خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد خانواده شهید بهشتی در دیدار 3 نماینده زن مجلس

سه تن از زنان مجلس دهم ضمن بازدید از خانه موزه شهید بهشتی با خانواده او دیدار کرده و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر دفتر حزب جمهوری اسلامی به بررسی دیدگاه های نخستین رییس دیوان عالی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درباره زنان پرداختند.

به گزارش «کلیدملی»، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و فریده اولادقباد به همراه سیدعلیرضا بهشتی و ملوک سادات بهشتی به بحث و تبادل نظر درباره وضعیت زنان و نیازهایی که جامعه دارند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آنها رسیدگی کنند پرداختند.

ملوک سادات بهشتی، که دکترای زبان شناسی همگانی از دانشگاه تهران دارد و استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است در این دیدار خطاب به نمایندگان زن مجلس دهم گفت: محورهای مربوط به حوزه زنان مشخص است و دستوران امام، رهبرمعظم انقلاب، شهید بهشتی و شهید مطهری نیز در این موارد مشخص و شفاف است.

وی با اشاره به مشکلاتی که زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست از نظر مالی دارند خواستار توجه نمایندگان مجلس دهم به رفع این مشکلات شد.

ملوک سادات بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به سه نماینده حاضر در این دیدار گفت: به نظر می رسد باید مسئله جوانان را مستقل از ورزش دید و ساختار کنونی وزارت ورزش و جوانان موجب خلط مبحث شده و در عمل کمتر به مسئله جوانان پرداخته می شود.

رئیس پژوهشکده مدیریت دانش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران همچنین به مشکلات زنان کارمند و شاغل اشاره کرد و توضیح داد: در این دوره از مجلس شورای اسلامی 17 زن توانسته اند راه پیدا کنند و نسبت به دوره های قبلی صندلی های بیشتری را به زنان اختصاص دهند و همین مسئله موجب می شود انتظار داشته باشیم که بیشتر بر مطالبات زنان تمرکز کنند و با انسجام بیشتری مطالبات زنان را پیگیری کنند.

در این دیدار سیدعلیرضا بهشتی رییس خانه موزه شهیدبهشتی نیز به طرح دیدگاه های پدرش پرداخت و به عنوان یک روحانی نواندیش دینی از او یاد کرد که به اصول اسلام شناسی پایبند بود.

وی درباره نگاه دکتر شهید بهشتی درباره آزادی عمل زنان گفت : از جمله افرادی است که بیشترین وسعت میدان عمل اجتماعی را برای خانم قائل بودند. در زندگی خصوصی هم بر همین منوال عمل می کردند. قبل از انقلاب مادر من تصمیم گرفت رانندگی یاد بگیرد، پدر اصلاً مانع نشد، بلکه کمک هم کرد و آیین نامه را خودشان با مادرم کار کرد تا بتواند امتحان دهد، هر چند که در نهایت مادر من به دلایلی موفق به اخذ گواهینامه نشد، اما شهید بهشتی اساساً منعی برای چنین فعالیتهایی نداشتند.

وی با اشاره به دو اصل 43 و 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که شهید بهشتی در تدوین آن نقش به سزایی داشته تاکید کرد: این اصول را مقدمه اقتصاد توسعه دانسته اند که شهید بهشتی به آن اهتمام داشته و لذا لازم است نمایندگان مجلس دهم به تحقق بیشتر این دو اصل توجه کافی داشته باشند.

علیرضا بهشتی همچنین خطاب به نمایندگان زن حاضر در این جلسه گفت: خواهش ما این است که خود را نماینده همه زنان از همه اقشار بدانید و از پتانسیل زنان خانه دار بیشتر استفاده کنید و بیشتر به موقعیت و نیازهای آنها توجه داشته باشید. بدبهی است وقتی تنوع دیدگاه ها شناخته شود، می توان از کاهش سرمایه اجتماعی جلوگیری کرد و اعتماد را دوباره در جامعه تقویت کرد.

رییس خانه موضوع شهید بهشتی همچنین راهکارهایی را به نمایندگان زن برای پیشبرد بهتر امور زنان پیشنهاد کرد و توضیح داد: تعاونی ها هنوز به درستی در کشور ما اجرایی نشده اند و با این ساختار اقتصادی می توان برای زنان بدسرپرست و خودسرپرست شغل و پشتوانه اقتصادی فراهم کرد.

بهشتی در بخش دیگری از پیشنهادهای خود از نمایندگان زن خواست به بالابردن سهم زنان در جراید توجه کنند و افزود: کمتر روزنامه ای صفحه خاص زنان دارد در حالی که روزنامه جمهوری اسلامی در همان ابتدای راه اندازی صفحه خاص زنان داشت. الان کمتر به طور خاص در مطبوعات به مسائل زنان پرداخته می شود که شما می توانید در این زمینه بسترسازی کنید.

وی همچنین به تبیین استراتژی برابرخواهی درعین تفاوت گرایی اشاره کرد و گفت: شهروندان اعم از زن و مرد حقوق برابر دارند ولی زنان حقوق متفاوتی دارند که در این بحث ها باید به حقوق زنان مطلقه و بیوه توجه کافی شود.

فرزند شهید بهشتی از زنان نماینده خواست ارتباط موثری با حلقه مطالعات زنان دانشگاهی داشته باشند و با استفاده از پتانسیل های علمی و دانشگاهی برنامه های توسعه برای زنان را پیش ببرند و تاکید کرد: شهید بهشتی بر جنبه انتخاب گرایانه انسان ها تمرکز داشت و انسان را از این منظر که توان انتخاب دارد برتر می شمرد لذا باید این جنبه از انسانیت را تقویت و فرهنگ سازی کنید.

به گفته ی او، شهید بهشتی انتخابگری انسان را متاثر از رابطه انسان با خویشتن خویش ، رابطه انسان با خالق، رابطه انسان با جامعه، رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با خالق تفسیر کرد.

4651

دیدار خانم ها طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و فریده اولادقباد با خانواده شهید بهشتی به مناسبت و یادمان هفتم تیر انجام گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا