خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات آتش بس پنج روزه در شمال سوریه [+واکنش‌ها]

بنا بر اعلام نیروهای دموکراتیک سوریه توافقنامه آتش‌بس منعقد شده بین ترکیه و آمریکا در شمال سوریه را که مدت آن پنج روز است پذیرفته‌اند. در حالی که بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، این توافق را مبهم خواند و سازمان ملل از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، مظلوم کوبانی، یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد، نیروهای کرد توافق با ترکیه را قبول کرده‌اند و هر آنچه لازم باشد برای به ثمر نشاندن آن انجام می‌دهند.

مظلوم کوبانی گفته آنها آتش‌بس در شهرهای راس‌العین و تل الابیض را رعایت خواهند کرد هر چند تصریح کرده که “ما درباره (آتش‌بس در) دیگر شهرها و مناطق صحبتی نکرده‌ایم.”

آلدار خلیل، یکی دیگر از رهبران برجسته کرد نیز در اظهارات تلویزیونی از توافق صورت گرفته و توقف درگیری‌ها استقبال کرد. اما در عین حال گفت، کردها در برابر هر حمله‌ای از خود دفاع خواهند کرد.

خلیل افزود، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خواهان نفوذ تا عمق ۳۲ کیلومتری در سوریه است و ما قبلا این شروط را رد کردیم.

از سوی دیگر، بثینه شعبان مشاور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد، توافق اعلام شده بین ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در شمال سوریه مبهم است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، دمشق امکان ندارد نمونه کردستان عراق در سوریه را بپذیرد.

رئیس شورای امنیت نیز در واکنش به توافق آتش‌بس در شمال سوریه آن را اگر عملا تحقق یابد امری مثبت خواند.

وی به خبرنگاران گفت، اعضای شورای امنیت منتظر جزئیات توافق دو طرف هستند.

بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره توافق دو کشور بر خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از شمال سوریه، پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد.

جزئیات این توافق به این شرح است:

-آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می‌کند.

– هر دو کشور بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

– ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند.

– ترکیه و آمریکا با شعار “یکی برای همه، همه برای یکی” به تعهدات خود جهت حفاظت از خاک ناتو و مردم‌های آن پایبند هستند.

– هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می‌کنند.

– طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

– دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه٬ پناهگاه٬ مواضع٬ سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

مایک پنس در این رابطه اظهار کرد، کشورش و ترکیه روز پنج‌شنبه توافق کردند آتش‌بس در شمال سوریه ۱۲۰ ساعت یا به عبارتی پنج روز باشد. توقف عملیات نظامی ترکیه به کردها اجازه خواهد داد از مرزهای ترکیه به مسافت ۳۲ کیلومتر عقب بنشینند.

پنس افزود، واشنگتن تضمین‌هایی از یگان‌های مدافع خلق کرد درباره عقب‌نشینی منظم از منطقه دریافت کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: توافق شامل همکاری در آینده درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌شود تا امنیت ملی ترکیه تضمین شود.

به گفته معاون دونالد ترامپ، آمریکا با یگان‌های مدافع خلق، نیروی نظامی اصلی کردها، برای عقب‌نشینی همکاری خواهد کرد.

او همچنین گفت با اجرای این آتش‌بس، ترکیه دیگر با تحریم‌های بیشتر مواجه نخواهد شد و بعدتر هم تحریم‌های وضع‌شده علیه آن رفع خواهد شد.

در این راستا سخنگوی نیروهای “ارتش آزاد سوریه” وابسته به ترکیه اعلام کرد، با دید مثبت به این توافق نگریسته می‌شود و ارتش آزاد سوریه با طرف ترکیه‌ای درباره تعلیق اقدامات نظامی هماهنگ است.

مولود چاووش‌اوغاو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا ضمن ادعای اینکه کشورش به تمامیت ارضی سوریه توجه دارد، تاکید کرد: با درایت رئیس جمهوری ترکیه طی مذاکرات به خواسته‌های خود رسیدیم.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو طی نشست خبری پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا گفت: با درایت رئیس جمهوری (رجب طیب اردوغان) طی مذاکرات به خواسته‌های خود رسیدیم.

چاووش‌اوغلو طی سخنانی در جمع خبرنگاران در آنکارا همچنین درباره سخنان مایک پنس مبنی بر برقراری آتش‌بس در آن منطقه اظهار کرد: این یک آتش‌بس نیست. آتش‌بس فقط می‌تواند بین دو طرف مشروع صورت بگیرد. این به معنای تعلیق عملیات است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: تعلیق عملیات به معنی عقب نشینی نیروهای ما از آنجا (شمال شرق سوریه) نیست. ما در آنجا حضور خواهیم داشت و به حضور خود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: برای اینکه یگان‌های مدافع خلق کرد طی ۱۲۰ ساعت از منطقه خارج شوند، عملیات “چشمه صلح” را موقتا متوقف خواهیم کرد، ولی این یک آتش‌بس نیست.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: آنکارا با طرف آمریکایی درباره خارج کردن سلاح‌های سنگین کردها و نابودی مواضع آنها توافق کرده و هیچ تعهدی درباره عین العرب (کوبانی) نداده است. ما خروج سلاح‌های سنگین را زیر نظر خواهیم داشت.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه کنترل منطقه امن‌ در اختیار نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود، گفت درباره منبج و برخی مناطق دیگر نیز با روسیه مذاکره خواهیم کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت پاکسازی منطقه از “تروریست‌ها” و ایجاد “منطقه امن” در شرق فرات تا عمق ۳۲ کیلومتر و در طول ۴۴۴ کیلومتر تا مرز عراق از لحاظ امنیت ترکیه، تصریح کرد: در مورد بازپس گیری سلاح‌های سنگین، امحای مواضع و سنگربندی ی.پ.گ به توافق دست یافتیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره نامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خطاب به رجب طیب اردوغان گفت: ما عملیات را ۹ اکتبر آغاز کردیم. یعنی پاسخ خود را در میدان دادیم.

این مقام ترکیه اظهار کرد، کشورش مبارزه جدی با داعش داشت و بیش از ۴۰۰۰ نیروی داعشی را در عراق و سوریه خنثی کرد.

وی افزود: ما با هماهنگی آمریکا در مساله مبارزه با داعش در شرق رود فرات نیز اقدام خواهیم کرد.

همچنین مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی گفت‌وگو کردند.

جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و گوترش منتشر نشده است.

سخنگوی کرملین در گفت‌وگویی تاکید کرد، مسکو انتظار دارد اطلاعات توافق‌های آمریکا – ترکیه درباره تعلیق عملیات در شمال سوریه را از آنکارا دریافت کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: امید داریم اطلاعاتی از جانب ترکیه درباره توافق با آمریکا دریافت کنیم.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل از هر تلاشی برای تنش‌زدایی از شرایط و حفاظت از غیرنظامیان در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و قوانین بشردوستانه بین‌المللی حمایت می‌کند. دبیرکل تاکید دارد که هنوز راه درازی تا دستیابی به راهکاری موثر برای بحران در سوریه پیش روی ما قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا