خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پارک سراوان رشت، نشتارود و اوپرت/ در گردشگری ایران چه خبر است؟

ماجرای عجیبی که برای گردشگران در اوپرت افتاد، دیدارنیوز را برآن داشت تا نگاهی به حوادثی که برای گردشگران در طول سال های قبل اتفاق افتاد، بیاندازد و دلایل داخلی و خارجی توسعه نیافتگی صنعت گردشگری را بررسی کند.کد خبر: ۱۵۳۳۳۶۱۶:۰۴ – ۰۴ مرداد ۱۴۰۲

پارک سراوان رشت، نشتارود و اوپرت/ صنعت گردشگری ایران به کجا می‌رود

به گزارش نسرین نیکنام از دیدارنیوز، تا همین چند سال پیش متولیان امر توسعه صنعت گردشگری برای عدم موفقیت ایران در این حوزه ده‌ها دلیل می‌آوردند؛ یکی نبود هتل را بهانه می‌کرد، دیگری فقدان زیرساخت‌های مناسب و آن یکی هم ضعف در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را و …

درست همان زمانی که متولیان تصمیم گرفتند برای توسعه این صنعت، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزاتخانه تبدیل کنند، ویروسی به نام کووید ۱۹ آمد و همان برنامه نداشته وزارتخانه برای توسعه گردشگری را هم بر باد داد.

اما کمی قبل از شروع کرونا در دو مقطع زمانی مختلف، اتفاق‌هایی در پارک سراوان رشت و نشتارود رخ داد که رسانه‌ای شد، اما ماجرای اوپرت در سکوت خبری رسانه های رسمی گم شد و تنها صدای آسیب‌دیدگان این حادثه فضای مجازی بود، فضای مجازی فیلتر شده!

همان طور که در ابتدای گزارش گفته شد، بررسی حوادث ذیل به منظور شناسایی زمینه های آسیب جدی به بدنه گردشگری است که قرار بود از سال‌ها پیش جایگزین نفت شود و تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند.

پارک سراوان/ تیر ۹۸

سی و یکم تیرماه سال ۱۳۹۸ سرهنگ مجید رسول‌زاده، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان از حادثه‌ای در پارک جنگلی سراوان رشت خبر داد؛ حالا ماجرا چه بود؟

۴ تبعه یکی از کشور‌های همسایه در واکنش به تذکر یکی از ماموران حفاظت پارک جنگلی سراوان رشت و یکی از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مستقر در این پارک در خصوص رعایت نظم عمومی، با آن‌ها درگیر شدند. این گردشگران خارجی که ۱۷ تا ۲۰ ساله سن داشتند با ایجاد سر و صدا و آسیب رساندن به درختان پارک، نظم عمومی را برهم زده بودند. یکی از مسافران اتوبوس هم که مردی جوان و اهل کرج است برای حمایت از ۲ مامور حفاظت پارک جنگلی سراوان با گردشگران درگیر شد و در نهایت ماجرا در کلانتری خاتمه یافت.

مشهد/ آبان ۹۷

چهاردهم آبان، دو مرد میان سال از اتباع کشور عراق برای پیگیری امور درمانی وارد مشهد می‌شوند و نزد متخصصان ایرانی می‌روند. آن‌ها که آشنایی به زبان و محیط جغرافیایی نداشتند، در اطراف میدان بیت المقدس (فلکه آب) به دنبال فردی می‌گشتند تا آن‌ها را برای اجاره هتل، راهنمایی کند! در همین هنگام دو جوان ۱۷ و ۲۱ ساله که از شهر‌های جنوبی کشور به مشهد آمده بودند با دیدن سرگردانی دو گردشگر عرب زبان، نگاه معناداری به یکدیگر انداختند، طوری که گویی طعمه خود را یافته‌اند!

دو جوان مذکور که به لهجه عربی تسلط داشتند، با معرفی خود به عنوان «راهنما» (لیدر) به گردشگران عراقی، در پی کمک ظاهری به آنان برآمدند. جواد (۱۷ ساله) و محمد (۲۱ ساله) دقایقی بعد اتاقی را در یکی از اقامتگاه‌های خیابان امام رضا (ع) برای گردشگران مذکور اجاره کردند و بدین ترتیب قرار شد که صبح روز بعد نیز دو جوان مترجم برای راهنمایی آنان به محل اقامت‌شان بروند.طبق قرار، صبح روز بعد (پانزدهم آبان) دو مترجم یاد شده با کرایه یک دستگاه تاکسی، گردشگران را به خیابان عارف در منطقه احمد آباد مشهد بردند تا امور درمانی خود را پیگیری کنند، اما مشخص شد که پزشکان مد نظر آنان، در ساعات بعد از ظهر به مطب می‌روند!

این گونه بود که شرایط طبق نقشه مترجم‌های خلافکار پیش رفت چرا که آن‌ها از شب قبل و با همدستی دیگر دوستانشان، نقشه شوم سرقت مسلحانه از گردشگران را طراحی کرده بودند و با کشاندن آن‌ها به یک خانه به همراه چند نفر تمام اموال آن‌ها را به سرقت می‌برند و گردشگران را در منطقه‌ای دور افتاده رها می‌کنند که در نهایت با همکاری پلیس متهمان شناسایی و دستگیر می‌شوند.

مازندران/ مرداد ۹۸

یک دوچرخه‌سوار آلمانی که مدت‌ها درگیر بیماری سرطان بود، راهی ایران می‌شود. او که به‌تازگی از بیماری‌اش نجات یافته بود، تصمیم به جهانگردی با دوچرخه می‌گیرد و در این مسیر از نقاط شمالی ایران عبور کرد، اما در نشتارود مازندران درگیر اتفاقی تلخ شد. زورگیران هم اموالش را می‌برند و هم او را بشدت کتک می‌زنند تا جایی که فیلیپ در بیمارستان بستری می‌شود و چند روز پس از بهبودی ایران را ترک می‌کند.

این خبر در آن زمان بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت تا جایی که به گفته کارشناسان صنعت گردشگری حوادثی از این دست می‌تواند مانع بزرگی برای ورود گردشگران به ایران باشد؛ زیرا عدم امنیت جانی و مالی بزرگترین دشمن توسعه این صنعت است.

بعد از این ماجرا و با شیوع کرونا در جهان، عملا گردشگری تعطیل و ماجرا‌های تلخ و شیرین آن به فراموشی سپرده شد تا اینکه از اواخر سال ۱۴۰۱ که کم کم بحران کرونا کم و کمتر شد و گردشگران فرصت پیدا کردند که دوباره سفر‌های خود را آغاز کنند.


و، اما اوپرت

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در راس آن عزت الله ضرغامی، پس از گذر اپیدمی کرونا در هر نشست و همایش و سینماری اعلام کرد که می‌خواهد گردشگری را توسعه دهد.

از این رو ابتدا خود شروع به سفر کرد و از این استان به آن استان و از این شهر به آن شهر رفت و تلاش کرد که خود به تنهایی بخش عمده‌ای از آمار گردشگری را به عهده بگیرد و در کنار این، به سراغ کار‌های تبلیغاتی و ساخت ویدیو‌های پر بازدید رفت تا بتواند اساسا دین خود را به صنعت گردشگری ادا کند؛ البته اظهارنظر‌های او را در زمینه جذب گردشگر خارجی در بحرانی که کشور درگیر فیلترینگ و ماجرای حجاب است هم در نوع خود بی نظیر بود.

او که تلاش می‌کند مسیر گفتمانش با مردم در زمینه حجاب با سایر کابینه دولت ابراهیم رئیسی متفاوت باشد با بیان اینکه به گردشگران سیم کارت بدون فیلتر بدهیم و نباید به حجاب گردشگران کار داشته باشیم، جای پای خود را برای انتخابات بعدی محکم‌تر کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز درباره ماجرای اوپرت که منجر به آسیب جدی به گردشگران و از بین رفتن اموالشان شد، اظهارنظر نکرده است؛ هر چند که شاید از نظر برخی مسئولیت کمپ کردن گردشگران در مناطق گردشگری مستقیم با وزارتخانه پر طمراق میراث فرهنگی نباشد، اما به نظر می‌رسد وزیری که ساخت سرویس‌های بهداشتی به بزرگترین دغدغه‌اش تبدیل شده باید امنیت جان گردشگران هم در اولویت کارهایش قرار گیرد و درباره آن صحبت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا