گام است و از روز اول نمی‌توانیم همه چیز را باهم داشته باشیم، یک سری بستر زمانی و بستر مکانی و تصمیمات پشت چیزی که الان دیده می‌شود بوده که الان به اینجا رسیده است. اگر ببینند که با ورود زنان به ورزشگاه هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و همه چیز عادی است، قطعا حساسیت‌هایی که وجود دارد هم برطرف خواهد شد.»

مدیرمسوول ایران ورزشی در ادامه افزود: «از یک سال قبل این کار در حال انجام است اما ما نمی‌توانیم نامه‌هایی که از سمت فیفا می‌آمد و پیگیری این موضوع از سمت اینفانتینو نادیده بگیریم، وقتی آقای اینفانتینو برای بازی پرسپولیس به ورزشگاه آزادی آمده بود، رفت جلوی جایگاه زنان ایستاد تا مطمئن شود که زنان واقعا وارد ورزشگاه شده‌اند. این نشان می‌دهد که دوطرف خواستند که این اتفاق بیافتد، اگر یک طرف نمی‌خواست هیچوقت این اتفاق نمی‌افتاد. متاسفانه ما همه چیز را صفر و صدی و سیاه و سفید می‌بینیم و اعتقاد نداریم که قدم‌هایی از هر دو طرف برداشته شد تا به اینجا رسید؛ هزینه‌هایی هم داده شد. این موضوعات طبیعی است اما چیزی که مهم است این است که راه باز شده، محدودیت برداشته شده و قطعا هیچ اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد. کاش راهی باز شود تا زنان عکاس هم به استادیوم بیایند و عکاسی کنند.»

او در پایان در مورد تاثیر مثبت حضور زنان بر اقتصاد ورزش کشور گفت: «خانم‌ها و آقایان باهم سینما و پارک می‌روند و در خیابان باهم راه می‌روند، موضوعاتی که در مورد رفتار بد در ورزشگاه مطرح می‌شود در خیابان یا در تئاتر هم وجود دارد. بخش مهمی از مساله‌ی حضور خانواده‌ها و زنان در ورزشگاه تاثیر مثبت آن بر اقتصاد ورزش است. در همه جای دنیا هم حضور آدم‌ها و پرتماشاگر بودن فوتبال اسپانسرها را جذب می‌کند و باعث می‌شود اتفاقات خوبی در حوزه‌ی اقتصاد بیافتد، البته با این مدیرانی که در حوزه‌ی ورزش و فوتبال داریم بعید است به این نقطه برسیم اما این راهی است که در همه‌ی جای دنیا طی شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام،

    البته فشار زنان برای شکستن این سد قابل توجه است اما یادتان باشد این فقط برای یک بازی خارجی است که تحت فشار فیفا انجام گرفته و معلوم نیست چند درصد از خانم هایی که بلیط نصیبشان شده ، افرادی باشند که از قبل برای حضور دست چین نشده اند و بلیط ها را هم برایشان خریده اند. اگر برای بازی های داخلی هم از این ببعد ورود زنان آزاد شد آنوفت می توان به حرف های گفته شده بالا باور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا