خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دانشگاه علم و صنعت چه گذشت؟

/ گفت‌وگو با دبیران انجمن‌های آرمان و رویش/

به گزارش انصاف نیوز بعد از ماجراهای دانشگاه علامه طباطبایی و دعوایی که بین بسیج و انجمن اسلامی آزاداندیش رخ داد، هفته‌ی گذشته اتفاق مشابهی در دانشگاه علم و صنعت افتاد؛ دعوا همچنان بر سر عکس میرحسین موسوی بود. چند نیروی منتسب به بسیج دانشگاه علم و صنعت با حمله به غرفه‌های انجمن‌های آرمان و رویش خواستار برداشته شدن عکس موسوی بودند. با ابلاغیه‌ی هیات ناظر بر تشکل‌ها عکس برداشته شد اما این چند نفر با حمله‌ی دوباره به غرفه‌ها می‌خواستند یک کاغذ را هم پایین بکشند که روی آن نوشته شده بود: «عکس مهندس موسوی»

این غرفه‌ها به سنت هرساله در آغاز سال تحصیلی و با هدف آشنایی ورودی‌ها با تشکل‌ها احداث شده بود.

در این باره با علی حقیقت جوان، دبیر انجمن اسلامی آرمان و محمد سبحان عرب شاهی، دبیر انجمن اسلامی رویش به گفت‌وگو پرداختیم که متن کامل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:

حقیقت‌جوان: خود را مجری قانون می‌دانند

علی حقیقت جوان در مورد اتفاقات دانشگاه علم و صنعت به انصاف نیوز گفت: «در آیین‌نامه‌ی تشکل‌های دانشجویی و مسایل حول آن وقتی می‌خواهیم برای یک برنامه مجوز بگیریم، برای کلیت یک برنامه مجوز می‌گیریم، هیچ سالی نبوده که ما برای چیزی که در غرفه می‌چسبانیم از جمله پوسترهای مختلف مجوز بگیریم. از نظر قانونی برای چیزی که در غرفه چسبانده می‌شود نیازی به مجوز ندارد.

هر ساله به دلیل سنتی که وجود دارد و همینطور به خاطر همکاری‌ با معاونت فرهنگی، چیزهایی مثل پیکسل و بروشور یا شاید کتاب به دانشجویان داده می‌شود یا اگر بخواهیم کلیپی در غرفه پخش کنیم، از قبل به معاونت فرهنگی نشان می‌دهیم و مجوز آن را می‌گیریم. امسال هم همین روال تکرار شد، نحوه‌ی مجوز گرفتن امسال با سال‌های گذشته هیچ تفاوتی نداشته است. طبق آیین‌نامه هم باید برای کلیت یک برنامه مجوز گرفته شود.

طبق سنت هرساله ما عکس مهندس موسوی را در غرفه زده بودیم، روز اول اتفاق خاصی نیافتاد. همین افرادی که روز دوم حمله کردند، آمدند از غرفه یک سری عکس گرفتند و رفتند، این هم هر سال اتفاق می‌افتد.

روز اول هیچکدام از افراد حفاظت فیزیکی یا حراست حضور نداشتند. فقط یک بار یکی از افراد حفاظت فیزیکی آمد و گفت که این عکس باید پایین بیاید. من در جواب گفتم که این مسایل ربطی به حراست یا حفاظت فیزیکی ندارد چراکه مجوز ما از معاونت فرهنگی و هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی که از رییس دانشگاه، نماینده‌ی نهاد رهبری و نماینده‌ی وزارت علوم تشکیل شده، است. ایشان این حرف را منتقل کردند و گفتند عواقب آن هم با خود شما است.

از روز دوم حراست حضور داشت، من چندین باز با معاونت فرهنگی تماس گرفتم و گفتم که این مسایل ربطی به حراست و حفاظت فیزیکی دانشگاه ندارد، ایشان هم تماس گرفتند و حراست هم بعد یک سری جر و بحث دور شدند. معاون فرهنگی هم می‌گفت این عکس باید برداشته شود چون شما مجوز نگرفتید که این حرف هم حرف درستی نیست چون فقط برای کلیت نیاز به مجوز است.مگر اینکه هیات نظارت بر تشکل‌ها یک ابلاغیه‌ی کتبی بدهد که عکس مهندس موسوی نباید در غرفه باشد.

یکی از افراد منتسب به بسیج از جلوی غرفه رد می‌شد که  یک دفعه به سمت غرفه هجوم برد، این شخص داد می‌زد و می‌گفت تشکل شما غیرقانونی است و دو دقیقه به شما فرصت می‌دهم وگرنه خودم برمی‌دارم. چند نفر دیگر هم که آنها هم از نزدیکان و منتسبان به بسیج هستند، آن اطراف بودند که به او پیوستند.

معاون فرهنگی اصرار داشت که عکس را برداریم و ما هم اصرار می‌کردیم که باید ابلاغیه‌ی کتبی بیاید چون اصلا ابلاغ شفاهی قانونی نیست. تعداد کسانی هم که جلوی غرفه جمع می‌شدند بیشتر می‌شد و به تعداد 15، 16 نفر رسید.

در همین حین معاون فرهنگی با ابلاغیه‌ی کتبی آمد که در آن آمده بود با توجه به آنکه در درخواست مجوز، درخواست برای عکس مهندس موسوی نداشتید، نباید آن را در غرفه بگذارید. فارغ از اینکه آیا این از نظر قانونی درست است یا نه، ما عکس را برداشتیم و برعکس کردیم و روی یک صفحه‌ی سفید نوشتیم :«عکس مهندس موسوی». وقتی این را نوشتیم این افراد خشمگین شدند و می‌گفتند این هم باید برداشته شود، معاون فرهنگی هم گفت این که برداشته شود یا نشود تصمیم من است که به نظر من مشکلی ندارد.

آنها داد و فریاد می‌کردند و می‌گفتند نظر معاونت فرهنگی مهم نیست، همان فردی که دفعه‌ی اول سعی داشت به غرفه حمله کند، به صورت خودمختار دوباره به غرفه حمله کرد و آن پوستر را کند و این اتفاق منجر به درگیری شد. بعد از آن هم آنها به جز یکی دو نفر خارج شدند.»

او در مورد مصاحبه‌ی بسیج با خبرگزاری فارس گفت: «رییس بسیج مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس انجام داد و گفته که ما این افراد را تحریک کردیم، من متوجه این استدلال نمی‌شوم که ما این افراد را تحریک کردیم یا کاری انجام دادیم که اینها حمله کنند، به نظرم این حرف‌ها خیلی بی‌پایه و اساس هستند.

این افراد خود را در چه جایگاهی می‌دانند که خود را مجری قانون قلمداد می‌کنند؟ دانشگاه معاونت فرهنگی و هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دارد و اینها هستند که می‌توانند کاری کنند، دانشجو که نمی‌تواند مجری یک عمل شود.

روایتی هم که منتشر شده، روایت درستی نبوده چون از چند ساعت قبل این افراد بودند که حمله کردند و باید در نظر داشته باشیم کسانی که به غرفه حمله کردند و به حریم آن تجاوز کردند، این افراد بودند و اینها بودند که جو را متشنج کردند.

روح کلی این مصاحبه‌ای که انجام شد این بود که این افراد خودشان را مجری قانون می‌پنداشتند و حس می‌کردند که در جایگاهی از دانشگاه هستند که می‌توانند در امور دانشگاه دخالت کنند و نظر خودشان را به کرسی بنشانند و اعمال سلیقه کنند. مشکل اساسی من با این روحی است که در این مصاحبه ترسیم شده است.»

حقیقت جوان در ادامه افزود: «معاونت فرهنگی ادعا کرده که اگر ما یک شکایت‌نامه از فرد حمله‌کننده بنویسیم، دست کماز سمت خودش پیگیری می‌کند، حتی ما گزارشی از واقعه‌ای که اتفاق افتاده در حراست دانشگاه تنظیم شده است، اما حس و پیشبینی من این است که برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد، دلایل آن هم مشخص است اما امیدوارم که رویه‌ی دانشگاه تغییر کرده باشد.

وقتی دانشگاه به ما می‌گفت شما باید این عکس را پایین بیاورید، به نظرم داشت صورت مساله را پاک می‌کرد درحالی که ما معتقدیم کار خلاف قانونی نشده، حتی به محض ابلاغ کتبی هیات نظارت ما عکس را پایین آوردیم. به نظرم تلاش دانشگاه باید این باشد که جلوی کسانی را بگیرد که می‌خواهند اعمال سلیقه کنند، نه اینککه جلوی ما را بگیرند.

در حین درگیری هم حراست دانشگاه می‌توانست فعالانه عمل کند، این عمل فعالانه حتی می‌توانست از درگیری جلوگیری کند، اگر همان اول حراست جلوی این افراد را می‌گرفت و آنها را به نقطه‌ی دیگری از دانشگاه هدایت می‌کرد یا باید پیشبینی می‌شد که هدف از حضور در آنجا نه بازدید از غرفه‌ها نیست و ممکن است به یک غرفه حمله کنند. حراست به جای حضور فعالانه، منفعلانه عمل کرد و به نظر من یکی از عوامل درگیری حراست بود.»

عرب شاهی: چند سال است این اتفاقات می‌افتد

عربشاهی به انصاف نیوز گفت: «ما عکس آقای میرحسین موسوی را در غرفه معارفه گذاشته بودیم و از طرف معاونت فرهنگی و حراست به ما گفته شد که عکس آقای موسوی را بردارید چون غیر قانونی است. ما هم درخواست نامه کتبی کردیم چون انتشار عکس آقای موسوی و کروبی حتی در نشریات هم ممنوعیت ندارد. به ما گفتند که دستور از بالا آمده و ما دستور داریم که عکس را برداریم. معاون فرهنگی به ما گفت که شما عکس را بردارید، من هم نامه‌ی کتبی از طرف هیات نظارت را می‌آورم. ما هم عکس را برعکس کردیم اما پشت آن اسم آقای موسوی را نوشتیم که بچه‌ها بفهمند این عکس متعلق به کیست.

به جز ما انجمن آرمان هم از عکس میر حسین موسوی استفاده کرده بودند که آن ها هم بعد از تذکر عکس را برعکس کرده بودند و روی آن مهندس موسوی را نوشته بودند. علاوه بر این ما یک پارچه هم نصب کردیم که با رنگ سبز نوشته بودیم: «یاحسین، میرحسین، و تو بخوان از هر یا حسین ما». روز دوم یک تعداد از بچه‎های بسیج جلوی این پارچه جمع شدند و پارچه را کندند و این عکس‌ها را پاره کردند. بعد از قضیه به هر دو انجمن رویش و آرمان حمله کردند و درگیری به وجود آمد.

وقتی بار اول این اتفاق افتاد، ما پارچه را پس گرفتیم و دوباره نصب کردیم اما دوباره حمله کردند و آن را کندند که این بار با وجود حضور معاون فرهنگی و به  درخواست خود معاون هم پارچه را پس ندادند.»

عرب شاهی در ادامه افزود: «مساله مهم این است که این اتفاق چند سال است در علم و صنعت و دانشگاه‌های دیگر اتفاق می‌افتد آن هم بدون اینکه از طرف وزارت علوم و تحقیقات ابلاغ شود که این مساله ممنوعیت دارد.

در نامه‌ای که از هیات وزارت به ما داده شد نوشته شده بود که چون در مجوز غرفه، استفاده از عکس میرحسین موسوی ذکر نشده است امکان استفاده ازآن وجود ندارد وگرنه صراحتا اعلام نشده است که استفاده از عکس میرحسین موسوی و کروبی منع قانونی دارد. حراست به ما اعلام کرده است که ما برای فردی که بدون مجوز پارچه و عکس را پاره کرده است تخلف تنظیم می‌کنیم ومعاون فرهنگی هم قول پیگیری داده است،خود انجمن ما هم شکایتی علیه این فرد تنظیم می‌کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. افرین ..دست مریزاد بر سلسله جنبان اصلی….خوب جوانان این دیار را به جان هم انداخته اید…پدیده هزاره سوم را بر کشیدید تا هزاران میلیاردهارا غارت کردید حالا این جوانان مظلوم را بجان هم انداخته اید…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا