خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران و فرصتی برای منزوی کردن اسرائیل!

به گزارش انصاف نیوز، کاملیا انتخابی فرد در الشرق الاوسط نوشت:
ایران و عراق پس از هشت سال جنگ خونین سرانجام تصمیم به آتش بس گرفتند. این جنگ نیم میلیون کشته و صدها هزار معلول و زخمی در دو کشور برجا گذاشت. ‌این جنگ پایان یافت، اما دشمنی میان دو کشور ادامه یافت. در سمت دیگر مرزهای ایران نیز، گروه‌اسلام گرای تندرویی که از کشور همسایه‌اش ‌ایران با اکثریت شیعه به شدت تنفر داشت، قدرت را در افغانستان به دست گرفت. در سال 1997 میلادی دیپلماتهای ایرانی در شهر مزار شریف افغانستان به دست نیروهای گروه طالبان ربوده و کشته شدند و دو کشور به علت همین حادثه تا آستانه جنگ پیش رفتند. ایران به علت فراوان بودن دشمنانش، در محاصره کشورهایی است که در آنها دولت هایی بر سر کار می آیند که همگی سیاستی خصمانه‌ در برابر تهران در پیش می گیرند. 
جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در اقدامی غیرمنتظره برای گرفتن انتقام حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی در نیویورک، جنگی را علیه افغانستان آغاز کرد. رژیم طالبان به‌این شکل سقوط کرد و پس از آن، نوبت به خلاص شدن از دست صدام حسین رسید. آمریکا به عراق حمله و صدام حسین را اسیر کرد و به این شکل رژیم بعثی عراق فروپاشید. 
به این ترتیب، عراق و افغانستان که سرسخت ترین دشمنان ایران به شمار می رفتند؛ ناگهان به بهترین دوستان این کشور تبدیل شدند. ایران چقدر خوش شانس است!
این رویدادها به این واقعیت اشاره دارد که هرگاه‌ایران خود را در محاصره یافته و نشانه‌های جنگ در افق این کشور پدیدار شده است؛ دست کمکی از غیب برای نجات رژیم تهران دراز شده است. 
هدف من از بیان ‌این مقدمه این بود که خواننده را متقاعد کنم هرگاه ایران در آستانه آزمون دشوار جدیدی قرار گرفته، تا چه حد خوش شانس بوده است. اکنون که تنش میان غرب و روسیه بر سر اوضاع اوکراین در حال شدت یافتن است؛ ایران بار دیگر خود را در شرایط ممتازی می بیند. 
به همان اندازه که احتمال اقدام روسیه به اشغال شبه جزیره کریمه اوکراین و تشدید تنش بین کاخ سفید و کرملین در افق دیده می شود، برای ایران فرصت بیشتری برای بهره برداری از این شرایط ایجاد می شود. ایران به لطف نزدیک بودن به روسیه و مذاکرات فشرده و مفید با آمریکا و قدرت های اروپایی برسر برنامه اتمی اش، می تواند در شرایط کنونی استفاده زیادی از روابط نزدیک خود با مسکو ببرد. 
ایران هنوز موضع رسمی خود را درباره تنش در اوکراین اعلام نکرده‌است، اما رسانه های دولتی ایران از موضع روسیه پشتیبانی می کنند. از آنجا که‌ایران در مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم ها و در مسئله سوریه برای تضمین بقای بشار اسد به حمایت روسیه نیاز دارد، تهران ضروری می بیند که هرچند به صورت غیر رسمی در کنار روسیه بایستد. همچنین ‌این حمایت غیرعلنی از روسیه ممکن است ایران را قادر سازد تا سرانجام به موشک های ضدهوایی اس-300 روسی دست یابد. این موشک‌ها مدتها پیش به‌ایران فروخته شده است ،اما به سبب فشارهای غرب بر روسیه، تهران تاکنون نتوانسته‌است موشک‌ها‌ را تحویل بگیرد. 
شاید ایران از تنش کنونی بین غرب و روسیه بر سر اوکراین به ویژه برای جلب حمایت بیشتر از بشار اسد بهره‌برداری کند و در مذاکرات هسته‌ای آینده برای دستیابی به توافق دائم با قدرت های غربی دست برتر را داشته باشد. 
بنیامین نتانیاهو ،نخست وزیر اسرائیل که برای شرکت در نشست‌های کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک -بزرگترین گروه فشار طرفدار اسرائیل در آمریکا- به‌این کشور سفر کرده‌است همه توان خود را به کار گرفت تا توجه رسانه‌ها را به اقدام نیروی دریایی اسرائیل به توقیف یک فروند کشتی در دریای سرخ در روز چهارشنبه جلب کند که به گفته مقامات اسرائیلی حامل ده ها موشک ساخته شده در سوریه و ارسال شده از ایران است. نتانیاهو گفت ‌این موشک ها قرار بود به دست جنگجویان جنبش حماس در نوار غزه برسد. نتانیاهو که خشمگین بود در سخنرانی خود در کمیته ایپک گفت قدرت های جهانی که برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران مذاکره می کنند؛ به تهران اجازه خواهند داد بخشی از فن آوری قابل استفاده در ساخت بمب اتمی را حفظ کند. 
هیچ کس در آمریکا اظهارات نتانیاهو را جدی نمی‌گیرد و همه معتقدند که او صرفا مردی خشمگین است و درباره درستی ادعاهایش درباره کشی حامل موشک نیز تردید وجود دارد، زیرا توقیف این کشتی با سفر او به آمریکا همزمان شده‌است!
اگر آمریکا و روسیه در بحران شبه جزیره کریمه اوکراین غرق نشده بودند شاید نتانیاهو می توانست نگاه‌ها را به مسئله توقیف کشتی حامل موشک جلب کند، اما این بار او موفق نشد! ایران ادعاهای اسرائیل را رد و آن را “دروغ جدید اسرائیل با هدف توجیه محاصره نوار غزه و طولانی‌تر کردن آن” توصیف کرد. 
شاید در زمانی دیگر، این ادعاهای اسرائیل گوش شنوایی پیدا می کرد؛ اما اکنون جهان به رویارویی بین دو ابرقدرت سرگرم است که از زمان پایان جنگ سرد سابقه نداشته است. ایران به زودی بخش دوم دارایی‌های مسدود شده خود را دریافت خواهد کرد که نتیجه توافق هسته‌ای موقت با قدرت های جهانی است. 
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت ایران برای دریافت بخش دوم دارایی‌های مسدود شده خود که 450 میلیون دلار است پیشرفت کافی داشته‌است. قرار بود تهران این مبلغ را اول مارس دریافت کند. ایران این بار خوش شانس بوده است ،زیرا اکنون می‌تواند اسرائیل را منزوی کند. از روسیه و شبه‌انقلاب اوکراین متشکریم!
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا