خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ میرسلیم به انتقادات از مداخله هیات عالی نظارت

«مصطفی میرسلیم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به برخی ابهامات درباره هیات عالی نظارت گفت: کار این هیات بررسی عدم مغایرت با نتایج حاصل از بند اول اصل ١١٠ است که تحدید مجلس محسوب نمی شود.

به گزارش ایرنا، لوایح الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی پس از بررسی در شورای نگهبان بار دیگر به مجلس اعاده شد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا در توییتی اعلام کرد که ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو برطرف شده است اما در عین حال یادآور شد: با عنایت به نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد این مصوبات به مجلس اعاده شوند.

اقدام هیات عالی نظارت در بررسی لوایح مرتبط با FATF و ارائه ایرادات به شورای نگهبان باعث اظهارنظر در میان اعضای مجمع، نمایندگان مجلس و حتی برخی سیاسیون شد.

به همین دلیل ایرنا تلاش کرد در گفت‌وگو با سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی شبهات و سوالات در این زمینه پاسخ دهد.

– ایرنا : با توجه به سخنان چند روز گذشته حضرتعالی با رسانه‌ها، آیا اقدامات هیات عالی نظارت را می‌توان به عنوان رکن قانونگذاری دانست؟

– میرسلیم : اجرای سیاست‌های کلی تاکنون عملا مغفول مانده بود. با اقدامات هیات عالی نظارت در فرآیند قانونگذاری موضوع عدم مغایرت با سیاست‌های کلی بررسی و نتیجه آن در کمیسیون‌های مجلس بهره‌برداری خواهد شد و ضمنا به اطلاع شورای نگهبان خواهد رسید تا وظیفه قانونی خود را به لحاظ انطباق با اصل ١١٠ ایفا کنند.

– ایرنا: عده‌ای معتقدند وجود هیات عالی نظارت، استقلال مجلس را تحدید می‌کند، به نظر شما این نظریه درست است؟

– میرسلیم : استقلال و حدود اختیارات مجلس در قانون اساسی تعیین شده و کار هیات عالی بررسی عدم مغایرت با نتایج حاصل از بند اول اصل ١١٠ است و تحدید محسوب نمی‌شود مگر در چارچوب قانون اساسی.

– ایرنا : احمد توکلی معتقد است هیات عالی نظارت مستقل از مجمع است، با توجه به این که اعضای این هیات توسط مجمع انتخاب می‌شوند این موضوع تا چه میزان می‌تواند درست باشد؟

– میرسلیم: هیات عالی را مجمع انتخاب می‌کند اما در امر نظارت وظایف مجمع کلا به آن هیات واگذار شده تا بتواند سریع‌تر و دقیق‌تر اقدام کند.

– ایرنا : آیا نظرات هیات عالی نظارت همان نظرات مجمع تشخیص محسوب می‌شود؟

– میرسلیم : در امر نظارت، وظایف مجمع بنا به نظر مقام معظم رهبری به هیات عالی واگذار شده است و دیگر مجمع مستقیما به نظارت نمی‌پردازد.

– ایرنا : در صورت پافشاری مجلس بر لایحه CFT آیا هیات عالی نظارت حق وتوی این لایحه را خواهد داشت؟

– میرسلیم : در صورت پافشاری مجلس بر مصوبه خود، موضوع برای تشخیص مصلحت به مجمع فرستاده خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا