خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنگ‌های ترکیه و‌ نام‌های صلح‌آمیز!

ترکیه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه با عنوان “چشمه صلح” کلید زد، پیش از آن نیز این کشور در سال ۲۰۱۸ عملیات “شاخه زیتون” را علیه کردهای ساکن عفرین سوریه انجام داده بود. این جنگ‌ها به رغم رمزهایی صلح‌جویانه اما ماهیتی خشونت‌طلبانه دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عملیات نظامی بزرگتری که ارتش ترکیه در تاریخ معاصر خود خارج مرزهای این کشور انجام داد، مربوط به سال ۱۹۷۴ در  قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) است، آنکارا آن عملیات را “آتیلا” نامیده بود، آتیلا نام حمله آخرین رهبر قوم هون بود.

عملیات آتیلا اسم رمز عملیات ارتش ترکیه در حمله به قبرس در سال ۱۹۷۴ بود که به تقسیم این کشور جزیره‌ای به دو بخش یونانی و ترک‌نشین (قبرس شمالی) منجر شد

آتیلا در قرن سوم میلادی امپراتوری روم را شکسته داد و آن را مجبور کرد مالیات پرداخت کند، او فردی خشن و بی‌رحم شناخته می‌شد.

اسامی عملیات‌های ارتش ترکیه در خارج از مرزهای این کشور در دوره حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان تغییر بزرگی کرده‌اند، در دو نمونه آخر اسامی عملیات‌ها دارای رمزی امیدبخش، صلح‌جویانه و دوستانه بر خلاف عملیات آتیلا هستند که نماد خشونت، بی‌رحمی و تحکم بود.

اسامی دو عملیات آخر ترکیه به شکلی هستند که به نظر می‌رسد نه برای جنگی تمام عیار با سلاح‌های سنگین و جنگنده‌های اف ۱۶ بلکه مربوط به طرح‌هایی خیرخواهانه و یا عملیات کمک‌های بشردوستانه هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا