خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استعفای دسته‌جمعی کادر فنی شطرنج

خبرگزاری ایسنا نوشت: تعدادی از اعضای کمیته فنی شطرنج به دلیل ابهام‌های موجود بر سر اعزام تیم ملی شطرنج نوجوانان به مسابقات قهرمانی آسیا از سمت‌شان استعفا کردند.

مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در رده نوجوانان در امارات در حال پیگیری است. تیم ملی شطرنج ایران با توجه به آنچه فدراسیون اعلام کرد به دلیل صادرنشدن ویزا از سوی میزبان با مشکلات زیادی مواجه شد. بعد از صدور ویزا البته با تاخیر برخی از اعضای تیم ملی ایران مسابقات سریع و همچنین دور نخست بخش استاندارد را از دست دادند و برخی دیگر به همین دلیل از حضور در مسابقات انصراف دادند. تنها روشا اکبری در ابتدا به مسابقات اعزام شد و در بخش رپید زیر ۱۲ سال به مقام سوم رسید.

بعد از این اعزام پرماجرا، برخی از اعضای کادر فنی فدراسیون از حضور در کمیته فنی استعفا دادند. امیررضا پوررمضانعلی، استادبزرگ شطرنج ایران و مدرس فیده، یکی از افرادی بود که از کمیته فنی انصراف داد.

امیررضا پوررمضانعلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این اتفاق اظهار کرد: به هر حال شرایط مسابقات آسیایی از ماه‌ها قبل مشخص می‌شود و فدراسیون‌ها می‌دانند که چه زمانی و در کدام کشور برگزار می‌شود. فدراسیون شطرنج هم قطعا از شرایط اطلاع داشته است. آنها اعلام کردند که از یک ماه قبل برای ویزا اقدام کرده‌اند اما ویزا نرسیده که این موضوع برای ما هم نامشخص است.

او افزود: من و چند نفر دیگر از اعضای کمیته فنی از رییس کمیته فنی، مدیر تیم‌های ملی که عضو کمیته هم هستند و آقای افشاری که سرپرست تیم و عضو کمیته فنی‌اند، پرسیدیم که شرایط و دلایل را توضیح دهند اما کسی پاسخگو نبود. برای ما ابهام بود که دلیل آن واقعا چیست. به همین دلیل من و سه نفر دیگر یعنی امیرمحمد سوزنکار (استاد بین‌المللی)، محمد نیکوکار (رییس هیات استان ایلام) و فاطمه افشار (رییس هیات استان قزوین) انصراف دادیم.

استادبزرگ شطرنج ایران در ادامه افزود: مشکل ویزانگرفتن یک طرف و هماهنگ‌نشدن شرایط اعزام طرف دیگر ماجرا بود. برخی از بازیکنان در فرودگاه ساعت‌ها منتظر شدند و کسی هم به آنها اطلاع‌رسانی نکرد که ویزا نیامده و باید برگردند به خانه بروند یا برای آنها هتل فراهم شود. هیچ اطلاع‌رسانی درباره این موضوع نشده بود. به هر حال این مسئولیت قاعدتا بر عهده افرادی همچون سرپرست تیم، مدیر تیم‌های ملی، دبیر فدراسیون باید باشد و نباید بازیکنان را این گونه معطل نگه دارند.

پوررمضانعلی افزود: ویزا روز قبل از دور اول استاندارد رسیده بود و اگر می‌خواستند می‌توانستند با هزینه بیشتر بازیکنان را بفرستند که این اتفاق هم نیفتاد. حداقل آنهایی را که شانس بیشتری برای کسب مدال داشتند می‌فرستادند. سه نفر از بازیکنان ملیکا موحدی، سینا موحد و محمدمهدی عباسی که خیلی شانس طلا داشتند بعد از اینکه دور اول را از دست دادند از حضور در مسابقات منصرف شدند چون در هشت دور دیگر باید بدون باخت بازی می‌کردند و هر باخت آنها را از سکو دور می‌کرد.

او افزود: ویزای تمام بازیکنان به جز دو نفر روز قبل از مسابقه استاندارد آمد اما فدراسیون به دلیل گرانی بیش از حد بلیت یا نبودن بلیت به تعداد نفرات، آنها را به امارات نفرستاد. در صورتی که می‌شد بازیکنان را گروه‌گروه بفرستند. آنهایی را که شانس مقام داشتند، در ابتدا اعزام می‌کردند تا در شرایط بهتری در مسابقات شرکت کنند. کلی از شانس‌های مقام از دست رفت.

پوررمضانعلی خاطرنشان کرد: نگرفتن ویزا و اینکه چرا ویزاها دیر صادر شد یک طرف ماجرا بود اما رفتن بازیکنان بعد از دور اول طرف دیگر است. الان تیم ایران نصف و نیمه در مسابقات شرکت کرده است. آنها دور اول را باخت خوردند و شانس مدال بسیار کم شد. با از دست رفتن دور اول کار برای بچه‌ها سخت شده و چون سن بازیکنان هم کم است، هماهنگ‌کردن آنها کار را سخت‌تر هم می‌کند.

او گفت: چرا بازیکنان به این شکل رفتند و این اتفاقات افتاد، برای ما جای سوال است. به هر حال باید اطلاع‌رسانی شود که بازیکنان به فرودگاه بروند یا خیر. اینکه برای آنها هتل گرفته شود یا به خانه بازگردند. اینها مسائل راحتی است و الزاما به سرپرست فدراسیون شطرنج هم مربوط نیست. مسئولان اجرایی باید کارهای مربوطه را انجام می‌دادند که ندادند. در همین شرایط بازیکنانی که ارتباط بیشتری با سرپرست یا مربی اعزامی داشتند از شرایط اطلاع داشته و به فرودگاه نیامده بودند.

استادبزرگ شطرنج در پایان گفت: مسابقات سه بخش استاندارد، سریع و برق‌آسا دارد. روز اول مسابقات سریع انجام شد که ویزای ایرانی‌ها نرسید. فدراسیون هم برای روز قبل از مسابقات سریع بلیت گرفته بود که به دلیل صادرنشدن ویزا یک بار یا دو بار بلیت‌ها کنسل شد. روزی که مسابقات سریع شروع شد ویزای بازیکنان آمد. فدراسیون هم می‌توانست بازیکنان را به دور نخست برساند. روزی که بلیت صادر شد، دور اول تمام شده بود بیشتر بازیکنان دور اول را باخت داشتند و حتی برخی وسط دور دوم رسیدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا