خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نحوه انعکاس خبر درگذشت اشرف پهلوی

سایت تاریخ ایرانی: اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضا شاه دیروز (پنجشنبه ۱۷ دی) در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

اشرف پهلوی روز چهارم آبان ۱۲۹۸، پنج ساعت پس از تولد برادرش در محله سنگلج تهران متولد شد. زمانی که او شش سال داشت پدرش رضاشاه پهلوی به سلطنت رسید. او در دوره سلطنت برادرش سمت‌هایی مانند ریاست سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی، نایب ریاست کمیته ملی پیکار با بی‌سوادی، ریاست سازمان زنان ایران، ریاست کمیته ایرانی حقوق بشر، نماینده ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و ریاست کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را عهده‌دار بود.

او با علی‌محمد قوام، احمد شفیق و مهدی بوشهری ازدواج کرد. در دوران سلطنت پهلوی هیچ زنی به اندازه اشرف در سیاست داخلی و خارجی نقش‌آفرین نبود. او نقش اصلی را در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بازی کرد. وی در سیاست‌های بین‌المللی ایران هم دخالت داشت. به مسافرت‌های خارجی متعددی می‌رفت و از طرف برادرش، مذاکراتی را با دولت‌های مختلف ایران انجام می‌داد. اشرف یکی از چهره‌های مهم در برقراری رابطه ایران با جمهوری خلق چین بود. او همچنین از سال‌های دهه ۱۹۵۰ یکی از اعضای اصلی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل محسوب می‌شد.

اشرف پهلوی پس از انقلاب اسلامی در خارج از ایران زندگی کرد و در سال‌های اخیر به بیماری آلزایمر دچار شده بود. او خاطرات خود را در کتابی با عنوان «چهره‌هایی در یک آینه» در سال ۱۹۸۰ در آمریکا منتشر کرد. روزنامه نیویورک تایمز سال گذشتهتصاویری از خانه متعلق به اشرف پهلوی منتشر کرد که قیمت آن ۴۹ میلیون دلار است. این خانه سال ۱۹۳۴ در شماره ۲۹ خیابان بیکمن در منهتن نیویورک توسط ویلیام پالی ساخته شد.

 

نحوه ی انعکاس خبر در چند منبع خبری:

خبرگزاری ایرنا:
اشرف پهلوی خواهر محمد رضا شاه مخلوع ایران، روز پنجشنبه در سن ۹۶ سالگی درگذشت. اشرف پهلوی به فساد اخلاقی، قاچاق مواد مخدر، فساد مالی، قماربازی و کلاهبرداری‌های هنگفت شهره بود. در سال ۱۹۶۰ اشرف پهلوی به اتهام قاچاق هروئین به ارزش ۲ میلیون دلار در فرودگاه ژنو بازداشت شد. وی تا هنگام انقلاب که از ایران گریخت در داخل نیز به عنوان فروشنده مواد مخدر شهره بود.

خبرگزاری تسنیم:
خواهر هرزه و فاسد محمدرضا شاه پهلوی در سن ۹۶ سالگی مُرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، اشرف پهلوی خواهر شاه ایران در سن نود و شش سالگی به درک واصل شد. «روبرت آرمائو» که نیویورک تایمز از وی با عنوان مشاور یاد می‌کند، گفت: اشرف در بستر خواب و در اروپا مُرده است. وی به‌دلایل امنیتی از ذکر کشوری که اشرف در آنجا مُرده است، خودداری کرد.
گفته می‌شود که وی در مونت کارلو، در کشور خودمختار موناکو واقع در اروپای غربی مُرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان:
گزارش‌ها حاکی است که اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، روز پنجشنبه ۱۷ دیماه در سن ۹۶ سالگی در مونت کارلوی فرانسه مُرد. رضا پهلوی در فیس رسمی خود با اعلام این خبر نوشته است: «از درگذشت عمه عزیزم، شاهدخت اشرف پهلوی، بسیار متاثر و متالم شدم. خاطرات بسیاری از دوران کودکی تا به امروز از ایشان برایم به یادگار مانده است.»

بی‌بی‌سی فارسی:
اشرف پهلوی خواهر محمد رضا شاه پهلوی، در سن ۹۶ سالگی در مونت کارلو درگذشته است. خسرو اکمل، مدیر سابق تشریفات دربار در گفت‌وگو با بی‌بی سی تایید کرد که خانم پهلوی بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی به دلایل طبیعی درگذشت.

دویچه‌وله فارسی:
اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی آخرین شاه ایران، پنج‌شنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) در سن ۹۶ سالگی در مونت‌کارلو چشم از جهان فرو بست. رضا پهلوی، فرزند ارشد محمدرضا شاه در ‌سایت رسمی خود خبر مرگ اشرف پهلوی را منتشر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من طرفدار خانواده پهلوی نیستم ولی چرا نظر علی که توهین آمیز است را پخش کرده اید؟! پس معلومه قوانین شما یک طرفه است و توهین فقط به مقامات معظم جمهوری اسلامی ممنوع است اما به خاندان شاه، کشورهای غربی و اسرائیل مستحب هم هست!

    5
    4
  2. مطلب تازه ای نیست. متأسفانه بیش تر رسانه های داخلی در ایران، کار خبری حرفه ای نمی کنن. کارشون تبلیغات سیاسی و حزبیه اون هم با رکیک ترین واژه ها. یکی ازعلّت های گرایش مخاطب به رسانه های بین المللی، همین موارده.

    5
    2
    1. ممنون از جوابتون. من تعجب کردم که نظرم پخش شد و گفتم آیا بوی دموکراسی از ایران میاد ؟! ولی بعد دیدم این انصاف نیوز خودش هم مدتی توقیف شده و از رسانه های دولتی نیست. رتبه ایران در آزادی رسانه در سال 2015، در بین 180 کشور،173 بوده است!

  3. دوستان عزیز ، این یک امر طبیعی و عادی است که مردم درگذشت انسانهای خوب را با احترام و مرگ افراد خائن و فاسد را با کلماتی که حاکی از نفرت باشد یاد میکنند. این امری معقول و مورد انتظار است. نباید انتظار داشت که خبر مرگ جنایاتکاران با خبر درگذشت مصلحان به یک شیوه باشد. اگر اینگونه باشد نهایت قدر ناشناسی در حق آدمهای خوب خواهد بود

    6
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا