خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل از جلسه علنی دوشنبه مجلس / اولین روز بررسی وزرا

نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم امروز برگزار شد. روحانی و وزرایش امروز، روز پر افت و خیزی داشتند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری ها، یک‌صدودومین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور 231 نماینده و به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. علی لاریجانی ابتدا زنگ آغاز جلسه را به صدا در آورد و پس از آن محمد حسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه اعلام کرد که امروز خط مشی و اصول کلی دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی بررسی می‌شود و پس از آن رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در دستور کار مجلس قرار دارد. در ادامه فرهنگی به ترتیب حروف الفبا نام وزارتخانه‌ها و اسامی وزرای دولت یازدهم را قرائت کرد.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم تلاوت شد و پس از آن ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: بحث رأی اعتماد به وزرا آغاز شد و اولین کار در کابینه جدید، ورود به بحث رأی اعتماد است. برای کلیات رأی اعتماد 5 نفر به عنوان مخالف و 5 نفر به عنوان موافق بعد از صحبت‌های رئیس جمهور به ابراز عقاید و نظرات می‌پردازند. براساس قرعه‌کشی در حضور آقایان تابش، رسایی، توکلی، دستغیب و محمدی انجام شد و از 18 نفری که به عنوان مخالف ثبت نام کردند، آقایان محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران، عطا‌الله حکیمی، علی‌محمد بزرگواری، حمید رسایی و جواد کریمی‌قدوسی به عنوان مخالف کلیات سخنرانی خواهند کرد.

صادقی همچنین تاکید کرد: همچنین از میان 148 نفر از نمایندگان که برای موافقت با کلیات لایحه ثبت‌نام کرده بودند، احمد شوهانی، جعفری‌‌‌خلخال، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، حمیدرضا فولادگر و عباسعلی منصوری آرانی به عنوان سخنرانان موافق با کلیات لایحه انتخاب شدند.

در ادامه لاریجانی خطاب به حجت‌الاسلام سبحانی نیا گفت که اسامی غایبان جلسه را قرائت کنید. در ادامه اسامی 5 نفر از غایبان جلسه علنی امروز قرائت شد. براین اساس محمدعلی پورمختار، عطاءالله حکیمی، محمدقسیم عثمانی، محمد جواد کولیوند و عباس مقتدایی خراسگانی تأخیرکنندگان امروز جلسه علنی هستند. همچنین سبحانی‌نیا گفت: البته این افراد تأخیر بیش از یک ربع را دارند ولی ممکن است هم‌اکنون در جلسه حضور داشته باشند.

پس از آن ضرغام صادقی اعلام کرد که حمیدرضا فولادگر وقت خود را برای موافقت با کلیات کابینه به احمد توکلی داده است و علی لاریجانی نیز خطاب به صادقی گفت: این موارد را لازم نیست پشت تریبون بگوییم و خود آقایان به موقع اقدام کنند.

***رأی گیری برای برگزاری جلسات علنی در بعد از ظهرها ***

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از آغاز نشست علنی نمایندگان مجلس و پیش از وارد شدن به دستور کار طی سخنانی گفت: از آنجا که باید بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در هفته جاری به پایان برسد، تشکیل جلسات علنی در بعد از ظهر روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری به رای نمایندگان می‌گذاریم.
وی ادامه داد: هفته آینده زمان سرکشی نمایندگان مجلس به حوزه انتخابیه است و مجلس نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد. لذا بررسی صلاحیت وزرا و اخذ رای اعتماد باید در هفته جاری به پایان برسد. بنابراین از نمایندگان می‌خواهم تا نسبت به برگزاری جلسات علنی در بعدازظهرها رای دهند.
پس از آن وکلای ملت با 203 رای موافق، 12 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 268 نماینده حاضر در صحن علنی با برگزاری نشست‌های علنی در بعدازظهر روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری موافقت کردند.
رئیس مجلس پس از این رای‌گیری گفت: بنابراین ما در بعدازظهر این 3 روز جلسه علنی خواهیم داشت تا بحث بررسی صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم را به اتمام برسانیم.
***با تأخیر 15 دقیقه‌ای رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شد***
در ادامه قرار شد که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به سخنرانی بپردازد اما به دلیل تأخیر وی نمایندگان دقایقی را منتظر ماندند تا رئیس جمهور به صحن آمده و سخنرانی خود را آغاز کند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور کشورمان برای حضور در جلسه بررسی برنامه‌های کلی دولت و صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم بالاخره وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد و هنگام ورود 18 وزیر پیشنهادی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی وی همراهی می‌کردند.

***روحانی: “مجلس پویا” موفقیت قوه مجریه را تضمین می‌کند***
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نخستین زمان خود برای سخنرانی در آغاز جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی خود ضمن تشکر از ریاست مجلس، اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان مردم، گفت: سلام و درود من را در آغاز سخن بپذیرید. از خداوند بزرگ خواستارم که عبادات همه ما را در این ماه صیام و قیام مورد قبول درگاه خود قرار دهد و انشاءالله پر از برکت برای همه ما مقرر گردد.
وی افزود: قبل از هرچیز بابت یک هفته تلاش بی‌وقفه نمایندگان محترم برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و ویژگی‌‌های آنها از شما کمال تشکر را دارم. همچنین امیدوارم در ساعات امروز و فردا و شاید پس فردا که پیش رو داریم تا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود، با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق و دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزرای پیشنهادی به سوالات و دغدغه‌های نمایندگان بهره خواهیم برد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در همه مراحلی که در 2،3 روز پیش رو داریم، مطمئنا اخلاق دینی و انصاف باید سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود، خاطر نشان کرد: بارها این بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شاهد تقاضاهای روسای جمهور گذشته در مورد کسب اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده‌ام و اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایران ایستاده‌ام تا چهره‌های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.
روحانی به حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: این حضور نشان داد گفت‌وگو، همدلی و تفاهم میان وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس را به دنبال دارد و بسیاری از سوالات با صراحت پرسیده شد و اطلاعات بسیاری مبادله گردید و بسیاری از سوء تفاهم‌ها برطرف شد.
***تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشا است***
وی در ادامه سخنان خود تعامل دولت و مجلس را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشا است، اظهار داشت: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین نماید و وزرای پیشنهادی در گزارش خود بارها تعامل با مجلس را یاد کردند و از سر خیرخواهی صلاحیت، توانایی و برنامه خود را (وزرای پیشنهادی) مورد کنکاش قرار دادند و به سهم خود این دقت نظرها را ارج می‌نهم و امیدوارم پس از دولت نیز همین‌گونه تعامل‌ها پابرجا بماند.
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اینجانب با شناخت وضعیت خطیر کشور و پس از انجام مشورت‌ها تصمیم به ورود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی گرفتم، یادآور شد: از همان ابتدا تلاش کردم تحلیل خود را از شرایط خطیر با رویکردی برای بهبود در نظر داشته باشیم و آن را به صورت صحیح و شفاف با مردم در میان بگذارم و مردم نیز با رای خود نشان دادند با این تحلیل موافقند و بنده هم از همان لحظه اعلام نتایج انتخابات همواره برخورد فرض می‌دانستم به عنوان الزام قطعی رای مردم را به عنوان میثاق تلقی کنم و لوازم اجرایی آن را فراهم آورم.

***رأی به رئیس‌جمهور رای به یک شخص نبوده است***
روحانی با اشاره به سوگندی که در مجلس شورای اسلامی یاد کرده است، تصریح کرد: سوگندی که در همین‌جا خانه ملت یاد کردم در همین چارچوب تاکیدی است. بدیهی است رای به رئیس‌جمهور رای به یک شخص نبوده و انتظار آن است فرد منتخب از طریق تشکیل دولت مراحل نهادینه را انجام دهد تا خواسته‌های عمومی را محقق سازد.
وی اضافه کرد: پس از مراحل قانونی استقرار در موضع یازدهمین رئیس‌جمهور در یکی از جلسات، وزرای پیشنهادی را جهت رای به نمایندگان معرفی کردیم. شما که منتخب مردم هستید و خواسته‌های آنان را نمایندگی می‌کنید، انتظار آن است که این فرآیند با همدلی و تفاهم به صورت موفقیت‌آمیزی طی شود. رای به وزرای پیشنهادی رای به یک فرد نیست، به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است. ضمن آنکه آیین‌نامه داخلی مجلس نیز زمانی را برای برنامه‌های دولت و بحث در مورد آن پیش بینی کرده است. تلاش خواهم کرد تا به صورت اختصار تحلیل خود و برنامه‌های دولت را برای بهبود اوضاع تشریح نمایم.
***تمرکز فشارها بر اقتصاد کشور است***
رئیس جمهور تاکید کرد: همه می‌دانیم کشور در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد؛ فشارهای بین‌المللی بر مشکلات افزوده است و این فشارها تمرکز خود را بر اقتصاد قرار داده است.
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه صحبت بر سر این نیست که تحریم‌های بین‌المللی تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: سخن بر سر آن است. آیا شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی شیوه‌هایی درست و یا مناسب برای حل یک مشکل بین‌المللی است؟ آیا به گروگان گرفتن نیازهای اولیه یک جامعه برای حل مسئله‌ای که بی‌تردید می‌تواند راه‌حل‌هایی بسیار کم هزینه‌تری داشته باشد، شیوه‌ای منطقی، عقلانی و قابل قبول و مورد پذیرش بشریت در عصر حاضر و آینده خواهد بود؟
وی با اشاره مشکلات موجود در بعد اقتصاد داخلی تصریح کرد: در اقتصاد داخلی برخورداری از درآمدهای نفتی فراوان طی سالهای گذشته می‌توانست فرصتی استثنائی برای ظرفیت‌های جدیدی بوجود آورد تا از طریق ایجاد اشتغال درآمدزا کشور را در مهمترین گردنه هرم سنی جمعیت عبور دهد. طی سالهای ذکر شده بودجه دولت با هدف تامین نیازهازی اجتماعی رشدی جهشی پیدا کرد و از این طریق تعهدات دولت با افزایش جدید مواجه شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه واردات از محل درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم نفتی، علی‌رغم افزایش تهدیدهای خارجی با رشد فراوان مواجه شد، گفت: مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفت و فاصله به وجود آمده با منابع بانک مرکزی پر شد و در مجموع امروز با 3 عدم تعادل مهم در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام بانکی مواجهیم که باید برای رفع آنها بکوشیم.
روحانی اضافه کرد: از طرف دیگر 2 حرکت اصلاحی اساسی از مجموعه اصلاحات اقتصاد مورد نیاز کشور در عرصه واگذاری تصدی‌های دولت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری و اصلاح قیمت انرژی پس از تصویب قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها طی سالهای اخیر صورت گرفته است که دولت یازدهم باید رویکرد خود را در مورد چگونگی تداوم آنها در مراحل بعدی مشخص کند.
وی تصریح کرد: آنچه که در این مرحله برای همه روشن است، ضرورت آسیب‌شناسی جدی اقدامات انجام شده است.

***دولت یازدهم در سطح اقتصاد کلان با 5 سرفصل اقتصادی مواجه است***
به گفته رئیس جمهور، دولت یازدهم در سطح اقتصاد کلان با 5 سرفصل اقتصادی و یک سرفصل سیاست خارجی و البته سرفصلی در زمینه سیاست داخلی، امنیت و دفاع و در نهایت سرفصلی در سیاست فرهنگی و اجتماعی مواجه است که برخورد صحیح با هر یک از آنها نیازمند قابلیت و کارآمدی اعضای کابینه است.
روحانی افزود: کسری بودجه، کسری تراز پرداخت‌ها و نظام چندنرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی، راه ناتمام هدفمندسازی یارانه‌ها و بالاخره روش اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به عنوان 5 سرفصل اقتصادی در کنار مسئله تحریم‌های بین‌المللی سرفصل‌های اصلی مواردی را تشکیل می‌دهند که دولت در برنامه‌ اقتصادی خود به آنها اهتمام ویژه‌ای خواهد داشت.
وی با بیان اینکه برنامه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار شامل 2 مرحله مشخص است، تصریح کرد:‌ اول رسیدگی به برخی موارد ضروری و فوری و دوم پرداختن به مشکلات اصلی و راه‌حل‌های اساسی آنهاست.
به گفته رئیس جمهور تامین منابع مالی برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و ممانعت از بروز هرگونه وقفه در پرداخت‌های آن، حصول اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی، بانکها، گمرک و سایر دستگاه‌های ذیربط به منظور روان‌سازی و تصحیح فعالیت‌ها در حوزه بانکی و تجاری، تلاش برای اجرای واقع‌بینانه بودجه سال 92 با توجه به عدم تحقق قابل توجه درآمدها از جمله مواردی را تشکیل می‌دهد که لازم است مجموعه وزرا و معاونین رئیس‌جمهور به سرعت در اجرای آنها بکوشند.
روحانی با اشاره به اینکه اقدام اینجانب در معرفی زودهنگام کابینه به مجلس شورای اسلامی با توجه به همین ضرورت‌ها صورت گرفت، خاطرنشان کرد: اقدامات ضروری اولیه 6 ماهه اول شروع به کار دولت با این هدف انجام خواهد شد تا به برقراری ثبات و آرامش در اقتصاد کشور کمک کند.
***پیگیری 2 مسیر به موازات هم در دولت یازدهم***
وی با اشاره به رویکرد بنیادی دولت و با بیان اینکه در رویکرد بنیادین به مسائل و مشکلات اصلی کشور دولت 2 مسیر را به موازات هم دنبال خواهد کرد، گفت: از یک طرف در عرصه دیپلماسی تلاش خواهیم کرد تا در چارچوب خاص استقلال‌طلبانه مردم عزیزمان بر چالش موجود بین‌المللی فائق آییم و بتوانیم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم.
رئیس جمهور رویکرد دوم در مسائل بنیادین را محدودیت‌های موجود منابع دانست و گفت:‌ این محدودیت‌ها را به منزله فرصتی مناسب ترقی خواهیم کرد تا به بهره‌وری فعالیت‌ها بیفزاییم و باید تلاش کنیم اولا منابع اقتصادی را افزایش داده و ثانیا تخصیص بهینه منابع موجود را نیز بهبود بخشیم.
روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: دولت در گام نخست تلاش خواهد کرد در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تغییرات لازم را به‌وجود آورد. به این معنا که نظام بانکی بتواند محور اصلی جذب پس‌اندازهای کوچک و متوسط باشد و از طرف دیگر بازار سرمایه نیز محل دیگری برای جذب پس‌اندازها شود که اگر به عنوان مرکزی برای تامین منابع مالی بنگاه‌ها درآید، تسهیل مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: در سمت بنگاه‌ها به طور جدی به بهبود فضای کسب‌وکار خواهیم پرداخت تا از این طریق فعالیت‌های تولیدی جذابیت پیدا کند و با به دست آوردن بازدهی مناسب به جذب بیشتر منابع به امور تولیدی کمک کند. بازنگری شیوه‌های اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در همین راستا معنا پیدا خواهد کرد.

***کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی کلان کمک می‌کند***
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت دیگر دولت کاهش رشد نقدینگی است تا از این طریق شتاب تداوم کنترل شود و کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی کلان کمک خواهد کرد،گفت: نتایج مثبت این موارد قابل توجه خواهد بود.
روحانی افزود: در همین سال مطالعات مورد نیاز برای ارزیابی چگونگی هدفمندسازی یارانه‌ها، مسائل مالی آن، شیوه پرداخت به خانوارها و پیامدهای تغییر آن در مدل کسب‌وکار در بخش انرژی را آغاز خواهیم کرد و همراه آن نظام ارزی کشور را نیز به تدریج به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز سوق خواهیم داد.
وی با بیان اینکه فکر می‌کنیم که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید بسیار کارآمدتر و تاکید بر رفع عدم تعادل‌های اقتصاد کلان به اجرا درآید، خاطرنشان کرد: اولین آزمون سخت دولت تدبیر و امید در بودجه 93 خواهد بود که مطمئنا بر مبنای معیارهای انضباط مالی، انضباط پولی، شفافیت، حداکثرسازی منابع و افزایش کارآیی مصارف تنظیم خواهد شد که در این چارچوب نقش وزرای بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، علوم، دفاع و کشور در مدیریت هزینه‌ها و نوآوری در سازوکارهای مالی حوزه‌های تحت مدیریت خود بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر دولت در حوزه‌هایی با بنگاه‌های بزرگ سروکار دارد که نقش بسیار مهم بر ایجاد منابع برای اقتصاد و بودجه عمومی دارند، وزارت نفت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نیرو در زمره این حوزه‌ها قرار دارد.
روحانی با تاکید بر اینکه یکی از معیارهای مهمی که اینجانب در انتخاب وزرا برای این حوزه‌ها در نظر داشتم، قدرت مدیریت در برقراری ارتباط با این بنگاه‌های بزرگ بوده است.
وی با اشاره به برنامه‌ دولت یازدهم به وزارت سیاست خارجی تصریح کرد: در زمینه سیاست خارجی باور این دولت برای تحقق اهداف ارزشمند، اما دشوار اتخاذ و بهره‌گیری از مشی و سیاست مبتنی بر اعتدال است، اعتدال به معنای ایجاد توازن میان آرمان و واقعیت در مسیر جهت دادن واقعیات به سمت آرمان‌هاست. گفتمان اعتدال در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید حرکت واقع‌بینانه، خودباورانه، توازن، هوشمندانه و تعامل سازنده و تفاهم به منظور ارتقای جایگاه، منزلت، امنیت و توسعه کشور می‌باشد.
***در گفتمان اعتدال افراط و تفریط جایی نخواهد داشت***
رئیس جمهور افزود: در گفتمان اعتدال افراط و تفریط جایی نخواهد داشت. بارها تصریح کرده‌ام که سیاست خارجی دولت مبتنی بر حراست از امنیت ملی، تامین منافع ملی و در خدمت توسعه همه‌جانبه و هدفمند خواهد بود.
روحانی خاطرنشان کرد: فرصت‌سازی، تهدیدزدایی و جلوگیری از افزایش و تنش در حوزه‌های منافع حیاتی، ایجاد اعتماد متقابل و در یک کلام تعامل سازنده با دیگران محور اصلی برنامه‌ریزی کلان کشور در حوزه سیاست خارجی است. تعامل سازنده و موثری که از آن سخن می‌گوییم همواره بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه توجه به همه حوزه‌های دیپلماسی و به ویژه دیپلماسی عمومی و بهره‌گیری هوشمندان از کلیه ظرفیت‌ها و توانمندی نیازهای مادی و انسانی کشور برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های سیاست خارجی رویکرد دولت در اجرای سیاست خارجی خواهد بود گفت: برای حصول به این مهم احیا و ارائه چهره مطلوب نظام اسلامی ایران در سطح بین‌المللی ضرورت دارد. دستگاه سیاست خارجی کشور باید چنان توانا، مدبر، هوشیار و سریع‌العمل باشد تا بتواند در  قبال تحولات تاثیرگذار داخلی و خارجی لحظه‌ای در حراست از منافع و امنیت ملی غفلت نکند.
رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش من این است که با بهره‌گیری از نیروهای کاردان و توانمند دستگاه سیاست خارجی را تقویت و کارآمد کنم. این تلاش همان رویکرد شایسته‌سالاری است که همواره بر آن پای فشردم.

*** عرصه سیاست خارجی انضباط در کلام و ارائه مواضع منسجم را می‌طلبد***
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه سیاست خارجی، عرصه جاروجنجال سیاسی، رسانه‌ای، حزبی و جریانی نیست، گفت: چنین عرصه خطیری انضباط در کلام و گفتار و طراحی و ارائه مواضع منسجم، متعادل، سنجیده و همه جانبه و اجرای دقیق و حرفه‌ای را می‌طلبد. زیرا سیاست خارجی عرصه تصمیم‌گیری است و تصمیم ‌گیری در گرو دقت در فکر و عمل است.
وی افزود: کوچکترین بی‌دقتی در سیاست خارجی مخل امنیت ملی و در مواردی موجب آسیب‌های غیرقابل جبران می‌گردد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه سیاست داخلی، امنیت و دفاع از قانون اساسی و بالاخص فصل حقوقی ملت، منبعی است که ظرفیت‌های بسیاری برای بهروزی، کامیابی، عزت، تعقل و زندگی همراه با کرامت ایرانیان دارد، گفت: از آنجا که رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، برنامه سیاست داخلی رئیس‌جمهور نیز معطوف به اجرایی کردن کلیه اصول قانون اساسی و به ویژه فصل سوم آن است.
روحانی تاکید کرد: در راه اجرای این قوانین با برخی کاستی‌های جدی و تاریخی از قبیل فقدان منشور جامع حقوق شهروندی و عدم شفافیت ضمانت‌های اجرایی آن، ناکافی بودن سطح آگاهی‌های عمومی از حقوق و آزادی‌ها و شرایط تامین آن، کوتاهی عمر ائتلاف میان احزاب، نبود برنامه برای عرصه‌های مختلف جامعه از سوی احزاب و همه عواملی که به طور مفصل بر شمرده شده رو به رو هستیم.

***در حوزه فرهنگ اهداف 9 گانه پیگیری می‌شود***
رئیس‌جمهور ادامه داد: در نهایت راه‌حل را چنین دیدیم که برای این معضلات توسعه وفاق ملی و تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی، اهتمام اساسی به بازتولید اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در جامعه، ارتقای سطح نشاط  و ثبات سیاسی ، ایجاد زمینه رشد و توسعه همه‌جانبه، موزون و متوازن در مناطق و بخش‌های مختلف، تقویت مناسبات حاکمیت و ملت، تبدیل قانون‌گرایی و ارزش اجتماعی و منش عمومی و آرامش سیاسی برای فعالان عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همه ادیان و مذاهب و اقوام در گستره ایران اسلامی و افزایش مشارکت مردم و تضمین وجه مردم‌سالارانه نظام، اهتمام به همگرایی نخبگان و جریان‌های سیاسی و نهادینه کردن حکومت و اخلاق‌محوری در فرهنگ سیاسی و فرهنگ عمومی جامعه پیشنهاد می‌شود.
وی در ادامه به برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه فرهنگ اهداف 9 گانه صیانت از فرهنگ هویت دینی و ملی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل‌های مدنی فرهنگ و هنر، تضمین آزادی‌های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی به نیروهای فرهنگی و هنری، صیانت از تنوع و تکسر فرهنگی، رونق اقتصاد، فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگ و هنر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام پیگیری می‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه مایلم نکاتی نیز در زمینه انتخاب اعضای کابینه بگویم تصریح کرد: در سالیان گذشته به طرق مختلف از سختی‌هایی که جامعه تحمل می‌کرد و انتظارات و توقعاتی که مردم داشتند آگاه می‌شدم و از سوی دیگر از صمیم قلب و با اعتماد راسخ باور داشتم که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند.

***استوار و با عزمی جزم وارد میدان شدم***
روحانی ادامه داد: بر همین اساس احساس کردم وظیفه دارم آبروی خویش را که از سر همراهی با نظام و خدمت به مردم در سه دهه گذشته کسب کردم، بدون هیچ گونه محافظه‌کاری در میان بگذارم. استوار و با عزمی جزم وارد میدان شدم و باور داشتم که ورودم ادای تکلیف در مقابل ملت شریف ایران است. احساس کردم جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و اعتدال راهی است که ملت به صورت گسترده از آن اقبال می‌کند.
وی با اشاره به مجموع شرایط سیاسی، همراهی و تاکید بر اصول از سوی همه ارکان نظام سیاسی که منجر به پیروزی‌اش شد، گفت: معتقدم می‌توان به مجموعه مطالبات مردم در چارچوب زمانبندی معقول و با همکاری و همدلی همه نیروهای دلسوز کشور پاسخ مناسب داد. حال با تدوین رئوس برنامه‌های دولت تدبیر و امید و تقدیم به مجلس و انتخاب کابینه آمده‌ام تا به مطالبات مردم پاسخ دهم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خدا را شاهد می‌گیرم که کوشیدم در این شرایط حساس از همه دقایق زمانی که در اختیار داشتم، بهره ببرم تا در زمان کوتاه مدون‌ترین برنامه و شایسته‌ترین افراد را برگزینم و لحظه‌ای امور اجرایی کشور را بدون سکان‌دار نگذارم، اظهار داشت: از همان روز اول با پایبندی به قولی که به مردم داده بودم تا مشورت پذیر باشم و از توان نخبگی کشور برای انتخاب‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بهره بگیرم، کارگروه‌هایی برای وضع موجود، انتخاب وزرا و تدوین برنامه‌ها تشکل دادم.

***6 هزار نفر ساعت کار برای تدوین فهرست وزرا و برنامه‌ها***
روحانی به 4 کارگروه اصلی در عرصه‌های اقتصادی، سیاست امنیتی، سیاست خارجی و اجتماعی- فرهنگی اشاره کرد و گفت: در ذیل این کارگروه‌ها 20 کارگروه فرعی با بیش از 500 نفر از نخبگان علمی و سیاسی که در این کمیته‌ها گرد آمده بودند، بالغ بر 6 هزار نفر ساعت کار فشرده صورت گرفت تا فهرست وزرا و برنامه‌ها برای وزارتخانه‌ها تدوین شود.
وی ادامه داد:‌با صراحت ادعا می‌کنم کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعداد کثیری از نخبگان است. ضمن اینکه در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم‌خواهی جناح‌ها، افراد و تشکل‌ها در کار نبوده و هیچ حزب و جناحی در تصمیم‌گیری نسبت به وزرا به من فشار نیاورده و هیچ وزیری نیز سهم جناح و خاصی نیست.
رئیس جمهور به پیش‌شرط خود با وزرا اشاره کرد و افزود: شرط شد که افکار، عقاید و وابستگی گذشته وزرا محترم است، اما آمدنشان به دولت صرفا به جهت داشتن تخصص، تجربه، تعهد و کارآیی در این مقطع زمانی بوده و با آنها شرط شده که در انتخاب همکارانشان معیارهای جناحی و حزبی را به کار نگیرند و اصل را بر شایسته‌سالاری، اعتدال و فراجناحی بودن بگذارند.
روحانی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: مبنای من در انتخاب وزرا و معاونین بر این مبنا بوده و قطعا شما هم در رای‌تان معیارهای اصلی انقلابی، دینی، اخلاقی، کارآمدی و نجات کشور را بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های سیاسی و جناحی مدنظر خواهید داد.
وی افزود: تمام وزرایی که انتخاب شدند از دلسوزان نظام و از مطیعان رهبری و افرادی آماده فداکاری برای کشور هستند. از تک‌تک آنها برای همکاری دعوت شده و برای خدمت به کشور این وظیفه را پذیرفتند. البته مجلس و نمایندگان طبق قانون اساسی دستشان برای هر گونه بحث و بررسی وزرا باز است و همه ما هم به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.

***28 معیار برای انتخاب وزرا داشتم***
رئیس جمهور به 28 معیار خود برای انتخاب وزرا اشاره کرد و اظهار داشت: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم که در تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست  و بدون هیچ خطایی بودم، ولی تمام تلاش خود را به خرج دادم تا انتخاب‌هایی شایسته داشته باشم و به شایستگی آنهایی که برگزیده‌ام، ایمان دارم و هم‌نوا با اهداف و سیاست‌های کلی دولت درآینده خواهند بود.
روحانی با بیان اینکه همکارانی که در روز تالیف به مجلس معرفی کردم، از آن جهت برگزیده‌ام که در طی تحقق اهدافی که در برنامه‌های مدون تقدیم مجلس شده بودم، گفت: کسانی که انتخاب کردند به خوبی از پس تحقق اهداف و برنامه بر آیند.
وی خطاب به نمایندگان گفت: دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است و مجموعه رایزنی‌ها و بررسی‌ها موجب شکل‌گیری فهرستی پیشنهادی به شکل کنونی شده است. من در ارائه این فهرست مشکلات واقعی کشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم.

***شرط روحانی با وزرا***
رئیس جمهور ادامه داد: تلاش کردم در 3 بخش اقتصادی-زیرساختی، سیاسی-امنیتی و فرهنگی-اجتماعی وزیرانی را کنار هم گرد آورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند. من شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم، اما با تمام وزیران شرط کردم که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند.
روحانی با بیان اینکه وقوفم به مشکلات پیش رو بسیار عمیق است، گفت: هنوز هم بسیار خوش‌بین هستم. من به اراده خداوند که فرمود “وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا” ایمان دارم. من ایمان دارم که او گفت “و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز” ایمان دارم.
وی افزود: من به هدایتها و ارشادات مقام معظم رهبری امید دارم که همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد قرار دادند. من به حمایت همکاران عزیز در مجلس امید دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت. من به این ملت بزرگ امید دارم که منتخب خود را با صبر و ثبات یاری خواهد کرد.
روحانی در خاتمه بخش اول سخنرانی خود اعلام کرد: به طور اختصار و طبق آئین‌نامه داخلی نجلس وزرا را معرفی می‌کنم البته اختصار در آئین‌نامه نیامده است.

***دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی***
وی در دفاع از وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس ضمن معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: عباس آخوندی از بیت علماست و دارای دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است. شما وی را می شناسید، جزو افرادی بود که در تشکیلات جهاد سازندگی فعال بوده است.
وی افزود: آخوندی در دولت‌های مختلف فعالیت داشته و سابقه وزارت در مسکن و شهرسازی را دارد. طرح آمایش سرزمینی را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده و الان هم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است، در مجموع با شناخت خودم از وی و مشورت‌هایی که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام شد وی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت انتخاب کردم.

***دفاع از وزیر پیشنهادی دفاع***
رئیس جمهور در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی دفاع پرداخت و گفت: آقای حسین دهقان، سردار سرتیپ پاسدار را اغلب نمایندگان محترم می‌شناسند. وی از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگان‌های رزمی این استان بوده است و مدتی فرماندهی نیروی هوایی سپاه را داشته و بعد از جنگ مسئولیت های متعددی برعهده داشته و جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم بوده است. در بسیاری از زمینه‌های حساس تولید دفاعی نقش بسیار موثری داشته و چند سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمتگزار بوده و امروز هم در مقام استادی دانشگاه تهران است.

***دفاع از وزیر پیشنهادی علوم***
روحانی همچنین به معرفی وزیر پیشنهادی وزارت علوم پرداخت و گفت: آقای میلی‌منفرد از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی کشور و استاد تمام مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. تجربیات فراوانی در زمینه مدیریت و اجرایی در وزارت علوم و بخش های دانشگاهی داشته و از افرادی بوده که جزو تلاشگران برای تاسیس پارک‌های علم و فناوری است. در دفاع مقدس معاون دفاعی وزارت علوم در جنگ بوده و در مجموع بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که وی شخصیتی مستقل دارد و با همه جناح ها در دانشگاه در ارتباط است.
وی خاطر نشان کرد: قول صریح میلی‌منفرد به جمع ما و شخص من این بوده که مشی وی صددرصد یک مشی اعتدالی در دانشگاه خواهد بود و برنامه‌هایی که دولت مدنظر دارد را اجرا خواهد کرد.

***دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی***
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مهندس حجتی برای جهاد کشاورزی انتخاب شد. آقای حجتی ابتدا از پذیرش این مسئولیت امتناع می‌کرد و یکی از افراد مفید و ارزشمند این بخش را معرفی کرد و گفت این بهتر است و من هم کمک می‌کنم. بعد از مشورت‌های زیاد، در مجموع همه نظرشان این بود که خود آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و همان فردی که معرفی کرد، به عنوان معاون در کنار وی فعالیت کند.
روحانی افزود: مهندس حجتی که اوایل تردید داشت، بعد از اینکه شرایط را دید، این مسئولیت را پذیرفت. وی دارای تجربه بسیار موفقی است.  واردات گندم امسال خود من را نگران کرده است. وقتی دیدم باید 7 و نیم میلیون تن گندم وارد کنیم. احساس کردم نیاز داریم به یک تحول جدی در بخش کشاورزی. انشاءالله این تحول با کمک همه عزیزان در وزارت جهادکشاورزی و کمک نمایندگان و همه کشاورزان عزیز در سراسر کشور و البته با سیاست های دولت در زمینه محصولات کشاورزی و واردات و با یاری خداوند، سال آتی امیدوارم شاهد شرایط بسیار مطلوب تری نسبت به امسال باشیم.

***دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات***
وی به معرفی محمود واعظی برای تصدی وزارت ارتباطات پرداخت و ادامه داد: برای وزارت ارتباطات، دکتر واعظی انتخاب شدند که وی با اینکه در سال‌های اخیر چهره شان بیشتر سیاست خارجی است، ولی تحصیلاتشان در همین رشته است و بنده اولین آشنایی‌ام بعد از انقلاب با وی این بود که وی مسئول مخابرات بود. در زمان شهید قندی. در زمینه ارتباطات، علاوه بر تخصص در زمینه مسائل الکترونیک و مخابرات و بخصوص آی تی و آی‌سی‌تی، نیاز به یک ارتباطات فعال خارجی هم داریم. برای اینکه شرکت‌های مختلف و بنگاه‌های مختلف را به بخش های بیرونی وصل کنیم. هم برای دریافت تکنولوژی و هم برای فعال شدن در بخش های مختلف که می‌تواند برای ما بسیار کارآفرین باشد. آقای واعظی از مدیران بسیار ارزشمند و فعال کشور است و هرجا بوده بخوبی مدیریت ایشان را شاهد بودیم.

***دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو***
در ادامه روحانی به معرفی مهندس چیت چیان برای تصدی وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: وی معرف حضور است. اولین آشنایی من با چیت‌چیان در مجلس شورای اسلامی بود. وی از خانواده روحانی و خانواده شهید است و تحصیلاتش در همین زمینه است. رتبه های دانشگاهی وی ممتاز بوده ودارای سوابق مفید اجرایی و قانونگذاری است و وی در اوایل انقلاب مدت‌ها در سپاه بوده و این هم کسانی که در سال های اول انقلاب، دفاع مقدس، به دلایل دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند، برای ما کاملا افتخار است.
رئیس جمهور افزود: اینکه بعضی‌ها می‌‌گویند کابینه فلانی امنیتی هستند، باید بگویم اگر این به معنای فهم امنیت و امنیت ملی است، من کاملا دفاع می‌کنم. البته آنها اهداف دیگری را در نظر دارند. چیت‌چیان خدوم،  مومن، فعال و ارزشمند و صاحب نظر و متخصص در این زمینه است.

***دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی***
وی در ادامه سخنان خود به معرفی وزیر پیشنهادی جهت تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: آقای علی جنتی که برای این وزارتخانه برگزیده شده از چهره های علمی و انقلابی است. وی در دوران انقلاب، قبل از پیروزی انقلاب هم بسیار فعال بود و از فضلای بنام بودند در حوزه علمیه. کاملاً با فقه اسلامی، اقتصاد اسلامی و فلسفه اسلامی آشنا هستند. بنده البته از همان سال‌های اولیه که وی در قم طلبه شده بود با وی دوست و رفیق بودم. در دوران انقلاب و نهضت اسلامی هم این‌چنین بود.
روحانی اضافه کرد: جنتی بعد از انقلاب هم در صداوسیما عضو شورای سرپرستی بودند. مدتی معاونت امور بین الملل وزارت فرهنگ را به عهده داشت و مدتی قائم مقامی سازمان فرهنگ و ارتباطات. در سیاست خارجی هم عنصر فعالی بود و همواره دارای تفکر اعتدالی و میانه روی بوده است.
پیش از معرفی مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از سوی رئیس جمهور، علی لاریجانی خطاب به نمایندگانی که در مجلس اجتماع کرده بودند، اعلام کرد که نمایندگان روی صندلی‌های خود بنشینند و نام چند تن از نمایندگان را قرائت کرد و از آنها در خواست کرد که روی صندلی‌های خود بنشینند.

***دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان***
رئیس جمهور در معرفی مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: سلطانی‌فر از چهره های خدوم و فعال است که نمایندگان از سوابق ایشان مطلع هستند. در 6 استان با مسئولیت‌های مختلف فعالیت داشته و 2 سال هم تجربه  مدیریتی در سمت قائم مقامی سازمان تربیت بدنی داشته است. در زمینه مدیریت امور جوانان بسیار فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان استانها را در استانهای مختلف به عهده داشته است.
وی افزود: بینش سلطانی‌فر بینش توسعه‌ای است. با بحث هایی که با وی داشتم دیدم در زمینه ورزش و جوانان صاحب برنامه و فکر و علاقه‌مند است. تاریخچه خوبی هم در ذهن از کل ورزش و ورزشکاران و قهرمانان دارد که من خودم هم متعجب شدم. یک کامپیوتر متحرکی در ذهنش دارد. کسی که می‌خواهد این مسئولیت را بپذیرد باید هم اطلاعات گسترده این‌چنینی داشته باشد. وی به ظرفیت های ورزش کشور اشراف دارد. کارنامه وی در هرجا چه استانداری و چه ورزش، کاملا موفق بوده است.

***دفاع از وزیر پیشنهادی کشور***
رئیس جمهور در ادامه سخنانش در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت کشور، گفت: آقای رحمانی‌ فضلی فکر کنم زیاد به معرفی نیاز ندارد. آخرین مسئولیت وی هم با خود شما نمایندگان در دیوان محاسبات بوده است. آشنایی و رفاقتم با وی از دوره چهارم مجلس شورای اسلامی است که همواره نماینده ای معقول و صاحب نظر و با شخصیت بوده و همین بس که ایشان جزو جلسه عقلاست. هر کس در آن زمان عضو جلسه عقلا بوده، دلیلی بر میانه روی و اهل مشورت بودن و … است.
روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: رحمانی‌فضلی در صداوسیما و شورای عالی امنیت ملی تجربه ذی‌قیمتی دارد و در وزارت کشور هم تجربیات فراوانی دارد. تحصیلات وی دکترای تخصصی جغرافیا با گرایش برنامه‌ریزی است. فردی صاحب نظر و برنامه‌ریز است. علت دعوت من از وی، این بود که خواستم استان‌های ما بیشتر از لحاظ توسعه‌ای و اقتصادی شاهد یک تحرک جدی باشند. البته در وزارت کشور مسئولیت های دیگر هم وجود دارد و جای تردید نیست. مسئولیت های سیاسی و امنیتی است، اما آمدن دکتر رحمانی فضلی در این سمت به نظر من یک آرامشی را به کشور می دهد و اعلام می‌کند که فضایی می‌خواهیم در کشور حاکم کنیم که این فضا عمدتا فضای اقتصادی و فرهنگی خواهد بود. البته در کنارش فضای سیاسی و امنیتی هم جایی که لازم باشد خواهد بود.

***دفاع از وزیر پیشنهادی نفت***
سپس رئیس جمهور به معرفی بیژن نامدار زنگنه برای تصدی وزارت نفت پرداخت و افزود: زنگنه برای نفت انتخاب شده و من برای این وزارتخانه با خیلی‌ها صحبت کرده و مشورت کردم. هم از صاحبان صنعت نفت با واسطه سوال کردم. ابتدا که وی را دعوت کردم، فردی را معرفی کرد و گفت من خودم لازم باشد کمک می کنم. بار دیگر هم فرد دیگری معرفی کرد. ولی با هر دو نفری که معرفی شده بود مشورت کردم و آنها گفتند بهترین وزیر نفت خود آقای زنگنه است.
وی تصریح کرد: من تجربه زیادی از زنگنه دارم در دوران شورای عالی امنیت ملی. در برخی رسانه ها و مطبوعات مطالبی راجع به وی مطرح کرده‌اند که اگر هم بحثی باشد من خودم مولف آن بودم و اگر لازم باشد خواهم گفت که آن موضوع ارتباطی به صلاحیتش ندارد. در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه ای دارد. تنها به عنوان یک منبع درآمدی که آن‌هم با معضلاتی مواجه است، نگاه نکنیم. نیاز به تلاش گسترده‌ای در این زمینه داریم و بی تردید زنگنه جزو بهترین ها و به اعتقاد بسیاری، در این زمینه بهترین است. وی از چهره های نبرد است که سال‌ها در جهاد سازندگی در جبهه فعال بوده است و در وزارتخانه‌های مختلف از جمله نیرو و نفت فعال بوده است.

***دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت***
روحانی در ادامه سخنان خود به دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: آقای نعمت زاده، نیاز به معرفی ندارد. تا اسم صنعت را ببرید به طور طبیعی نام نعمت زاده در کنار صنعت حضور پیدا می‌کند. ایشان از دولت رجایی وزیر بوده است. اگر به وی پدر صنعت و یا پتروشیمی می‌گویند به درستی می‌گویند. در همه بخش‌های پتروشیمی آثار فعالیت وی را می‌بینید. تجارب وی بسیار گسترده است. همه دوستانی که غیر از وی خواستیم دعوت کنیم، همه‌شان پیشنهاد دادند آقای نعمت زاده بیاید ما به عنوان معاون کمک می‌کنیم.
رئیس جمهور افزود: می‌گویند سن آقای نعمت زاده بالاست و دیگری گفت قلبش جوان است. وی در همین ابتدای کار دو سه مشکل را با شجاعت و فعال بودن خود حل و فصل کرد. همه صاحب‌نظران صنعت کشور وی را به عنوان پدر صنعت می شناسند و قطعا وی قادر است این بخش را به خوبی اداره کند و در کنار تجارت، صنعت و معدن را از سایه درآورد. در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به معدن و صنعت داریم.

***دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه***
وی به معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداخت و گفت: آقای ظریف که برای وزارت خارجه پیشنهاد شده، شناختم از وی به سال‌های بسیار طولانی و دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. ظریف در سازمان ملل و سیاست خارجی و قطعنامه 598 و … حضور موثری داشت و مسئولیت های مختلفی را در وزارت خارجه به عنوان معاون وزیر و سفیرمان در سازمان ملل برعهده داشته است.
روحانی خاطر نشان کرد: ظریف از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی است. حتماً وی یکی از چهره‌های بنام در مذاکرات سیاست  خارجی است. وی یکی از افراد صاحب نظر و دانشمند در فهم و درک مسائل سیاست خارجی است و من فکر می‌کنم جزو بهترین ها و دقیق‌تر بخواهم بگویم بهترین گزینه برای این سمت است. آن‌هم در شرایط امروز که نیاز به وزیر خارجه کاملاً آگاه و هوشمند و کارآمد برای رفع معضلات داریم.

***دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی***
رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش به معرفی علی ربیعی به عنوان وزیر  پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: با علی ربیعی، بیش از 20 سال کار کرده‌ام. از وقتی که معاون پارلمانی بود، از وی شناخت دارم. همچنین در دبیرخانه شورای امنیت ملی 16 سال در خدمتش بودیم. وی فردی صاحب نظر است. اگر بگویم فکر استراتژیک دارد سخن ناروایی نگفته‌ام. الان به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می‌کند. در بحث وزارت کار و رفاه اجتماعی، غیر از بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری بسیار مهم است که وی در این زمینه صاحب‌نظر است. درست است که ربیعی تحصیل کرده و صاحب نظر است، ولی در جمع صنوف کارگری بوده و کارگر است و همه کارگران کشور وی را از خود و آشنا به امور خودمی‌دانند.

***دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد***
وی در ادامه به معرفی علی طیب‌نیا برای وزارت اقتصاد پرداخت و گفت: وی فردی صاحب نظر و متخصص و از اساتید بنام دانشگاه در حوزه مسائل اقتصادی است. به عنوان یکی از صاحب نظرانی است که دارای تجربه عملی زیادی هم می‌باشد در کمیسیون های مختلف دولت، در نهاد ریاست جمهوری و شورای پول و اعتبار و ستاد تنظیم بازار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و امور اقتصادی و … فعال بوده است.
روحانی افزود: طیب‌نیا چهره ای است که به دلیل دانش و تجربه اش مورد پذیرش صاحب‌نظران است. با بسیاری اساتید و صاحب نظران و گروه اقتصادی مشورت کردیم، وی جزو بهترین ها معرفی شدند. در مذاکرات با وی هم همین را به دست آوردیم. انشاءالله قادر خواهد بود این وزارتخانه را در این شرایطی که در معضل اقتصادی هستیم، متحول کند.

***دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری***
روحانی در ادامه سخنانش به معرفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم پورمحمدی نیاز به معرفی نداشته باشد. سالها وزیر کشور بوده و مسئولیت های مختلف داشته و سالهای اخیر رئیس سازمان بازرسی بوده. وی از فضلای حوزه علمیه قم و دارای تحصیلات در سطح اجتهاد است. هرکجا بوده چهره موفقی داشته است.
رئیس جمهور افزود: آقای پورمحمدی هم بخش اجرا را تجربه کرده و هم بخش قضا را و همه جا به عنوان چهره موفقی بوده و الان هم به عنوان استاد حوزه و دانشگاه مشغول فعالیت تدریسی است. وی تنها وزیر دادگستری و رابط قوه قضائیه نخواهد بود، بلکه بخاطر تجربیات فراوانش، از این تجربیات در دولت استفاده خواهیم کرد.

***دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات***
سپس روحانی به معرفی علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و گفت: علوی از چهره های شناخته شده و معتدل است. من با وی از مجلس شورای اسلامی اول آشنا شدم. در همان مجلسی که قانون وزارت اطلاعات را می نوشتیم، وی هم در کمیسیون خاص این قانون بود. در تدوین قانون نقش داشت. مدتها در مجلس رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها بود. کاملا به قوانین و مقررات داخلی کشور آشناست.
وی تصریح کرد: علوی همواره فردی معتدل بوده و از سوابقش این است که جزو جلسه عقلا بوده و همیشه به میانه‌روی و دقت نظر شهرت دارد. سالهاست با وی در مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های سوم و چهارم همکاریم. در کمیسیون خبرگان هم با وی همکاریم. وی کاملا به مسائل امنیتی و حساسیت های این بخش اشراف دارد.

***دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی***
رئیس جمهور در معرفی سیدحسن هاشمی که به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی معرفی شده‌، گفت: آقای هاشمی عنصری جهادی است. از اول هم آشنایی ما با وی به عنوان یک چهره جهادی در میدان رزم و جنگ بود. وی سابقه 33 ماه در جبهه های جنگ دارد و دو بار هم مجروح شده اند. از افتخارات علمی کشور و همچنین استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
روحانی ادامه داد: هاشمی جزو افراد نمونه در کشور است. جایگاه وی جهانی است. در بسیاری از سمینارهای بین المللی و مراکز بین المللی دعوت می‌شود. الان دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران است. فرد خدومی به مردم بوده، نه اینکه در تهران باشد و اگر افرادی نیازمند هستند، وی خدمت می‌کند.
وی با اشاره به خدمات وزیر پیشنهادی ب

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا