خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارز ۴۲۰۰تومانی از نگاهی دیگر

حمیدرضا جلایی‌پور درباره‌ی سیاست ارز ۴۲۰۰تومانی «امتداد» نوشت: یکی از عملکردهای برجسته دولت روحانی انجام برجام (و خارج کردن دست ایران از زیر ساتور بند هفت شورای امنیت بود) و سپس اداره قابل قبول کشور پس از انجام توطئه خروج ترامپ از برجام بود. به بیان دیگر دولت با کمک حاکمیت و نیروهای جامعه‌مدنی توطئه گروه “ب” را در «بی‌ثبات و ناامن‌کردن» کشور آبرومندانه خنثی کرد. متاسفانه این دستاورد درخشان دولت در افکار عمومی و فضای مجازی با موضوع تخصیص ارز چهار هزار و دویست تومان ضربه خورد و می‌خورد.

دیروز ۲۲/۷/۹۸ در مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور خبرنگار کیهان از او پرسید: «سال گذشته در اوج جنگ اقتصادی ١٨ میلیارد دلار از ذخایر ارز کشور در قالب ارز ۴هزازتومانی به باد رفت. مسئولیت آن با چه کسی است؟»

📌خلاصه حرف کیهان این بود که هیجده میلیارد دلار به باد‌ رفته چه شد و چه کسی خورد؟ و اینک دو سال هست که کیهانیان و حامیان نظارت حداکثری استصوابی در فضای مجازی درباره این ارز «برباد رفته» زیر پرچم مبارزه با فساد از مردم اشک می‌گیرند و دولت را در افکار عمومی در شرایط جنگ روانی و اقتصادی ترامپ تخریب می‌کنند.

اما رئیس جمهور در همین نشست مطبوعاتی به روزنامه کیهان با آرامش و روشن پاسخ داد که: «١٨ میلیارد ثبت سفارش برای خرید کالا کرده اند/ همین امسال هم ١٩میلیارد به افراد داده ایم برای اینکه جنسی را وارد کنند/ اگر کسی پول گرفته و جنس وارد نکرده باید بررسی شود و برخورد شود….«١٨میلیارد به باد نرفته است، به مردم داده ایم.

برای بحث ارز ۴هزازتومانی ما در دولت بحث کردیم/ عده ای میگفتند به خروج سرمایه ارز ندهیم که من بنا به دلایلی مخالف بودم.

یک نظر در آن جلسه این بود که یک نرخ واحد برای ارز در نظر گرفته شود/ یادم هست کیهان هم تشکر کرد/ مقام معظم رهبری هم گفت کار خوبی است/ من در آن جلسه هم موافق این کار نبودم اما گفتم اگر همه شما اتفاق نظر دارید انجام دهید و به آقای جهانگیری گفتم شما اعلام کنید. اولین روزنامه ای که تقدیر کرد کیهان بود و گفتند چرا زودتر این کار را نکردید.

اصل تصمیم درست بود. هیچ ارزی بر هدر نرفته است/ همه این ها سفارش تجار و کار آفرینان بوده است اما عده ای سواستفاده کردند و باید برخورد شود».

خلاصه حرف روحانی این بود که در آن شرایط بحرانی که حتی اقتصاددانان عدالت‌طلب کشور نیز پیش‌بینی نرخ دلار را چهل‌هزار تومان حدس می‌زدند، دولت باید برای نرخ ارز تصمیم می‌گرفت و بطور جمعی این تصمیم را گرفت و در واقع ارزی به «باد» نرفته است و البته اگر کسی سواستفاده کرده باید رسیدگی شود و دولت هم لیست گیرندگان ارز را اعلام کرده است.

کاشکی اولا این توضیح دولت توسط مقامات رسمی زودتر انجام می‌شد تا وسیله‌ای برای تخریب دستاوردهای دولت نمی‌شد. ثانیا امیدواریم در همین دولت گزارش سواستفاده‌ها از این ارز هم به مردم داده شود تا موضوع یک کلاغ چهل کلاغ نشود.

اما یک تقاضا؛ الان ما محدوده موضوع ارز چهار‌ هزار و دویست هزار تومانی را با توضیح دکتر روحانی می‌دانیم. ولی ما نمی‌دانیم هشتصد میلیارد دلار درآمد نفتی و ارزی دولت احمد‌ی‌نژاد حداقل طی چه سرفصل‌هایی هزینه شده است و چرا با این در‌آمد بی‌نظیر ارزی صندوق ذخیره ارزی در پایان دوره احمدی‌نژاد خالی تحویل دولت روحانی شد؟

اگر احمدی‌نژاد و یا رئیس بانک مرکزی زمان او به این سوال مهم پاسخ دهند بسیار مدنی و مسولانه خواهد بود. ولی اگر احمدی‌نژاد چنین نکرد تقاضا می‌کنیم بانک مرکزی کنونی به این سوال مهم در جهت شفاف‌سازی پاسخ دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا